wie het keurmerk past, drage het

Lees zeker ook: “Fair trade een stabiel inkomen in een wispelturige markt”

Vandaag in mijn mailbox drie berichten die ik met jullie wil delen.

1. Vergelijking van drie koffielabels

www.bewustverbruiken.org

Het Netwerk Bewust Verbruiken voerde deze zomer een vergelijkende studie uit tussen drie keurmerken, namelijk Max Havelaar (Fairtrade), UTZ CERTIFIED en Rainforest Alliance. De studie focust op koffie, omdat de standaarden voor dit product bij deze drie keurmerken het best vergelijkbaar zijn. Een groot deel van de algemene conclusies lijken eveneens te gelden voor andere producten.

Conclusie:

Wat leidt tot de conclusie dat de drie meest gekende labels inzake duurzame koffie op papier voldoen aan de strengste normen inzake controle, traceerbaarheid en transparantie. Hoewel alle labels strikte normen hebben inzake arbeidsomstandigheden zijn er op andere vlakken grote verschillen die consumenten toelaten te kiezen voor een specifieke benadering van de landbouw. UTZ CERTIFIED staat voor kwaliteitscontrole en een productgerichte benadering van de koffieteelt. RAINFOREST ALLIANCE heeft uitgebreide criteria inzake milieubescherming. FAIR TRADE kiest voor een landbouw waarin producenten centraal staan. Fairtrade onderscheidt zich verder door kleine landbouwers (financieel) te ondersteunen om een goede markttoegang te verkrijgen en hen toe te laten zich in een correct levensonderhoud te voorzien voor henzelf en hun omgeving.

Lees hier de samenvatting: Korte versie ‘VergelijkingKoffielabels_Juli2010.pdf’
Lees hier de complete studie: Lange versie ‘VergelijkingKoffielabels_Juli2010.pdf’

2. Artikel over keurmerken in IS – het gratis maandblad over internationale samenwerking van Nederland

www.isonline.nl.

Bladzijde één van het artikel – klik om te openen als pdf
Bladzijde twee van het artikel – klik om te openen als pdf.

3. Eerlijke & Duurzame Handel: welke labels en garantiesystemen voor mijn bedrijf? – brochure van het Trade for Development Centre – BTC (het Belgisch Ontwikkelingsagentschap)

www.befair.be

Eerlijke & duurzame handel_bedrijfEerlijk, ethisch, duurzaam, bio, … al die adjectieven worden vandaag aan verschillende handelspraktijken gekoppeld. Waar praten we precies over?Wat is de draagwijdte van deze initiatieven? Hebben ze succes? Met welke punten moet een ondernemer die belangstelling heeft voor duurzame handel rekening houden? Al deze vragen komen in de inleiding van de brochure aan bod.

De lezer vindt in de steekkaarten informatie over de context van elk systeem, maar ook over de reikwijdte van de garanties, de aard van de controles, de verschillende stappen die men moet volgen om gecertificeerd te worden, de kosten die erbij komen kijken, enz.

Download/lees de brochure

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s