Trends verkiest marketeer van het jaar: Patrick Wauters van Chiquita – wint het van Koen Van Bockstal (Oxfam Fairtrade)

Dit najaar lijkt het al bananen wat de klok slaat op mijn blog🙂

Patrick Wauters werd woensdagavond door het weekblad Trends uitgeroepen tot Marketeer van het Jaar 2009. Wauters bouwde Chiquita in Europa om van een traditionele bananenverkoper tot een verdeler van energiesnacks.

lees op trends.be : “Patrick Wauters (Chiquita) is Marketeer van het Jaar ”

Hij is de man achter een nieuwe dynamiek van het merk Chiquita. Bananen als tussendoortje in de benzinestations (één banaan voor 1 euro), individuele porties ananas in een plasticverpakking, smoothies op basis van bananen samen met andere fruitsoorten en Chiquita-producten als dessert bij McDonald’s.

Dit citeer ik van de website van Trends.

Worden zo’n marketeers tegenwoordig ook gescreend op het ethisch gehalte van wat ze proberen te verkopen? Wel… ja en neen. Trends slalomt er zo’n beetje rond.

Zo bleef ook Koen Van Bockstal van Oxfam Fairtrade tot op het allerlaatste moment in de running voor deze prijs.

Maar blijkbaar blijft het propageren van ongetwijfeld veel winstgevendere oneerlijke handel ook in tijden van recessie de voorkeur genieten.

Ik citeer uit een artikel van GetUp!-magazine over Chiquita (januari 2008):

Op vijftien jaar tijd heeft Chiquita Brands International een ware gedaanteverwisseling ondergaan die zelfs de grootste critici niet kunnen ontkennen. Toch blijft er nog een stap die de onderneming (nog?) niet heeft willen zetten: die van de eerlijke handel.

Want hoewel de multinational rekening houdt met ecologische
en maatschappelijke normen, heeft ze tot op heden de specifieke economische normen met betrekking tot eerlijke handel genegeerd. Zoals (nagenoeg) alle multinationals weigert Chiquita het mechanisme van de marktprijzen op te geven voor een systeem dat de aankoopprijs
aan de werkelijke productiekostprijs koppelt. Deze prijs is uiteraard variabel naargelang de producten en de streek, maar omvat een reeks imperatieven waaronder de productiekost, een correct loon en degelijke
werkomstandigheden, evenals de mogelijkheid om te investeren in collectieve projecten (verbetering van de werkomstandigheden,
vernieuwing van het materiaal, enz.).

Met de ISO-, SA8000- en RFA-certificaten op zak vervult Chiquita Brands International een groot deel van het contract in de eigen productiezones, maar dat is niet noodzakelijk het geval voor onafhankelijke producenten van wie de onderneming bananen koopt.

Volgens de normen opgesteld door Max Havelaar, bedraagt de ‘fair price’ voor een kist van 18 kg bananen ten minste 6,75 dollar. In de klassieke handel kan het concurrentie-effect de prijs doen dalen tot minder dan twee dollar voor diezelfde kist, wat een ware armoedespiraalveroorzaakt.

Terwijl de impact voor de eindklant minimaal is (prijsstijging van 5 tot 10%), vertegenwoordigt dit een verdubbeling of verdrievoudiging van het loon van de kleine producent.

Hoewel Chiquita de marktleider blijft op de Europese markt en zich niet bedreigd voelt door bananen met fairtradelabel, speelt de huidige marktcontext in het voordeel van de ethischere ondernemingen. Op tien jaar tijd hebben de fairtradebananen in België een marktaandeel van amper 6% veroverd, maar in Zwitserland is dat nagenoeg 54%.

Overigens een zeer goed en evenwichtig samengesteld artikel in die GetUp! Het geeft Chiquita ook heel veel goede punten. Omwille van haar inspanningen inzake duurzaamheid (het Groene Kikkertje, weet je wel). Maar hoe duurzaam is boeren bewust in armoede houden?

Want laat ons eerlijk zijn. Bananen verkopen aan 1 euro in tankstations: dat opent toch perspectieven om de bananenboeren eindelijk uit hun lijden te verlossen. Een lijden dat vandaag aangewakkerd wordt door de bananenoorlog tussen de Britse harddiscounters.

en verder…

 

Eerder postte ik Britse harddiscounters voeren bananenoorlog en verklaren ondertussen de oorlog aan fair trade.

Ook haalde ik een klassieker uit de boekenrek van een wereldwinkelier naar boven: “De geheimen van Chiquita onthuld”. Voor de hstorische volledigheid zullen we maar zeggen.

En in oktober onthulden we het geheim achter het succes van Alberto Contador : fairtradebananen met Max Havelaar-keurmerk !

ook nog…

 

AZIE: eerste fairtradebananen in Aziatische winkels

http://www.freshplaza.com/news_detail.asp?id=54084

Fair trade krijgt nogal eens de kritiek erg ‘noordgericht’ te zijn. Hiermee wordt dan o.a. bedoeld dat het vooral een éénrichtingsverkeer zuid-noord is.

Echter, steeds meer vormen van zuid-zuid-fairtrade zien tegenwoordig het levenslicht.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s