het leven wordt duurder, maar koffieboeren verdienen vandaag minder dan 40 jaar geleden

Consumenten betalen steeds meer voor hun koffie, en koffieboeren merken daar niks van. Hoe zit dat? Toen de koffieprijzen in 1993 en vooral 2003 op de grondstoffenmarkt historisch laag stonden, rekenden de supermarkt(merk)en lagere prijzen aan voor hun klanten. Vandaag gebeurt dit niet meer. Een woordje uitleg.

Goed en wel bekeken, werden deze reclameboodschappen en prijzenslagen (zie hieronder) dus gefinancieerd door koffieboeren, die ondertussen failliet gingen aan die lage prijzen: met het geld dat ze voor hun koffie kregen, konden ze maar één vierde kopen van wat veertig jaar geleden het geval was.

1993

KLIK OP DE PRENT VOOR EEN GROTERE WEERGAVE


2003

KLIK OP DE PRENT VOOR EEN GROTERE WEERGAVE


ondertussen op de koffiemarkt anno 2011

KLIK OP DE PRENT VOOR EEN GROTERE WEERGAVE

De laatste jaren stegen de koffieprijzen indrukwekkend. De prijzen zijn, zoals bij de meeste grondstoffen, relatief hoog, zeker in vergelijking met de laatste decennia. Maar de prijs is nog steeds lager of hoogstens gelijk aan die van pakweg 35 jaar geleden. De koopkracht van de koffieboer gaat er m.a.w. enkel maar op achteruit!

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR GROTERE WEERGAVE

Koffieproducenten moeten het anno 2013 echter stilaan weer doen met een aalmoes. De prijzen van koffie op de wereldmarkt kelderen, mede door recordoogsten in met name Brazilië. Of we daar iets van zullen merken in de winkels?

KLIK OP DE PRENT VOOR EEN GROTERE WEERGAVE

KLIK OP DE PRENT VOOR EEN GROTERE WEERGAVE

bron: http://www.ico.org/prices/p2.htm



Ondanks de dus nog relatief lage grondstoffenprijzen, betalen consumenten toch steeds meer voor koffie. Zo is de eindprijs van de oploskoffie op het schap in de supermarkt met 300% gestegen in de laatste 25 jaar. Deels heeft dit te maken met stijgende transportkosten, hogere uitgaven voor de verwerking en de verpakking maar voornamelijk is de hogere eindprijs te wijten aan de hoge winstmarges bij de verwerkers en distributeurs.

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR GROTERE WEERGAVE

Op deze en bovenstaande prent kun je zien, hoe de producenten van allerhande grondstoffen als koffie, cacao,… sinds begin jaren tachtig systematisch (en dit woord is zeer belangrijk: het gaat om een systeem!) verarmen:

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR GROTERE WEERGAVE

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s