16 miljoen hot fairtradedrinks a day in the UK: beleven we fairtradetsnunami of fairwash?

Sales of Fairtrade products are on the rise around the world, with the US leading the charge in ethical consumerism. New data showed that overall sales of Fairtrade products grew by 24 percent last year.

The report, released Monday, revealed that Fairtrade-certified products at mainstream retailers in the US grew by 26 percent, compared to 22 percent at specialty grocers and 16 percent at natural grocers.

Sales of Fairtrade products in the US in 2009 were pegged at $1.2 billion (€863 million).

Meanwhile, sales of Fairtrade products in the UK broke the £1 billion mark (€1.16 billion) in 2010, soaring 40 percent to an estimated retail value of £1.17 billion (€1.36 billion). That compared to £836 million (€971 million) the year before.

bron: http://www.independent.co.uk/

Bovenstaande cijfers komen niet toevallig uit de angelsaksische wereld. Kijk eens hoe supermarktketen Sainsbury’s communiceert over fair trade. En dit met gepaste trots.

fairwash

Impressionante cijfers, alles bij elkaar. Al blijft uiteraard de valstrik:

”for the price of a couple of cappuccinos, you can continue in your ignorant and pleasurable life, not only not feeling any guilt but even feeling good for having participated in the struggle against suffering” .

bron: (Un)Fair Trade: Ethical Shopping Won’t Save The World

En dan duikt er telkens weer hevige kritiek op vanuit de hoek van de fairtradebeweging richting het Max Havelaar-keurmerk. Zoals onlangs in de Verenigde Staten: Over 9,900 Upset Consumers Tell Fair Trade Certifier ‘No Thanks’ on Name Change.

“De grootste verbruikersorganisatie in Noord-Amerika, de Organic Consumers Association (OCA), die meer dan 850.000 consumenten vertegenwoordigt, kondigde de voorbije maand een campagne aan tegen de naamsverandering van de fairtradecertificeerder TransFair USA in “Fair Trade USA”’. TransFair heeft een aanvraag ingediend om de nieuwe naam als gedeponeerde merknaam te registreren, samen met de term “Fair Trade Certified”. Aangezien de certificeerder werkt met grote merken als Starbucks en Ben & Jerry’s kan dit gezien worden als een poging om wettelijk een term als exclusief merk te claimen. Een term die echter een brede beweging omsluit die veel verder reikt dan het enkel werk van TransFair.”

Toby Webb, de oprichter de business intelligence company Ethical Corporation, maakt zich ook ongerust over NGO’s en campagnegroepen. En terecht:

It’s time for NGOs to raise their game and to turn their attention to companies who don’t get understand what sustainability means.

Campaigners helped get the thin layer of large companies who are innovating around sustainability to where they are today.

Now they seem to have forgotten that the next, much tougher stage, is persuading, cajoling and campaigning against, those firms who have yet to grasp the importance of the issues.

Waarmee hij wil zeggen:

Now the former campaigner is now charging companies and NGOs to attend drinks parties, presumably to engage in collective hand-wringing with the ‘usual suspects’ […]

Hij heeft het hier, voor het goede begrip, in eerste instantie over WWF, maar ook het radikale Friends of the Earth. Beiden verwijt hij:

Friends of the Earth UK appears to have stopped doing any meaningful campaigning.

WWF has become a corporate partner, toning down its comments, particularly around business, to dangerously anodyne levels of expressing concern.

Precies hetzelfde kan gezegd worden van Max Havelaar en FLO. Het gaat ‘m niet meer om de oneerlijke wereldhandel om te buigen. Het gaat ‘m om binnen een niche in de markt zoveel mogelijk duur-gelabelde bananen en kopjes koffie te doen kopen. Zonder dat de machtsstructuren die oneerlijke handel sturen, nog veel de weg wordt gelegd.

fairtradekoffieplas

Britons consume 9.3 million cups of Fairtrade tea; 6.4 million cups of Fairtrade coffee; 2.3 million Fairtrade chocolate bars, 530,000 cups of Fairtrade hot chocolate; and 3.1 million Fairtrade bananas.

Zegt hetzelfde artikel in The Independent. Het begint dus economisch écht over iets te gaan, de fair trade. Maar ik hou mijn hart vast voor een Kadaffi-scenario. Collaboreren voor de marktaandelen van Nestlé, bijv. zoals onze olieverslaafde samenleving dat ook doet met de geplaagde dictaturen in de Arabische wereld.

leukdoenerij of verantwoordelijkheid dragen

Toby Webb, toch niet van de minsten, roept dus NGO’s om terug hun verantwoordelijkheid op te nemen.

Een verpletterende maar ook kansrijke verantwoordelijkheid ligt in Vlaanderen bij de Oxfam-Wereldwinkels. Al zullen ze dan terug moeten afstappen van hun leukdoenerij, waarbij ex-premiers in wijnvaten of -druiven figureren in hun communicatie en marketing. (Zonder al teveel commercieel succes, overigens).

Wereldwinkels trekken nieuwe klanten en sympthisanten door opstandigheid tegen oneerlijk bestuur en handelsbeleid te organiseren en een gezicht te geven. Verzaken ze daaraan, dan is hun lot beklonken. Zoals de cijfers en marktaandelen van fair trade in de US en de UK aantonen.

Maar tegen welke kost willen de Wereldwinkels dit laten gebeuren? En Max Havelaar België, natuurlijk. Want zoals Toby Webb aangeeft: verantwoordelijkheid op zich nemen is één ding, die verantwoordelijkheid dragen is een andere zaak.

Een gedachte over “16 miljoen hot fairtradedrinks a day in the UK: beleven we fairtradetsnunami of fairwash?

  1. Pingback: overheid Verenigde Staten moeit zich met ruzie tussen Fairtrade International en Bloomberg: « recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s