recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31


Starbucks weeral op het matje geroepen

Posted in voedingsindustrie door hallometsteven op dinsdag, 25 maart 2008
Tags: , , , , ,

Starbucks moet 68 miljoen euro fooien terugbetalen

“De Amerikaanse koffieketen Starbucks moet van een rechter in Californië 68,6 miljoen euro aan fooien en rente terugbetalen aan werknemers. De fooienpot werd volgens de rechter onrechtmatig verdeeld onder de zaakvoerders van de cafés. Het hof in San Diego gaf een werknemer van een Starbuckszaak in badplaats La Jolla gelijk. Die trok in 2004 naar het gerecht om het bedrijf aan te klagen wegens de volgens hem onrechtmatige verdeling van die fooien.”
Dit weet vilt.be te melden. Overigens, Starbucks gaat in beroep tegen deze beslissing.

Starbucks en Ethiopië: gevecht om een koffiepatent

We moeten natuurlijk de dingen niet op een hoopje gooien, maar vorig jaar had ook de fairtradebeweging het nog aan de stok met Starbucks. Begin 2005 legde de Ethiopische overheid een aanvraag voor aan het Patentbureau in de Verenigde Staten. Ethiopië wilde de namen Yirgacheffe, Harrar en Sidamo, drie van de bekendste koffies, registreren. Het Amerikaanse Patentbureau erkende Yirgacheffe, maar blokkeerde – op aanraden van Starbucks – de registratie van Harrar en Sidamo. In de EU, Japan en Canada waren de drie Ethiopische koffienamen intussen wel geregistreerd.

Nu, eind goed al goed, de Ethiopische koffieboeren en Starbucks ondertekenden in maart alsnog distributie-, marketing en licentie-akkoord. Het akkoord tussen Starbucks en Ethiopië laat Starbucks toe onder bepaalde voorwaarden de Ethiopische koffiemerken te promoten, zowel in landen waar de namen geregistreerd zijn als waar ze nog niet werden geregistreerd.

Je leest het hele verhaal op de website van de Vlaamse Wereldwinkels.

STARBUCKS, FAIR TRADE, AND COFFEE SOCIAL RESPONSIBILITY

Met in de kop deze vette letters plaatste juli 2006 Starbucks nog dit document (.pdf) online. Daarin enkele opmerkelijke engagementen:

  • Starbucks and the Fair Trade movement share a common goal: to help ensure that farmers receive an equitable price for their coffee and strengthen their farms for the future.
  • Starbucks is committed to paying equitable prices for all of our coffee. We do that to ensure that farmers make a profit and to encourage future production of high quality coffee.
  • Starbucks works with several organizations to make credit available to coffee growers, which enables them to postpone selling their crops until the price is favorable.

Kort: stuk voor stuk stevige engagementen en volledig in de lijn van wat de Fairtrade-activisten zo dierbaar is.

Maar ik kan mijn slechte karakter niet wegsteken en stel me deze vragen :

  • wat zouden de zaakvoerders van de lokale Starbucks-filialen eigenlijk van zoveel “eerlijkheid” binnen de bedrijfsvoering denken?
  • moet de fairtradebeweging, waar maatschappelijk verantwoord ondernemen toch core-business is, zich nu niet ook publiekelijk solidair verklaren met deze Starbucks-medewerkers?
About these ads

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 242 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: