Wat heeft fair trade te verbergen? Waarom zegt het transparant te zijn, maar toont het dit niet?

“Op mijn website zie je precies de kostenverhoudingen. Wie de prijzen exact wil weten, kan ze persoonlijk aan mij vragen. Een paar wijnboeren hebben liever niet dat ik de inkoopprijs bekend maak, omdat andere grote afnemers in Nederland daar bezwaar tegen maken. Om die reden verkoop ik zelfs een Spaanse wijn onder een ander etiket. Toch is dit systeem altijd nog transparanter dan fair trade. Er is geen reep chocolade in Nederland te vinden die vermeld hoeveel cent de fair trade cacaoboer ontvangt. Ik vind dat ik eerlijker ben.”

Dit zijn de woorden van de Nederlandse wijnhandelaar August Deutman. Hij bewijst dat ketentransparantie kan. En wijst de fairtrade- en biokeurmerkstempelaars de weg.

Lees zijn hele verhaal op fairtradetransparantie.wordpress.com

Geef een reactie

