Boeren betalen voor de “alleen maar prijs, prijs, prijs”-mentaliteit van de Colruyts van deze wereld

“Er moet meer zijn dan alleen prijs, prijs, prijs”

Dat zegt Arthur Goethals, ex-topman van Delhaize en retailspecialist.

“Als alleen nog in prijs wordt geïnvesteerd, zal dat iedereen zuur opbreken. Consument, distributeur, leverancier. We moeten uit de neerwaartse spiraal. Men is zo met de prijs bezig, dat al de rest nogal eens wordt vergeten”, zegt hij in De Tijd.

Vilt.be bericht er vandaag over. En koppen ook nog:

“Colruyt en Unilever winnen op termijn bij recessie”

Vilt noemt Colruyt een typische ‘recessiespeler’

Colruyt: prijzenbreker of bottenbreker?

Een net afgerond onderzoek in Hasselt bracht enkele interessante nieuwe feiten aan het licht.

Een studente marketing aan de Provinciale Hogeschool Limburg onderzocht de prijsvorming van vers fruit als appels en peren.

Waar Colruyt bekend wil staan als prijsbreker blijkt het vooral een bottenbreker:

maart 2009 COLRUYT - Jonagold E2++ T 85/90 keurmerk TRUVAL

maart 2009 COLRUYT - Jonagold E2++ T 85/90 met het keurmerk 'TRUVAL'
Uit deze grafiek kunnen we afleiden dat Colruyt zijn prijs 217 % hoger plaatst dan de veilingprijs en 152 % hoger dan de hoeveverkoopprijs. Duurzame handel?
Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

De studente ondervroeg Hasseltse fruittelers, ging op onderzoek uit in de fruitveilingen en ging rondkijken in de plaatselijke supermarkten.

Colruyt verkoop de appel Jonagold E2++ T 85/90 van het keurmerk TRUVAL tegen een prijs die 217 % hoger gaat dan de veilingprijs en 152 % hoger dan de hoeveverkoopprijs.

Woensdag publiceren we hier het hele rapport.

Uit deze grafiek kunnen we afleiden dat Colruyt zijn prijs 217 % hoger plaatst dan de veilingprijs en 152 % hoger dan de hoeveverkoopprijs.

Ondertussen meldt Unizo bij monde van gedelegeerd bestuurder Karel Van Eetvelt:

“Distributieketens persen kmo’s uit”

“De laatste maanden zijn bepaalde multinationals de kmo-toeleveranciers aan het uitpersen. Achter de winstcijfers van grote distributieketens schuilen soms schandalige praktijken, waarbij kmo’s onder druk gezet worden,” zegt hij op vilt.be

En verder: “Toppunt is dat multinationals de boekhouding van hun kmo-leveranciers inkijken om te controleren waar er nog marge ingepikt kan worden.”

Voor wie met fair trade bezig is in ieder geval geen nieuws, wat uit de mond van Van Eetvelt klinkt.

4 gedachtes over “Boeren betalen voor de “alleen maar prijs, prijs, prijs”-mentaliteit van de Colruyts van deze wereld

  1. Colruyt is een prijsvolger , geen prijszetter.
    Ze volgen gewoon de markt.

    Ik vind dit artikel dus op zijn minst een beetje misplaatst. Colruyt kan hier niets aan veranderen , anders gaan ze tegen de wet in.

    • Kenny, bedankt voor je reply.

      Ze pakken toch zo graag uit met hun laagste prijs. Wie zet dan de prijs? Colruyt betaalt doorgaans zeker niet slechter dan de andere supers. Ze zouden niks onwettelijks doen door de tussenhandel van de veilingen eruit te knippen en rechtstreeks te gaan samenwerken met de boeren.

      • Het is inderdaad zo , dat als ze rechstreeks met de boeren zouden handelen , en hen de prijs geven die ze nu aan de tussenhandel moeten geven , de boeren inderdaad een pak meer zullen krijgen.

        Maar wiens fout is dat dan denk je ? Van Colruyt , die aankoopt aan een prijs , die al veel hoger ligt dan wat de boeren krijgen ? Ik dacht het niet.

        Het probleem ligt hem bij de tussenbedrijven , die in een machtige positie staan , en dat volledig uitbuiten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s