“wat zou een fair trade IPod kosten?” – over de symbolische waarde van een wedstrijdje GSM-werpen op de kermis van Hasselt

de prijs van goedkoop vermaak

Op de blog van Lutje Bex las ik:

Naar jaarlijkse gewoonte is Media Markt ook present op de Hasseltse septemberfoor […]

Na de ludieke acties van voorgaande jaren zoals videorecorders werpen, wasmachine sjotten en stofzuiger racen is het zondagnamiddag tijd voor GSM werpen.

Hasselt, de Hoofdstad van de Smakeloosheid? Of een stad als een ander in Europa, waar het economisch licht uitgaat en men als antwoord verkrampt in hufterigheid?
Waar Chinese arbeid als wegwerpproduct wordt beschouwd, terwijl “the dead-end of economic globalisation looms clearly before Europe and America’s youth“.

van vermaakidustrie terug naar een eigen maakindustrie?

Umair Haque van The Harvard Business Review telde voor dat een Made-in-USA, “fair labor” iPod slechts 23% meer zou kosten dan welke nu in China worden gemaakt.
Dit zou dus ook de prijs kunnen zijn voor zo’n IPod, wanneer chinese arbeid zou verloond als die in de VS of bij ons.

Lees er hier over.

Al valt er wel wat af te dingen op zijn berekeningen, in grote lijnen liggen de cijfers naakt op tafel. De rekening krijgen we volgens de Economist snel gepresenteerd.

Chia in 2030 grootste economie van de wereld

CHINA IN 2030 DE EERSTE ECONOMIE VAN DE WERELD, vOLGENS THE ECONOMIST

Tegen 2030 zal China’s economie zo dominant zijn als die van Groot-Britainnië omstreeks 1870 of de USA in de zeventiger jaren van vorige eeuw.

Volgens Martin Ravallion van de Wereldbank, groeide de middenklasse (mensen die tussen $2 en $13 per dag verdienen) tussen 1990 and 2005 met 1.5 miljard in Azië.

Nogal wat van die middenklassers leven een vergelijkbaar leven met dat van ons Europeanen. En ze kopen ook IPods, bijvoorbeeld.

Logisch dat er concurrerende consumptieruimte dient opgekuist te worden in ons deel van de wereld. We moeten immers met zijn 7 miljard mensen leven van wat één wereldbol voortbrengt.

China kocht in juli 2010 alvast de Griekse haven van Piraeus op met de boodschap:

“We have a saying in China, ‘Construct the eagle’s nest, and the eagle will come’. We have constructed such a nest in your country to attract such Chinese eagles.

“This is our contribution to you.”

Of ze daar de Griekse arbeiders voor hetzelfde loon zullen gaan aan het werk houden, als Westerse bedrijven voldoende vonden voor ettelijke generaties Chinees kanonnenvlees, laat zich raden.

Arm Europa. Jazeker.

Klik op onderstaande tabel en bezin. Oxfam-Wereldwinkels en hun strijd voor eerlijke wereldhandel en economische democratie, lang zo gek nog niet. Wel?

Bron: PBS – STORE WARS: Sweatshop Profiles

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s