prijsvergelijking tussen Max Havelaar-fairtradekoffie en andere koffies

31 januari 2014 – Deze pagina is een populaire landingsplaats voor wie op zoek is naar wie verdient aan fairtradekoffie. Deze pagina zal vanaf heden vaker geüpdate worden.

fairtradekoffie vs gewone koffie volgens Max Havelaar

KLIK VOOR GROTERE, GOED LEESBARE VERSIE


BRON: Natuurlijk fair trade (OIKO Magazine) [ 2009-2010 ]
lees DE UITLEG hierbij, onderaan deze pagina (Engels)

vergelijking tussen fairtrade- en fairchainkoffie – Moyee Coffee

“Als we koffieproducerende landen de kans geven hun bonen binnen eigen landsgrenzen te branden, dan zouden zij miljarden euro’s meer verdienen. Een bruine boon is gemiddeld 3 tot 5 keer meer waard dan een groene boon. Dat is wat FairChain koffie is,”

volgens MOYEE COFFEE. De koffie wordt geoogst, gebrand en verpakt in Ethiopië.

FAIRCHAIN = DE KOFFIEBOEREN KRIJGEN EEN EERLIJKER STUK VAN DE WINST: 50%

FAIRCHAIN = DE KOFFIEBOEREN KRIJGEN EEN VEEL GROTER STUK VAN DE TAART: 50%


Lees de reden waarom Moyee Coffee liever over Fair Chain dan Fair Trade spreekt: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3544232/2013/11/14/Fair-trade-koffie-schiet-gewoon-niet-op-zo-simpel-is-het.dhtml

prijsopbouw fairtradekoffie vs gewone koffie : in het Spaans

Copade - Comercio Para El Desarrollo (Madrid)

KLIK VOOR GROTERE, GOED LEESBARE VERSIE


Copade – Comercio Para El Desarrollo (Madrid) [ 2012 ]

uitleg bij eerste prent

volgens Max Havelaar / Fairtrade International:

Company profits from coffee sales are hard to establish since few multinationals disaggregate profits by product in their financial reporting. But it can be safely estimated that hundreds of millions of dollars in net profits are being made every year. For instance, coffee accounted for 11 per cent of Kraft Foods revenues of $49.2bn in 2010, with two coffee brands – Maxwell House and Jacobs – each generating revenues exceeding $1bn.30 Clearly, coffee is a high-value, high-profit commodity for many food corporations.

How much do coffee farmers earn?

But while coffee is clearly profitable for food companies, it’s very different for the coffee farmers themselves.
The share of the retail value of coffee retained by the producer has fallen over the decades – in the 1970s, producers retained an average of 20 per cent of the retail price of coffee sold in a shop.31 Research during the coffee crisis found coffee growers received just 1-3 per cent of the price of a cup of coffee sold in a café in Europe or North America and 2-6 per cent of the value of coffee sold in a supermarket.32 Following the recovery of coffee prices, farmers might now expect to receive between 7% and 10% of the retail price of coffee. A recent study of the value chain for Kenya specialty coffee to the US showed that some 87 per cent of the retail cost of roasted coffee is incurred at the roaster and retailer level whereas the price paid to the grower represents around 7 per cent of the retail value. A similar calculation for mainstream coffee to Germany concluded that 84 per cent of the roast and ground retail value accrued to the roasting and retail segments.
About 6 per cent went to processing cum export costs and intermediaries, leaving about 10 per cent of the roast and ground retail value for the grower.

BRON: 2012_Fairtrade_and_coffee_Briefing

Oxfam Fair Trade hierover:

Oxfam Fair Trade betaalt zowat één derde van haar omzet effectief aan het Zuiden. Dat aandeel verschilt per productsoort: voor koffie is het ongeveer de helft.

De ambitie van fair trade is dat een zo groot mogelijk bedrag naar de producenten in het Zuiden gaat en dat een maximale toegevoegde waarde in het Zuiden blijft. Meer verwerking door de producenten verhoogt de marktwaarde van het product en creëert werkgelegenheid.

Helaas is verwerking in het Zuiden niet altijd mogelijk of wenselijk. Soms is ze onmogelijk omdat de infrastructuur ontbreekt, en er geen kennis of geld is om de infrastructuur uit te bouwen.

In andere gevallen is ze niet wenselijk. De meeste koffie bijvoorbeeld is een melange van bonen van verschillende herkomst. Door de koffie in het Noorden te mengen en te branden kan je beter inspelen op de (smaak)wensen van de consument.

De Nederlandse koffiebrander Moyee Coffee denkt daar dus anders over.

4 gedachtes over “prijsvergelijking tussen Max Havelaar-fairtradekoffie en andere koffies

  1. Pingback: Fair Trade en haar kostenstructuur: met de komst van labels als Rainforest Alliance en Utz Kapeh worden prijsvergelijkingen eindelijk relevant – en dringt samenwerking zich op « een zoektocht naar hoe we fairtrade transparant krijgen

  2. Pingback: Fair Trade en haar kostenstructuur: met de komst van labels als Rainforest Alliance en Utz Kapeh worden prijsvergelijkingen eindelijk relevant « een zoektocht naar hoe we fairtrade transparant krijgen

  3. Pingback: Fair Trade en haar kostenstructuur: met de komst van labels als Rainforest Alliance en Utz Certified worden prijsvergelijkingen eindelijk relevant « een zoektocht naar hoe we fairtrade transparant krijgen

  4. Pingback: Fair Trade en haar kostenstructuur: met de komst van labels als Rainforest Alliance en Utz Certified worden prijsvergelijkingen eindelijk relevant | een zoektocht naar hoe we fairtrade transparant krijgen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s