“Help, de boeven zijn op!” – bis: PUMA een straat voorop in het duurzaamheids-Monopolyspel

Een week of wat geleden berichtten we hier over interessante en lovenswaardige initiatieven vanuit multinationale ondernemingen. Het lijkt wel, of het wordt hun menens en ze nemen eindelijk hun verantwoordelijkheid op:
“Help, de boeven zijn op! – ADIDAS, NIKE, PUMA, CARGILL en NESTLE zien het licht…”

Nu, we gaan met zijn allen een tandje moéten bijsteken. De voorbeelden die ik toen gaf, verliepen allen langs dezelfde gemeenschappelijke noemer: consumeren. Maar dé opdracht wordt uiteraard consuminderen. En een eerste stap daartoe is écht duurzaam en écht fair. En PUMA heeft (lijkt) het begrepen (te hebben).

(Voor wie de alarmbel nu nog niet zou gehoord hebben, dit niets aan de verbeelding overlatend artikel op Al Jazeera: Climate Change: It’s bad and getting worse)

1. PUMA straat voorop in het duurzaamheids-Monopolyspel

31 mei 2011

De sportkledinggigant is het eerste grote bedrijf dat een prijskaartje hangt aan haar milieu-impact.
Zonder twijfel hebben de 3 steekwoorden “people, planet, profit” al een schare aan andere ondernemers aan het denken en zelfs aan werk gezet. Het probleem is echter dat winst makkelijk te berekenen valt, maar de twee andere “p”s veel minder. Tot nu.

Puma liet de berekeningen maken en is moedig genoeg ze zelfs te publiceren:

The company announced that its greenhouse gas emissions and water consumption last year cost an equivalent of £82.8m, based on £57 per tonne of CO2 and £0.69 per m3 of water. In context, this represents around 12% of its total annual sales of £670m.

Puma, en haar moederhuis, de PPR Group (ook eigenaar van bijv. Gucci), zegt dat deze berekeningen van winst en verlies slechts een eerste stap zijn in een proces. Ook goede werkomstandigheden en eerlijke verloning voor de arbeid(st)ers wordt niet uit de weg gegaan.

BRAVO! En benieuwd op dit voorbeeld navolging zal krijgen.
Alleen is immers maar alleen.

2. To profit or not to profit. Is that the question?

28 juni 2011

Winst willen maken wordt onterecht vereenzelvigd met niet zuiver.


Wanneer ik roep “Help, de boeven zijn op,” dan begrijpt u dat hier een zekere ironie en twijfel achter schuilgaat. Al verschuiven die laatste gevoelens wat mij betreft steeds meer richting het kamp van de klokkenluider-NGO’s.

NGO’s lijken nog steeds niet beter te begrijpen, dan dat hun enige missie erin zou liggen het kwaad met wapen en vuur te moeten bestrijden. Als ware het hun huisspreuk:

Sex sells, bad news even better

Dit verhelderende artikel van Rob Greenland op de website van The Guardian zou hun kunnen helpen.

Het probleem is dat nogal wat NGO’s tijdens hun werkuren “winst maken” op één lijn zetten met “oneerlijk, oneigenlijk“. Ik herhaal:

Winst willen maken wordt onterecht vereenzelvigd met niet zuiver.

Met dergelijke stellingname staan ze echte, duurzame ontwikkeling compleet in de weg.

Rob Greenland van Social Business Brokers zegt het zo:

The fair trade social enterprise I worked for never paid any dividends. But it paid interest on loans. It paid wages. It paid Business Rates. It paid National Insurance contributions. All paid for by us taking goods made by poor farmers and artisans – and doubling the price.

How is paying wages and loan interest out of profits different to paying dividends? I suppose it’s partly about fairness – and the financial reward being commensurate to the effort that’s made and the risk that’s taken. So shouldn’t we take the same approach to dividends – and have some mature debate about where they’re OK, and where they might get in the way of achieving sustainable social change?

Goed gezegd. Wie gaat er mee in debat?

Een gedachte over ““Help, de boeven zijn op!” – bis: PUMA een straat voorop in het duurzaamheids-Monopolyspel

  1. Pingback: “Help, de boeven zijn op!” – ADIDAS, NIKE, PUMA, CARGILL en NESTLE zien het licht… « recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s