Quotes van de dag – over Seizoensgroenten en Voedselkilometers (van bij Peeters en Pichal)

“My personal advice would be to do what ever best satisfies your conscience, but don’t kid yourself that by so doing you are saving the world.”

Professor Gareth Edwards-Jones over voedselkilometers

lap… ’t is weer van da…

Wat hebben die ongetwijfeld goedbedoelende en vaak hoog-gestudeerde mensen toch met hun voorkeur voor schijnoplossingen. Of het nu gaat om zonneboilers of over voedselkilometers: zelfs de schijn van een oplossing dragen ze niet in zich.

Vandaag nodigde het bekende Radio 1-programma “Peeters en Pichal” iemand van Velt uit, om te komen praten over voedselkilometers (aaarghhh!).

Ik ben de dame haar naam kwijt. Maar wat ze kwam vertellen begint me zo langzamerhand als een K3-kinderdreun tegen mijn humeur te keren.

Gelukkig haalden de reacties op de uitzending meer niveau en werden er de vragen gesteld, die de meest voedselkilometer-goeroes niet wensen te beantwoorden.

Een selectie (link: http://www.radio1.be/programmas/peeters-pichal/seizoensgroenten)

Seizoensfruit
Sofie Willox

Ik was 2 weken geleden in Indonesië, in de streek waar o.a. Mango’s worden geteeld. In de plaatselijke horeca kon je echter geen enkel gerecht met Mango’s krijgen, omdat het ‘het seizoen niet was’. Als ik in België in de supermarkt rondloop, kan ik het hele jaar door mango’s kopen.

Zie je er de Belgische ironie van in?

seizoensgroenten in de andere richting
Fonteyne

Hoe is het mogelijk dat ik op de markt van bijvoorbeeld Banjul (The Gambia) uien en eieren uit Nederland vind die bovendien goedkoper zijn dan de inlandse producten!

Waarom kan ik geen inheems fruit kopen. Waarom smaken de tomaten naar niets?

import van fruit
tantelief

de knoflook die tegenwoordig wordt aangeboden vb op de markt of bij Lidll, komt uit China!! welk “marktmechanisme ” zit daarachter? zelfs in Italië, het lookland, zag ik look uit China op de markt.

Ik vertik het om deze look te kopen en kocht dus look uit Nederland.

Nadien las ik in de kleine lettertjes dat deze look enkel maar verpakt was en geïmporterd door een Nederlands bedrijf en evenzeer uit China kwam.

verplicht leesvoer voor alle VELT- en WERVEL-medewerkers

Ik heb er twee van mijn favoriete citaten van twee van mijn favoriete auteurs op dit vakgebied gepost:

“eating Kenyan strawberries at Christmas is not a guilty pleasure, but a moral obligation”

Benito Müller (Professor Oxford Institute for Energy Studies)
http://brusselsbriefings.net/2008/02/17/food-miles-or-poverty-eradication/

“Indeed, our research suggests that when considering UK grown potatoes, 48% of all energy used during the potato’s life cycle is expended in the kitchen (the life cycle encompasses the sowing, growing, harvesting, packaging, storage, transport and consumption of potatoes). ”

Gareth Edwards-Jones (Professor ‘Agriculture and Land Use’ – School of Agricultural and Forest Sciences, University of Wales, Bangor)
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4807026.stm

Geef een reactie

