De streken van streek: jenever- en bieroorlog bijgelegd in Hasselt en Zonhoven

Luc Van Esch is een bijzondere ondernemer. In Zonhoven vooral gekend als de baas van de Delhaize, is hij nu een regionale bekende kop aan het worden door zijn streekbier ‘Zonderik’.

Nu… er zitten echt wel streken in dat streekbier en er is daarover al behoorlijk wat inkt gevloeid en… controverse ontstaan.

Luc zit daar voor niks meer tussen dan dat hij een dermate gewild (en geslaagd!) product op de markt heeft gezet, dat anderen er eurforisch of juist zenuwachtig van worden.

Zo kon de gemeente Zonhoven niet verkroppen dat ‘haar’ Zonderik niet erkend werd door de winkel (!!) ‘Lekker Limburgs’ als een streekproduct. En de Hasseltse jenever wel.

Waarom de Hasseltse jenever wel? “Omdat de ingrediënten ervan in Hasselt worden versneden,” zeggen ze bij Lekker Limburgs.

De Zonderik wordt gestookt aan de andere kant van het land. Voor de rest vooral gedronken in Zonhoven en omstreken.

Het fenomeen “Zonderik”

Als resultaat van het idee ‘laat ons eens een nieuw streekbier ontwikkelen’ en na een geslaagd brouwweekend in de thuisbrouwerij van Jessenhofke is de Zonderik ontstaan.

Luc Van Esch (Columbus Management / AD Delhaize) nam het initiatief om het bier verder te ontwikkelen in de Proef Brouwerij van Lochristi. Een jaar later is het bier reeds beschikbaar. Het is een Belgische Tripel met nagisting op fles geworden. Er worden verschillende kruiden en honing gebruikt en bevat 8 % alcohol. Aan het bier wordt een verhaal gekoppeld dat volledig aan Zonhoven is gelinkt.

Het verhaal:
De Zonderik is een beekje op de Wijvenheide kort aan het Heidestrand. Het verhaal zelf speelt zich af op en rond de Holsteen. Het bier wordt er gebrouwen door de “Holsteenbrouwers” (zie etiket). Het wordt gebrouwen op basis van lokale ingrediënten: honing bv. is een ingrediënt van het bier, wat verwijst naar de heide. De Teuttrollen ontdekken het bier en willen het recept stelen… zal het hen lukken?

De Zonhovense striptekenaar Geert De Sutter, zet het verhaal bedacht door Luc Van Esch om om in een strip: er werden mythische figuren gecreëerd die in de prehistorie al bier maakten. De figuurtjes zijn op het etiket gezet en er zijn papieren tafelonderleggers gemaakt waarop het stripverhaal te volgen is. In de toekomst komt er waarschijnlijk een ingebonden strip.

ruzie in de streek

De trefzekere boogschutter op het Zonderik-etiket inspireerde blijkbaar tot heldhaftigheid tot in ‘de hoogste kringen’ en een eerste burgeroorlog sinds eeuwen, tussen Zonhoven en Hasselt, leek in de maak.

Uiteindelijk werden de eerste brandjes (voorlopig?) geblust met een bakske Zonderik. Gelukkig maar.

De Nederlandse topjournalist Wouter Klootwijk deed de Nederlanden al eens smakelijk lachen om het streekproductenbeleid van de dienst Toerisme van de Provincie BELGISCH Limburg. Lees en lach: “Streek ontmaskerd”. Over het hoge charlatangehalte van de Maaslandkruiden.

Omdat ik nooit geloofd heb in die streekproductenkul(tus) maar des te meer in ondernemers als Luc, die met een vette knipoog midden in het bourgondisch leven staan, pleit ik voor een erkenning van Zonderik als streekbier. Het woord STREEK is hier dan voor een keer echt op zijn plaats.

uit het Laatste Nieuws van 25 mei 2009, dit artikel:

Hasselt-Zonhoven: Jenver- en bieroorlog bijgelegd.

Hasselt-Zonhoven: Jenver- en bieroorlog bijgelegd.

Foodlog heeft zopas nog een thread opgestart rond ‘streken die nergens op slaan‘.

En eerder haalde Wouter Klootwijk op Foodlog Limburg al eens aan over de bijzondere interpretatie die onze provincie er op nahoudt: Streek – de 28e variant van de borrelnoot.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s