Hoezo fair trade? Boerenbond en Delhaize vormen samen kartel tegen transparante prijsvorming en toeleveringsketen melk

UPDATE: OIVO bekritiseert Belgische oorsprong Fairebel

“OIVO argumenteert dat de consument op de website van Fairebel wetens en willens misleid wordt omtrent de oorsprong van het product. De melk die onder het merk Fairebel verdeeld wordt, is melk die verzameld en verpakt wordt in het Groot-Hertogdom Luxemburg. Toch verwijzen de naam ‘Fairebel’ en de verpakking, met een koe in zwart-geel-rood op de doos, naar de Belgische oorsprong van de melk.

ZEER waardevolle aanvullende tekst van boerenblogger Luc (zuivelboerderij Baliehof): Lees het op de Boerenblog. Je krijgt er o.m. meer inzage in de zakelijke kant van het verhaal, met ook het standpunt van ABS.

lees ook: Milcobel/Boerenbond valt Galaxy/Colruyt aan over oneerlijke claim op faire melkprijs en Test-Aankoop evalueert de ethische initiatieven van de supermarkten en ook:
12 mei 2010Campina: Hoe stop je één boer in het pak? op Foodlog.nl

“De “ideale” manier van handel drijven impliceert evenwichtige handelsrelaties met correcte werkomstandigheden en degelijke verloning in elke schakel van de keten.
Alle supermarkten deden grote inspanningen sinds ons onderzoek in 2006. Maar voor de consument blijft het moeilijk na te gaan of de verscheidene gedragscodes geen dode letter blijven.”

uit ‘Supermarkten en ethiek: nog niet de beste partners’ (Test-Aankoop APRIL 2010)

De Belgian Dairy Board zocht afgelopen jaren een uitweg uit de melkprijzencrisis door te proberen zelf een merk uit bouwen en een eigen assortiment in de winkel te krijgen.
Het ging daarover praten en onderhandelen met supermarktketens en NGO’s.

Wij voelden veel voor hun “do-it-yourself” aanpak – welke ook fairtradeproducenten in het Zuiden hanteren, om zelf meer toegevoegde waarde te genereren uit hun laaggeprijsde grondstoffen – maar de distributiesector wilde niet mee en vandaag tekenen Delhaize en Boerenbond plechtig het doodsvonnis van BDB.

Gisteren dit persbericht:

Brussel – Delhaize België stelt vandaag halfvolle AA-melk van een Belgische coöperatie voor. De melk is afkomstig van Milcobel, een Belgische coöperatie van meer dan 3.000 melkveehouders. Dankzij de samenwerking met de coöperatie krijgen de aangesloten boeren een betere vergoeding voor deze melk. De coöperatieve melk staat vanaf 7 april 2010 in de rekken van de Delhaizewinkels.

uit: persbericht Delhaize (07/04/2010)

Het dient gezegd: Oxfam-Solidariteit in Brussel stond zeer welwillend tegenover het verhaal van BDB, dat zomer 2008 duizendtweehonderd (1200) leden telde. Het ging zelf mee actievoeren rond de koehandel in de melksector. T.g.v. Pukkelpop werd er zelfs samen de nationale pers mee gehaald.

Bij Oxfam-Wereldwinkels/Oxfam Fairtrade was men minder happig. Daar verkoos men een samenwerking met Milcobel op te starten. Deze is vandaag overigens een feit. In de chocolademelk, die vandaag in de Wereldwinkels staat, zit de melk van Milcobel. Boerenbondmelk zeg maar.

Delhaize/Milcobel: vergelijk en constateer: schaamteloos plagiaat

Klik op de prent voor grotere afbeelding van de Boerenbondmelk-verpakking.

 

En zo voerde BDB campagne en wilde het de consument overtuigen.

 

De BDB koos om te communiceren over melk als een Belgische product. En de nationale driekleur ook in haar verpakkingslijn en actiemateriaal te verwerken. Dit bleek commercieel een verstandige keuze (in communitair zwaar beladen tijden zelfs moedig te noemen), en zo denkt men er nu dus ook over bij Delhaize en Milcobel.

Something’s Rotten in European Supermarkets, schreef “Consumers International” (waar Test-Aankoop deel van uitmaakt) in haar laatste rapport. Het deed onderzoek naar de supermarkten en het al dan niet opnemen van hun verantwoordelijkheid inzake arbeidsrechten en fairtraderelaties in hun toeleveringslijnen van voeding.

“Test-Aankoop is van mening dat de verantwoordelijkheid van de supermarkten nog groter is voor wat hun eigen merken betreft, aangezien zij dan de totale controle hebben over de productieketen. Teneinde misbruiken te vermijden moeten de supermarkten zorgen voor evenwichtige voorwaarden in hun contracten evenals een extern transparant controlesysteem.” (link)

 

 

Delhaize en ethiek: niet de beste partners...

Klik op de prent voor grotere weergave, of lees hier de studie van Test-Aankoop naar ethiek in de supermarkt toeleveringslijnen van voedingsproducten. (.pdf)

Waarom Delhaize verkiest om de toegevoegde waarde van consumentenmelk wederom niet bij de boeren zelf te willen laten, is natuurlijk duidelijk.

“Tijdens het voorbije crisisjaar hebben sommige concurrenten op het syndicale terrein geprobeerd om van de heersende frustratie gebruik te maken om Boerenbond te verzwakken. Tot spijt van wie het benijdt, kan ik meedelen dat een eerste blik op de ledencijfers leert dat onze boeren heel loyaal zijn”.

zo bejubelde Boerenbond-voorzitter Piet Vanthemsche zichzelf. (Boer&Tuinder 01/2010)

En verder…

“Syndicale concurrentie is normaal en houdt ons scherp, als het maar fair gebeurt. Maar bij een aantal Waalse splintergroepen en heel onlangs in een schandalig stukje dat Wervel publiceerde, resulteerde dat soms in regelrechte lastercampagnes”.”

Ter verduidelijking: in de jongste editie van de driemaandelijkse Wervelkrant is een artikel verschenen waarin Boerenbond afgeschilderd wordt als een slinkse behoeder van industriële belangen.

Boerenbond kiest dan ook resoluut voor grootschaligheid en afbouw van de familiale, kleinschalige melkveehouderij. Dat gaf het in een lezersbrief aan Wervel ook grif toe.

Monopolisten als Delhaize zien dit graag. Het komt hen goed uit. De distributiesector controleert nu al – volgens Test-Aankoop meer dan de helft van de handel in voedingsproducten. (Test-Aankoop schrijft zelfs: 9 supermarktketens hebben samen 80% marktaandeel voor de voedingsmiddelendistributie in België). Op deze manier komt daar nog een lekkere hap extra bij.

2 gedachtes over “Hoezo fair trade? Boerenbond en Delhaize vormen samen kartel tegen transparante prijsvorming en toeleveringsketen melk

  1. Pingback: Faire melkprijzen: de pot verwijt de ketel? Milcobel/Boerenbond valt Galaxy/Colruyt aan over oneerlijke claim op faire melkprijs « hoe we de krachten van fair trade en korte keten kunnen bundelen

  2. Pingback: “Belgische Fair-trademelk bij Delhaize” – Stelen is niet fair, zaken verzwijgen is ook niet schoon « een zoektocht naar hoe we Fairtrade beter vermarkt kunnen krijgen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s