Britse harddiscounters voeren bananenoorlog en verklaren ondertussen de oorlog aan fair trade

UPDATE: Sales of Fairtrade bananas are holding up despite record low prices.

“Asda reported that volume sales of loose conventional bananas had risen ten per cent since it cut the price to 38p/kg last Friday.”

“But despite the uplift, it insisted sales of Fairtrade remained constant and had not been damaged – proof that Fairtrade bananas are a great addition to any office fruit box.”

Lees ook: Why are bananas so cheap, and what does it mean for producers?

HARDDISCOUNTER ASDA START BANANENOORLOG


 

Het is zover. De harddiscounters in Groot-Brittannië hebben de oorlog aan fair trade verklaard. Was eerder Chiquita de grote boeman, dan is vandaag ASDA de boeman.

Het begon afgelopen weken met ASDA, dat de prijs voor een tros van zes bananen tot een historisch lage winkelprijs liet zakken: 0,38 pond.

A bunch of bananas will cost just 38p a kilo. Typically there are six loose bananas in every kilo.

Lees meer: Fury over Asda banana price cut

Het gaat hier om een tros ‘gewone’ dollarbananen. ASDA verkoop ook fairtradebananen. Daarvoor staat de prijs op 1,29 pond:

But with Asda selling Fairtrade bananas for £1.29 a bag, the huge discrepancy between the price of Fairtrade and normal bananas is obvious.

Lees meer: UK supermarkets warned over banana price war

Sainsbury’s (dat enkel fairtradebananen verkoopt) maakt zich – onder druk van de praktijken van ASDA – ondertussen schulidig aan een andere zottigheid. Het liet de prijs van haar FAIRTRADEbananen (d.d. 10/10/2009) zakken tot 46 pence per kilo.

Alistair Smith, internationale coördinator van NGO Banana Link hierover:

By playing the ‘game’, the company gives a signal to consumers that 46p/kg is a fair price. It is not, and never will be.

Binnen de sector wordt algemeen aangenomen dat een ‘gezonde marktprijs’ voor een kilo bananen rond 1,20 pond ligt…

WIE WE DAAR HEBBEN: WAL-MART, ZIE

 

Eigenaar van ASDA is WAL-MART. WAL-MART, dat in juni 2006 zelf voorzichtige stapjes zette richting fair trade.

Wie is WAL-MART?

The world’s new No. 1 company boasts no factories or smokestacks. It has no signature product. Instead, Wal-Mart Stores has reached the top by selling other people’s goods more cheaply than anyone else.

Lees meer: FORTUNE 500

WAL-MART sleept al vele jaren een uiterst bedenkelijk sociaal imago met zich mee. Dit werd treffend in beeld gebracht in de film “Wal-Mart: the high cost of low price“.

walmart - lage prijzen tegen hoge sociale kosten

walmart - lage prijzen tegen hoge sociale kosten

Vandaag gebruikt WAL-MART het Britse ASDA om het groeiende succes van fair trade te kortwieken.

Niet toevallig lanceert het deze tegenaanval in Groot-Brittannië. Hier groeit fair trade het sterkst. Enkele supermarktketens als Sainsbury en Waitrose bieden zelfs nog enkel fairtradebananen aan.

WAAROM BANANEN?


 

Dat ASDA nu genadeloos op de prijs van bananen gaat inzetten heeft twee redenen:

1) fairtradebananen zijn een symbool binnen het fairtradelandschap: in Zwitserland hebben ftbananen meer dan 50% marktaandeel, in de Carrefour in België gaat het richting 20%.

2) bananen zijn het populairste voedingsproduct in de Britse supermarkt, en ook bij ons zijn ze superpopulair:

With more than 140 million of them eaten each week in the UK, bananas are supermarkets’ best sellers after lottery tickets and petrol. For this reason, changes in their price, as with other staples such as bread, milk and baked beans, are keenly noticed by consumers.

Lees meer: UK supermarkets warned over banana price war

HARDDISCOUNTERS ALLER LANDEN, VERENIGT U


 

Uiteraard kunnen die twee andere harddiscounthavikken ALDI en LIDL niet achterblijven.

In a sign that the price war is spreading, European giants Aldi and Lidl have also drastically slashed the price of their bananas, something that will have disastrous consequences for growers in the medium to long term.

Lees meer: UK supermarkets warned over banana price war

ALDI verkoopt geen fairtradeproducten (update: er is beweging), LIDL wel. Al blijven velen de wenkbrauwen fronsen, wanneer LIDL en fairtrade in één adem worden vernoemd.

KWESTIE VAN TIMING


 

De timing is hier ook belangrijk. Wederom om twee redenen:

1. In januari hernieuwen de supemarkten de contracten met hun toeleveranciers:

The timing is significant. In January the supermarkets will agree new contracts with their suppliers. Given the historically low prices at which the big chains are now selling bananas, they are likely to demand hefty cuts from their suppliers.

2. De Engelse regering doneerde zopas een grote som ponden aan de fairtradebeweging, om haar 15-jarig bestaan luister bij te zetten:

the government gave the Fairtrade movement a £12m grant to mark the 15th anniversary of its launch in the UK. Last year more than £700m was spent on Fairtrade goods in the UK.

Lees meer: UK supermarkets warned over banana price war.

Dit hoeft verder niet veel woorden.

