The Chocolate Industry (ICCO) – fair trade en bio hebben nog een lange weg af te leggen

Ich Twitter, donc io ben. Ik doe het puur voor mezelf en gebruik het als een alternatief voor Scrapbook, de Firefox-extensie.

Bij Ethical_Corp haalde ik:

Daar wordt Nick Bunker, president van Kraft Foods en Cadbury geïnterviewd.

Bij de International Cocoa Organization (ICCO) vond ik:

En dat was effe slikken.

Candy Industry publiceert jaarlijks een lijst van de top 100 zoetwaren bedrijven in de wereld op basis van netto verkoopsresultaten.

De tabel hieronder toont de top tien voor 2010 van wereldspelers, die chocoladeproducten maken en verhandelen:

Company
Net Sales 2010
(US$ millions)
 
Kraft Foods Inc (USA)
16,825
Mars Inc (USA)
15,000
Nestlé SA (Switzerland)
11,265
Ferrero Group (Italy)
8,763
Hershey Foods Corp (USA)
5,703
Chocoladefabriken Lindt & Sprüngli AG (Switzerland)
2,602
Yildiz Holding (Turkey)
2,180
August Storck KG (Germany)
2,000
Arcor Group (Argentina)
1,650
Meiji Holdings (Japan)
1,599

Reference:
Candy Industry, January 2011

Bovenstaande tabel copieerde ik van de website van de ICCO: de pagina “The Chocolate Industry” bespreekt er naast de tabel enkel nog… fair trade en organic.

over fair trade dus:

Presently, cocoa sold with the Fair Trade label still captures a very low share of the cocoa market (0.1%).

en over bio

The organic cocoa market represents a very small share of the total cocoa market, estimated at less than 0.5% of total production.

Het lijken weinig hoopgevende cijfers. Maar dat de ICCO droogweg na de koele netto verkoopcijfers fair trade en bio behandelt, is meer dan een niet mis te verstaan signaal aan de industrie.

2 gedachtes over “The Chocolate Industry (ICCO) – fair trade en bio hebben nog een lange weg af te leggen

  1. Als ik naar het percentage kijk, ben ik geneigd te zeggen: dat stelt dus niets voor. en tegelijk weet ik dat alle verandering begonnen is met een minimaal, een te verwaarlozen aantal of hoeveelheid. Als ik optel hoeveel CO2 ik bespaar met mijn zonnepanelen, dan is dat ongeveer 2000kg in een jaar. Op de totale uitstoot in de wereld is dat niets eens in een percentage uit te drukken. Gelukkig laat ik me daardoor nooit leiden. ICCO ook niet, Solidaridad ook niet. tevens wordt het natuurlijk wel tijd nu op meters te maken op het terrein van duurzame productie. Vandaar dat Solidaridad aan tafel zit bij de grote bazen van grote concerns. Hun ommekeer heeft grote reikwijdte. maar zonder de pioniers was er nooit iets hoopvols begonnen….

Geef een reactie

