van yoghurt krijg je zin in sex en oxfam zou wijn verkocht hebben die stinkt

In De Morgen van maandag 19 september 2011 verscheen een lasterlijk artikel over de wijn van Oxfam Fairtrade. Nadien bleek tijdens een onafhankelijke controle dat er niks mis was met deze wijn.

KLIK OP HET ARTIKEL VOOR EEN GROTERE, BETER LEESBARE WEERGAVE

Onder deze link vind je de reactie van Oxfam Fairtrade op dit artikel. Deze reactie werd vandaag, 20/9/2011, NIET in De Morgen gepubliceerd als wederwoord.

LEESTIP: wat Test-Aankoop vertelt over de kwaliteit van Oxfam Fairtrade-producten (ceci n’est pas une pub)

Van volle yoghurt krijg je zin in sex, wisten jullie dat? “Dat is niet waar. Toch kun je zulk ‘nieuws’ zomaar in je krant vinden. Persafdelingen van universiteiten moeten het onderzoek van hun wetenschappers ‘verkopen’ en maken berichten van halfbakken onderzoeken om de media te voeden en in het nieuws te zijn. Krantenredacteuren nemen hun reclame kritiekloos over en laten hun lezers in verwarring achter.” Zo stond afgelopen week nog te lezen op Foodlog.nl, “een dagelijkse online-krant, die vertelt over eten en wat je ervan wilt weten. Voor en door Vlamingen en Nederlanders”.

Hoe ga je daarmee om, wanneer je dergelijk bericht – als Oxfam Fairtrade – over je heen krijgt? Door niet met je voeten te laten spelen en uit te zoeken hoe en waarom dergelijk bericht in de Morgen verscheen, bijv.

En transparant te zijn in je doen en laten, als organisatie. Zodat je iets hebt om op terug te vallen, wanneer de wind tegen komt te zitten.

Dit soort berichten is de fairtraders vooralsnog bespaard gebleven, in Vlaanderen, maar in de angelsaksische wereld wordt over de fair trade al enkele jaren ook kritisch bericht.
Dat is op zich goed. Het betekent dat je meetelt. Dat het ergens om gaat, waar je mee bezig bent. Het heeft een groeiende verkoop alvast niet in de weg gestaan, in de U.K.

Ik denk (hoop) niet dat het in de Morgen om een zaak van georchestreerde slechte wil gaat. Het past eerder in de trend van stemmingmakerij verpakt als journalistiek.

Iets waar ook onze kranten mee een patent op hebben genomen, in navolging van hun collega’s in enkele buurlanden.
Vandaar het initiatief van Dirk Barrez om DeWereldMorgen te lanceren.

Het is alvast een reden te meer om hard te blijven werken en naar de mensen blijven toe te stappen, als fairtradevrijwilligers.
Anderzijds past dit verhaal perfect in wat van alle kanten als advies wordt verleend aan de Oxfam-Wereldwinkels: communiceer nog veel meer over de kwaliteit van je producten. En werk samen met mensen die voor kwaliteit staan en die je de hand reiken.

In Limburg hebben we dat al langer begrepen. N.a.v. De Week Van De Fair Trade, in oktober 2009, richtten we een persmoment in op de Dorpermolen van Stevoort. Dit i.s.m. de Hotelschool van Hasselt en topchef Giovani Oosters. Hieronder het verslag daarover in het Nieuwsblad. Andere vind je hier.

‘Fair trade is geen kwestie van smaak maar van keuze’

bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=FJ2GGKBQ

HASSELT – Fair Trade raakt stilaan af van zijn geitenwollensokken- imago. Niet alleen in de keuken thuis, maar ook in restaurants besteden (professionele) koks alsmaar meer aandacht aan eerlijke producten. En ook de Hasseltse Hotelschool draagt haar steentje bij.

In de voorbije Week van de Fair Trade zette Oxfam Limburg de ‘eerlijke handel’ nog extra in de verf door twee samenwerkingsverbanden af te sluiten . Zo ging het zevende jaar ‘bakkerij’ van de Hotelschool in Hasselt aan de slag met fairtradesuiker. Elke week verkopen de leerlingen met hun bedrijfje Sweet@ffaire eerlijke gebakjes en taarten in de school. ‘De mini-ondernemingen kiezen hun thema zelf’, zegt directrice Marie-Thérèse Boyen. ‘We willen fair trade nog meer uit de nichemarkt halen en in de mainstream stoppen. We willen duidelijk maken dat werken met eerlijke producten geen kwestie van smaak, maar een kwestie van keuze is. We merken bij de leerlingen een soort van vervreemding inzake voeding, ze weten niet meer waar het voedsel precies vandaan komt. Die bewustwording is belangrijk’

Overigens zijn er ook vandaag al heel wat professionele koks die de uitdaging aangaan. ‘Ik geloof in fair trade’, zegt chef Giovani Oosters van The Foodbuilding. ‘Je weet waar de producten vandaan komen en je weet dat de producenten er een eerlijke prijs voor krijgen. Door fairtradeproducten te kopen creëren we toch al een beetje meer een ideale wereld’, zegt Oosters, met wie Oxfam eveneens samenwerkt. In zijn kookatelier organiseert hij workshops met bio- en fairtradeproducten. ‘Die workshops kennen een enorm succes. Mensen beseffen dat er iets aan de hand is in de wereld en dat er verandering moet komen.’

© Kizzy Van Horne

2 gedachtes over “van yoghurt krijg je zin in sex en oxfam zou wijn verkocht hebben die stinkt

  1. Pingback: To stink, or not to stink… Belgen ruiken niet? « recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: Ceci n’est pas une pub voor de chocolade van FTO en de koffie van OFT | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s