KLEINE BANANENBOEREN SLACHTOFFER


 

De afgelopen 17 jaar is de verkoop van bananen in het Verenigd Koninkrijk met 150% gestegen. De prijzen voor de producenten hebben echter in diezelfde periode een diepe duik genomen.

Enkel hele grote plantages lijken nog enigszins bij deze prijzen te kunnen overleven. Voor de kleine familiale producenten is de situatie onhoudbaar geworden. In de Caraïben alleen al gingen enkele tienduizenden kleine boerenfamilies overkop.

“Renwick Rose, the chief executive officer of Winfa – the Windward Islands Farmers Association, whose 4,000 banana farmers export almost exclusively to Britain, has described the price war as “a scandalous way of doing business at the expense of farmers” and warned it will plunge banana growers into a “race to the bottom” that will benefit no one in the long term.”

“The prices are ridiculous, it almost makes a nonsense of the concept of trade,” Rose said contemptuously. “I don’t know if that price [Asda’s] can even cover the cost of transportation.”

Lees meer: UK supermarkets warned over banana price war.

OPERATIE “BESCHADIG FAIR TRADE”


 

Algemeen wordt het inzetten op een bananenoorlog gezien als een aanval van ASDA op concurrenten als Tesco.

Dat zal zeker meespelen.

Maar nadat eerder de grootindustrie erin slaagde vanaf 1 oktober dit jaar niet meer hoeven te voldoen aan een minimumprijs voor fairtradesuiker richt de grootdistributie – lees hier: de harddiscounters – nu op haar beurt overduidelijk de pijlen op de prijs voor bananen.
Wanneer de bananenoorlog zou overslaan op het continent valt het te voorspellen dat ook de fairtrademinimumprijzen voor bananen onder druk zullen komen te staan.

TOT BESLUIT


 

Welke de financiële schade de demarche van ASDA aanricht in de retailsector wordt door Mark Price, marketingdirecteur van Waitrose aangegeven:

“Although Asda is having to take a hit itself, Tesco sells almost twice the number of bananas Asda does, while Sainsbury’s has to swallow larger margin losses due to its policy of only selling Fairtrade. “If it’s costing Asda £500,000 a week then it will be costing Tesco £1m; Sainsbury’s must be hurting big time.”

Wie de rekening uiteindelijk zal betalen, is overduidelijk: de bananenproducent in het Zuiden.

De fairtradebeweging wordt wederom met de rug tegen de muur geplaatst. Het steekt vandaag meer tijd in luchtig verpakte marketingverhaaltjes, dan stevig studiewerk over hoe een andere economie er moet uitzien.

Het ongeregelueerd kapitalistisch model waar fair trade nu op inzet zal nooit garant willen noch kunnen staan voor een economie die mensen op eerste plaats zet ipv geldelijk gewin.

Wat supermarktsector met de ene hand geeft via het verkopen van fairtradeproducten, neemt het met de andere hand terug via het soort praktijken welke hierboven geschetst.

Wanneer gezegd wordt dat deze bananenoorlog een keten als TESCO 1 miljoen pond per week kost, dan vraag ik me af hoeveel de verkoop van fair trade het zuiden effectief opbrengt in zo’n week. Want hoe dan ook, de bananenboer zal deze crisis betalen, niet de aandeelhouder of consument.

LEES MEER over de bananenindustrie:

The Banana Trade War
THE BANANA INDUSTRY AND ITS PROBLEMS FAQ (COHEN MIX)

5 gedachtes over “Britse harddiscounters voeren bananenoorlog en verklaren ondertussen de oorlog aan fair trade

  1. Pingback: Topstory: Britse harddiscounters verklaren elkaar én fair trade de (bananen)oorlog – meest gelezen artikel van de afgelopen week – volg de links « recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Afgelopen jaar heb ik het kopen van Fairtrade bananen gestimuleerd binnen mijn zakelijke en prive-netwerk. Kunt u me adviseren of het verstandig is dit momenteel te continueren? Heeft u evt. een beter alternatief om de kleine bananenboeren te steunen ivm de bananen-oorlog, dan het kopen van fairtrade bananen via de supermarkt ?
    bvd.
    vriendelijke groeten.

    • Beste Willem,

      zeer lovenswaardig dat je fairtradebananen aanbiedt in jouw omgeving.

      Hierbij heb ik een prettige mededeling voor jou:

      FLO (internationale fair label intiatieven – zeg maar de Max Havelaars) heeft beslist op de gegarandeerde minimumprijs van de banaan te verhogen, zodat de producenten de crisis het hoofd kunnen bieden en hun afzet op de markt kunnen behouden.

      Vanaf 1 januari 2010 zullen de garandeerde minimumprijzen van de banaan gemiddeld 21 % stijgen. Deze verhoging bewijst dat FLO en zijn leden trouw blijven aan de essentie zelve van eerlijke handel en aan hun oorspronkelijke ontwikkelingsmissie, dit om geloofwaardig te blijven ten opzichte van de consument.

      Wat betreft je vraag over wat een boer ontvangt: het verhaal van de banaan

      Hopelijk heeft je dit antwoord voldoende stof gegeven om je engagement vol te houden en hierdoor ook weer andere mensen positief te beïnvloeden.

      Nog veel succes met je onderneming en eenvoorspoedig 2010 voor jou en je familie.

  3. Pingback: Chiquita opnieuw voor rechter wegens financiële steun aan terreurorganisaties in Colombia « recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s