Peter Brabeck van Nestlé maakt zich zorgen over honger(igen) in de wereld.

AAAh, Nestlé! …

Op Foodlog.nl noemde Dick Veerman Dirk Barrez mijn Fair Trade-held. Als Dirk Barrez al mijn held zou zijn, dan Peter Brabeck van Nestlé alvast niet. Maar mijnheer Brabeck is misschien toch wel een goede opa. Hij maakt zich zorgen over of zijn kleinkinderen nog te eten zullen hebben (vermoed ik toch).

Waar maakte Brabeck zich zorgen over?

Afgelopen paasweekend waarschuwde hij in een interview: “Als men 20 procent van de groeiende nood aan olieproducten wil invullen met biobrandstoffen, zoals gepland, zal er niets meer te eten zijn“. Je leest erover op vilt.be. Brabeck is nog voor effe de gedelegeerd bestuurder van Nestlé. Het Zwitserse concern Nestlé is veruit de belangrijkste voedingsgroep ter wereld. De groep eigenaar van het Franse watermerk Perrier, Buitoni-pasta en Maggi-soepen. In koffie is de oploskoffie Nescafé een soortnaam geworden. Het bedrijf haakt in op de nieuwe koffietrends en zette met succes Nespresso in de markt, een aluminium capsule met oploskoffie. De omzet van Nespresso is vorig jaar met liefst 40 procent gestegen.

Mooi toch, van die Brabeck?

Tja, wat roert zo’n man? Toen Nestlé in 2006 met Nestlé, de grootste aankoper van groene koffiebonen in de wereld, met een fair-tradeproduct op de markt kwam, was dat een verrassende keuze. De directie van Nestlé had tot dan meermaals gewaarschuwd dat een meerprijs voor koffiebonen alleen maar overproductie stimuleert. Niet iedereen juichte de Fairtrade-greep van Nestlé toe. “Zij hebben er in het verleden samen met de andere wereldspelers voor gezorgd dat de prijs voor koffiebonen naar een angstwekkend laag niveau is gezakt. Hoe kan zo’n bedrijf dan ooit een fair-tradelabel verdienen?”, vroeg John Hilary van de non-profitorganisatie War on Want zich af. “Op dit moment zitten er wereldwijd zo’n 25 miljoen boeren in de misère. Over hun rug heeft Nestlé al fortuinen verdiend. Nu geven ze gewoon een kruimeltje terug van de koek“, stond toen te lezen in de Morgen.

Maar de zaken gaan toch goed !?

Nestlé lijkt vooralsnog in ieder geval immuun voor gestegen grondstofprijzen. Het slaagt er nog steeds in de verkoop op te drijven en tegelijkertijd de winstmarges te verbeteren. De omzet steeg in 2007 met 9,2 procent tot 66,3 miljard euro. Nestlé trok zijn prijzen met 3 procent op en zette 6 procent meer volume om. De forse prijsstijging van de basisgrondstoffen cacao en melk in 2007 werd zo ruim doorgerekend aan de klant. Die klanten, by the way, dat zijn de supermarkten. In 2001 presenteerde Nestlé reorganisaties met de veelzeggende namen Fitness en Target 2004. Dat heeft zijn resultaten gehad, al bestaat er ook heel wat scepsis omtrent het gevoerde beleid van de laatste jaren. Edoch, het gaat inderdaad wel goed: “Just a few weeks into the new year and Nestlé has some swagger. In an unscheduled statement yesterday, the normally taciturn Swiss food company trumpeted higher guidance for the year ahead: organic growth will be above the standard rate of 5-6 per cent the group targets annually and closer to the 7.4 per cent achieved in 2007. Such strength is attributed to a decision to raise prices rapidly in response to rampant food price inflation. These have stuck without hitting sales volumes. Nestlé is clearly performing at the top end of the consumer goods sector and it has some small but very fast growing segments – sales of Nespresso, the home espresso machine, for example, are rising at a breakneck pace.” Te lezen op de website van the Financial Times. Dit accident-de-parcours nemen Brabeck’s aandeelhouders er zonder morren bij: “Swiss food giant Nestle said Wednesday it had withdrawn 250 shipments of baby milk powder from South Africa, Botswana and Zambia due to defects in the mixture. The problem batch of Lactogen 1, produced in South Africa and sold in the three Southern African states, had been found to contain overly high amounts of zinc, copper and iron. As a result, the powdered milk had such a nasty smell and taste, and it would not have been consumed by infants. Nestle had in previous years also had to recall its baby milk powder in China due to health concerns linked to excessive iodine and low protein content.2007 milestone year for Nestlé: BIG BUCKS!

Een goeie CEO kan toch ook een goed mens zijn?

Oh jawel! Zonder cynisme! Maar wat Brabeck betreft… “Nestlé beschouwt zich als een “wereldleider” op het kruispunt tussen voeding, gezondheid en welzijn“, wist Peter Brabeck, CEO van de multinational, vorig jaar nog te melden.” Brabeck had zich dan toch beter ook eens wat vaker zorgen hebben gemaakt over andermans kleinkindertjes

.

Wat drijft de man dan om het nu de hongerigen op te nemen?

Hij neemt het niet op voor de hongerigen. We stevenen af op een energiecrisis en Nestlé is er niet echt op voorbereid als bedrijf. Het is eenvoudig, hoor. Vorig jaar slaakte de voedingsindustrie nog deze alarmkreet:

“With the increasing use of some of their raw materials for the production of biofuels, the foodindustry is calling on the European Commission to take measures to ensure they do not face further price hikes for their supplies.”

Opgetekend op foodnavigator-usa.com, alsook: “Recently the Association of Chocolate, Biscuits and Confectionery industries of the EuropeanUnion (Caobisco) and the International Margarine Association of the Countries of Europe (Imace)spoke out against the setting of a mandatory target, saying it will damage the food industry byleading to a “serious” shortage of raw materials and price hikes.” En hier komt ie dan:

“The result has been a growing conflict between the food and the energy industry for supplies.”

Dáár ligt de hond gebonden, zou mijn vader zeggen. Binnenkort post ik over de komende clash tussen de voedingsgiganten.

UPDATE: Peter Brabeck was ook een ster in de film “we feed the world”. Enkele van zijn opmerkelijke uitspraken vind je terug in de bespreking van de film op foodlog.nl :

‘Wagenhofer vond een nog cynischer einde aan zijn film door de CEO van voedselgigant Nestlé ongeïnterrumpeerd te laten praten over diens exploitatie van de kostbaarste voedselbron van alle: water, want wat van waarde is kan ook duur verkocht – móet duur verkocht, vindt Nestlé-president Peter Brabeck, want of water een vrij toegankelijk menselijk recht is, daar kan verschillend over worden gedacht. Brabeck blijkt zichzelf te zien als iemand die zich vaderlijk verantwoordelijk voelt voor het geluk van zijn driekwart miljoen werknemers, maar hij verspreekt zich als Wagenhofer hem door de imponerende ontvangstruimte van het Geneefse hoofdkantoor langs een vitrine laat wandelen. Daar is op een demofilm een Nestlé-vestiging in Japan te zien. Brabeck wijst er opgetogen naar, want hij vindt het geweldig dat de Japanse automatisering zover voorop loopt dat daar ‘Kaum ein Mensch zu sehen ist.’

Een gedachte over “Peter Brabeck van Nestlé maakt zich zorgen over honger(igen) in de wereld.

  1. Pingback: van brain-washing tot green-washing is een kleine stap voor de marketeer, maar een brug te ver voor de mensheid - over maatschappelijk onverantwoorde marketing « recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s