“Help, de boeven zijn op!” – ADIDAS, NIKE, PUMA, CARGILL en NESTLE zien het licht…

UPDATE: PUMA een straat voorop in het duurzaamheids-Monopolyspel

KLIK DE PRENT: BEN AND JERRY'S MAAKT PUBLICITEIT OP HOTMAIL

Mijn Inbox loopt vol met positieve verhalen, dezer dagen. De boeven lijken op.

“Vrouw, waar staat mijn basgitaar?!??”

1. ADIDAS, NIKE en PUMA: overeenkomst met vakbonden

7 juni 2011

 

Adidas, Nike en Puma zwichten voor Play Fair Alliantie

Sportmerken Adidas, Nike en Puma hebben in Jakarta een historische overeenkomst getekend met vijf Indonesische vakbonden over vakbondsvrijheid in de lokale fabrieken.

Het protocol kwam er dankzij de Play Fair Alliantie. Die roept sportmerken al sinds 2004 op om concrete stappen te zetten om de arbeidsomstandigheden in hun toeleveringsketen te verbeteren. De Play Fair Alliantie werd tijdens de ondertekening van de overeenkomst vertegenwoordigd door Oxfam Australië, de Internationale Textiel- en Kledingvakbondsfederatie en de internationale Schone Kleren Campagne.

MEER: Adidas, Nike en Puma zwichten voor Play Fair Alliantie

2. CARGILL: redefine

11 juni 2011


KLIK OP DE AFBEELDING VOOR GROTERE WEERGAVE

Deze advertentie stond in het weekend van 11 juni 2011 in de Morgen.

MEER: cargill.com/redefine (scroll naar beneden voor het filmpje)

3. NESTLE: Nespresso

als het goed is, zeggen we het ook; graag!

 

… for all the Nestlé controversies, Fairtrade in the UK is full of praise for Nespresso. Ian Bretman, Fairtrade Foundation deputy director said: “From a UK perspective, Nestlé is the only major coffee brand that’s actually using our label.”

Nespresso has been at the vanguard of this, instituting its AAA Sustainable Quality Programme to maintain “environmental and social” standards for its growers. It pledges to provide farmers with 75 per cent of the export values of the coffee that it buys. And Nespresso aims to get half its coffee through these means by 2010.

KLIK OP AFBEELDING VOOR LEESBARE WEERGAVE

MEER: nescafe.be/duurzame-ontwikkeling

Pittig: Douwe Egberts brengt nu zelf capsules op de markt, die passen in de toestellen van concurrent Nespresso. Nochtans zijn hun capsules beschermd door een patent.

Nog maar enkele jaren geleden bekampte het Oxfam-Wereldwinkels precies omdat dezen het octrooi op de Senseo-koffiepads negeerden.

Douwe Egberts, eat your heart out

EN OH JA, FAIR TRADE GROEIT ALS KOOL

9 juni 2011

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR JAARRAPPORT VAN MAX HAVELAAR NEDERLAND

Het volume van Fairtrade producten en ook de gebruiksrechtvergoeding sterk is gestegen in 2010.

Het volume steeg in Nederland in 2010 met 57 procent ten opzichte van 2009.

BRON: fairtrade-eerlijkehandel.blogspot

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s