België viert 100ste FairTradeGemeente, Nederland driekwart marktaandeel duurzame koffie

Op zondag 28 november vierde Lier samen met de andere 99 FairTradeGemeenten de 100ste titel in België. Mooi.

Eerder (d.d. 9 november) sprak de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koffie en Thee (KNVKT) – in aanwezigheid van overheid en maatschappelijke organisaties – de ambitie uit om het aandeel duurzaam geproduceerde koffie op de Nederlandse markt te vergroten van één kwart naar drie kwart in 2015. Mooi.

Maarre…

Whereas the global market share of Fair Trade coffee currently represents roughly 2-3 % of world trade, private labels for responsible, sustainable and/or ethical trade are rapidly expanding their market participation and report a combined market share up to 25 %.

Tropical Commodity Coalition (TCC) 2009 – Amsterdam

… enne…

M.a.w. fair trade speelt in de tweede klasse, Rainforest Alliance in de Champions League.

Daar is niks mis mee. De fairtradevrijwilligers mogen gerust claimen: “Eerste opdracht volbracht!“.

De grote multinationals willen effectief niet langer meer de slavendrijvers zijn van weleer.

Waar fair trade nog een belangrijke opdracht heeft, is aan het erkennen dat ook boeren recht hebben op een vast minimuminkomen.

Noch het label Utz Kapeh, noch Rainforest Alliance erkennen of implementeren dit. Ze maken als het ware geen onderscheid tussen koffieboon en koffieboer. Het zijn en blijven voor hen niks meer of minder dan “commodities”. Het is en blijft leven van woeker.

Bij de eerlijke handel zijn de boeren in Latijns Amerika en Afrika niet afhankelijk van de grillige wereldmarktprijs. Ze krijgen volgens de voorwaarden van Max Havelaar een gegarandeerde, kostendekkende prijs voor hun producten. Bovendien krijgen de boeren, die ze kunnen investeren in projecten op het gebied van sociale voorzieningen of milieu.

Bij de andere labels blijft het in de eerste plaats een verhaal van inkomen op basis van wereldmarktprijs, niet van recht op een basisinkomen.

We citeren nogmaals graag journalist Dirk Barrez:

In mei 2007 maakt Unilever, de firma die wereldwijd het meest thee op de markt brengt, bekend dat al die thee duurzaam geproduceerd moet zijn. Rainforest Alliance zal dat garanderen door die thee te certifiëren, te beginnen met de theeplantages in Afrika. In augustus 2007 moet de eerste gecertificeerde thee in Europa verschijnen. Twee miljoen mensen zullen uiteindelijk hun voordeel doen met deze beslissing. Unilever denkt namelijk dat haar theeprijzen zowat tien tot vijftien procent zullen stijgen. Het bedrijf schat de meerinkomsten voor de boeren en plantagearbeiders op 2 miljoen euro in 2010 en 5 miljoen euro in 2015.

Een telefoontje naar Unilever bevestigt die gegevens. We nemen dan de cijferprognoses voor wat ze zijn. Deel 5 miljoen euro meerinkomsten door 2 miljoen bevoordeelde mensen, dat is gemiddeld 2,5 euro per persoon. De cijfers vertellen dus dat dan in 2015 twee miljoen mensen die afhankelijk zijn van die thee-inkomsten om te leven hun jaarinkomen gemiddeld met twee en een halve euro zullen zien stijgen. Eerlijk gezegd, dat is beter dan niets maar allesbehalve indrukwekkend. En het illustreert dat wie onderaan de keten thee verbouwt en plukt, daar zeer slecht aan verdient.

uit : Festival der labels – een kritische kijk op maatschappelijk verantwoord ondernemen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s