Grijpt Fair Trade de kans? – Kijkofhetklopt.nl bindt strijd aan tegen willekeur keurmerken.

Is de tijd van de keurmerken voorbij? Foodlog.nl vindt van wel. Ze lanceerden zopas het initiatief Kijkofhetklopt.nl. Hiermee bindt het de strijd aan tegen de willekeur van de keurmerken.

Foodlog wordt zodoende een potentiële bondgenoot van de fair trade. Ze staan daar zeker welwillend t.a.v. van de grondidee van de eerlijke handel. Maar stellen hun vragen bij transparantie en de kostenstructuur, welke de fairtraders hanteren.

Transparantie is een zeer belangrijk verkoopsargument voor de fair trade, nu de strijd tussen keurmerken staat te ontbranden. Transparantie is ook wat kijkofhetklopt beöogt.

FAIR TRADE EN TRANSPARANTIE

31 maart stelden we de vraag: wat is de prijsopbouw kindslavernijvrije chocoladereep?

Een belangrijke vraag, zeker in het licht van onheilsberichten, die momenteel de ronde doen: Fairtrade stervende nichemarkt, kopte http://www.nieuwslog.nl vrijdag 16 april 2010.

De Nederlandse fairtrade voeding wil maar niet echt van de grond komen. Aan de inzet van de ‘eerlijke handel’ zal het niet liggen. Er komen steeds nieuwe producten bij. Door toename in het productaanbod neemt ook het aantal kopers van ‘eerlijke producten’ fors toe. En toch willen de fairtrade producten maar niet de winkel uit vliegen.

Wel een wat vreemde stelling, aangezien eerder die week Max Havelaar Nederland nog stelde in een persbericht:

Keurmerk Max Havelaar, goed voor 17% marktgroei in verkoop Fairtrade producten in 2009.

TRANSPARANTE PRIJSSTRUCTUREN

We stelden de vraag inzake de prijsopbouw aan Oxfam Fairtrade, Tony’s Chocolonely en Equal Exchange (VS). Ondertussen hebben een aantal antwoorden ontvangen.

Rodney North van Equal Exchange antwoordde onmiddellijk via hun blog:

Good question & a common one, but also one that misses the point and reflects how most people (& I’m not assuming this includes you) do not understand how retail prices are set or by whom.

Lees het hele antwoord.

Nu heeft ook Tony gereageerd, na een nieuwe oproep op hun facebook-pagina:

“Dag Steven,

Korte vraag, kort antwoord en lang antwoord.

Kort antwoord: er komt klein percentage geld bij boeren terecht.

Lang antwoord: Veel boeren zijn echt gebaat bij fairtrade, niet alleen de premie die ze krijgen, via de cooperatie (150 US $ per ton bonen) maar vooral ondersteuning bij het organiseren van de cooperatie/organisatie. Maar ook wij vinden de kosten die in de certificeringsketen verdwijnen te hoog en de impact te weinig. Op dit moment leggen wij de laatste hand aan een onderzoek hierover. Onze rapportage is vanaf half mei te lezen op de website, met daarin een voorstel om de keten te versimpelen zodat meer gelden bij boeren terecht kunnen komen, zodat zij zich beter kunnen organiseren en meer middelen hebben om te investeren. Dit voorstel zal als het aan ons ligt nog dit jaar in de praktijk gebracht worden.

De cacaoprijzen zijn de laatste maanden erg gestegen, dit betekent dat de chocolade duurder gaat worden, conventionele maar ook fairtrade.”

Van Oxfam Fairtrade kregen we geen antwoord, maar we haalden dit van de website:

Prijsopbouw van een reep fondantchocolade 200 gram op 11 januari 2010*
De reep bestaat voor 48% uit cacao en 50% uit suiker.

  • Suiker voor 200 gram fondantchocolade:
    • 0.048 euro : bedrag voor suiker coöperatieve
    • 0.075 euro : vervoer, douane, invoerrechten, verzekering, …
  • Cacaobonen voor 200 gram fondantchocolade:
    • 0,077 euro: bedrag voor de producent cacao
    • 0,02 euro : bedrag voor coöperatie (transport naar haven, werkingskosten)
    • 0,05 euro : Ivooriaanse overheid (tax)
  • 0,48 euro : zeevracht cacaobonen, verwerking van cacaobonen tot chocolade in het Noorden (niet in handen van Oxfam Fairtrade)
  • 0,29 euro : verpakken van chocolade in tabletten, transport
  • Totale kostprijs : 1,04 euro
  • Consumentenprijs : 2,19 euro

    Het verschil tussen deze twee prijzen zit in de BTW, de marge die Oxfam Fairtrade nodig heeft (voor werkingskosten, transport naar wereldwinkels,…) en de marge van de wereldwinkels.

3,5% van de consumentenprijs gaat naar de producenten van de cacao
2,19% van de consumentenprijs gaat naar de coöperatieve van de suiker

*Deze datum is belangrijk! Een prijsopbouw is steeds een momentopname. De prijzen voor cacao en suiker op de wereldmarkt veranderen immers continu.

2 gedachtes over “Grijpt Fair Trade de kans? – Kijkofhetklopt.nl bindt strijd aan tegen willekeur keurmerken.

  1. Pingback: hoor, wie kwettert daar kinderen? Max Havelaar klaagt gebrek aan fair share aan, maar deelt zelf mee in de verantwoordelijkheid daarvoor | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: prijsopbouw kindslavernijvrije chocoladereep | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s