fairtradedebat Turnhout 26 maart: ziet consument door het bos van duurzame labels de bomen nog? wordt fairtradevrijwilliger met de voeten gespeeld?

N.a.v. de WEEK VAN DE FAIR TRADE schreven boze werkgeversorganisaties op 11 oktober 2008 een open brief in de Vlaamse pers. Zie onderaan dit artikel voor een ingescande versie. Ze vonden dat de fairtraders andere “duurzame handelsinitiatieven” onterecht in de wind zetten.

Maar eind februari 2011 verklaarden Max Havelaar, Rainforest Alliance en Utz Certified elkaar plots uitgebreid de liefde. Lees hun gezamelijke verklaring uit Bern.

De fairtradebeweging aan de basis heeft het raden naar het hoe, wat en waarom. Twee jaar geleden dienden ze nog politici aan te schieten voor een wettelijk kader rond fair trade. In Hasselt hielden we er februari 2009 zelfs een succesvol publiek debat over.

Wie er meer wil over weten, rept zich dus best naar aanstaand debat in Turnhout.

Datum + locatie:

Zaterdag 26 maart, van 13u30 tot 15u30 in de aula van het HIVSET,
Herentalsestraat 70 in Turnhout

Inhoud:

“De consument ziet door het bos van ‘duurzame’ labels de bomen niet meer”, luidt het. Voor de consument mag het dan misschien een heel karwei zijn om het verschil te zien tussen enerzijds een merk als Oxfam Fairtrade en een label als Max Havelaar en anderzijds ‘duurzame’ initiatieven als Utz, Rainforest Alliance of Efico Foundation, voor de producent is het duidelijk.
Wat is de impact van fair trade en is dit label ‘beter’ dan de andere labels? Is er een verschil tussen duurzame handel en eerlijke handel?

De geloofwaardigheid van een label staat of valt met het bepalen van strikte criteria en een grondige en permanente controle op de naleving ervan. Hoe gebeurt dit in de praktijk? En hoe leg je dit uit aan de consument?

Panel:

Aan tafel verwelkomen wij een gevarieerd gezelschap, die elk vanuit hun eigen sector en invalshoek, een invulling trachten te geven aan fair trade:

– Lily Deforce , directeur van Max Havelaar
– Frans van Tilborg, directeur van Miko Koffie
– Kristof Thijssens, directeur van Unizo Kempen
– Mieke Vercaeren, adviseur Public Affairs van Colruyt Group
– Joris Rossie, gedelegeerd bestuurder van Oxfam-Wereldwinkels

De ongetwijfeld boeiende discussie wordt in goede banen geleid door Dirk Barrez.
Dirk is auteur en journalist, schrijver van diverse artikels en boeken, waaronder de bestsellers “Ik wil niet sterven aan de XXste eeuw”, “De antwoorden van het antiglobalisme” en “KOE 80 heeft een probleem” …

Organisatie:

Oxfam-Wereldwinkels regio Kempen.

Meer info: Gwen Segers, gwen.segers@oww.be of 0497 583883

klik op de afbeelding voor een grote weergave

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s