Retail magazine: “consument kiest voor duurzame koffie – overzicht belangrijkste labels en logo’s”

Interessant artikel, net op het moment dat Foodlog iets schrijft onder de titel “NGO’s in merkenoorlog over koffie“. Dat gaat over de parodie op de Clooney-reclamespots voor Nespresso. LEES MEER.

KLIK OP DE PRENT VOOR EEN GROTERE. PRINTBARE WEERGAVE


KLIK OP DE PRENT VOOR EEN GROTERE. PRINTBARE WEERGAVE

 

Foodlog vergist zich echter, als het meent te weten dat NGO’s elkaar bekampen. Het is Nestlé dat de schizofrenie inzake fair trade organiseert. Ik citeer:

uit: Nestlé verdedigt murw geslagen Clooney: ‘Strenger dan Fair Trade’

“Nestlé heeft ondertussen zelf ook gereageerd op de anti-reclame door te stellen dat het Solidars eis om met Fair Trade te werken verwerpt, maar daarentegen sterk gelooft in de eigen ethische labels. De fabrikant heeft namelijk een samenwerking met een andere organisatie, het Rainforest Alliance, waarmee het een eigen duurzaamheidslabel heeft opgesteld: het ‘AAA Sustainable Quality’ Programma.

Daarom wijst Nestlé erop dat het niet de Fair Trade-normen hanteert, zoals Solidar eist, maar andere benchmarks van een collega-organisatie die minstens even streng zijn. Om dat te bewijzen nodigt Nestlé Solidar overigens uit de plantages in Colombië met eigen ogen te gaan aanschouwen.”

vanop de website van Nescafé, ook van Nestlé:

Ambtenaren van Vaals drinken Max Havelaar-koffie
De gemeente Vaals hecht veel waarde aan duurzaamheid in het algemeen en duurzaam ondernemen in het bijzonder. Om daarin het goede voorbeeld te geven heeft zij besloten voor haar medewerkers in het gemeentehuis over te schakelen op koffie van het merk Nescafé Partners’ Blend. Deze koffie heeft het Max Havelaar-keurmerk voor Fairtrade.
Het Fairtrade-keurmerk garandeert een eerlijke prijs voor koffieboeren. Deze prijs dekt minimaal de kosten voor het duurzaam verbouwen en oogsten van koffie. Duurzaamheid op sociaal, milieu en economisch gebied staat hierbij centraal.

De firma Nestlé heeft inmiddels de koffie-automaten in het gemeentehuis geplaatst. De ambtenaren van Vaals hebben dus al kennis kunnen maken met deze koffie en deze blijkt zeer in de smaak te vallen.
Medewerkster Facilitaire Zaken Sandra Schoonbrood en Burgemeester van Loo snijden een taart van 1.20 meter aan ter gelegenheid van de introductie van Max Havelaar-koffie. De supervlaai werd de gemeente Vaals aangeboden door Nestlé. (25 maart 2008)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s