“To stink, or not to stink… Belgen ruiken niet?” – en de winnaar is…

UPDATE: Frank Van der Auwera op zijn blog:

niet dat dit de grootste Chileense Cabernet is die de voorbije maanden op onze tafel verscheen, maar van paardenmest of 100-jarige stinkeieren inderdaad geen spoor. In ons glas ontdekten we een fris robijnrode, gul tranende wijn met een eenvoudige, maar amusante en zuivere geur van rode neusjes, kers en aalbes. Ook in de mond domineren rond en soepel klein rood fruit en besjes, met een geprononceerde zuurtegraad, lichte cacaotoets en wat uitdunnend naar de afdronk toe. Duidelijk een product van jonge Cabernet-stokken, maar we praten hier niet over een wijn met een Cru Bourgeois-prijskaartje. Een fles kortom die ik, op voorwaarde dat ze voldoende koel en jong geserveerd wordt, op restaurant niet zou weigeren. En elk exemplaar gaf identiek resultaat.

Allez, het wordt nu dus bevestigd, ook door een onafhankelijk labo-onderzoek: er was en is niks mis met de zogenaamde stinkwijn van Oxfam. Maar the damage is done. Wie gaat dat betalen?

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR BETER LEESBARE WEERGAVE

De winnaar in dit onwelriekende verhaal? Frank Van der Auwera. Via zijn blog gaf hij mij – en Oxfam Fairtrade die, zo durf ik veronderstellen, zat mee te lezen – les in communicatie. Na wat gejammer van mijn kant uit, schreef hij het volgende:

Mag ik je nog een voorstel doen? Kan je me een paar flessen (laten) opsturen van die vermeende ‘stinkwijn’ en dan stop ik hem in mijn volgende blinddegustatie van Cabernet. Dan kunnen we het zelfs objectief ruiken/niet ruiken.

En wat dat koppijnverhaal betreft, ach, maak je daar niet druk om. Dat is net hetzelfde liedje als ‘alle Nieuwe Wereldwijn is té oaky of te zoet’ of ‘Spaanse wijn moet goedkoop zijn’.

Clichés zijn er om ze te ontzenuwen.

Wie mij kent weet ondertussen natuurlijk dat ik mensen graag uit hun kot lok. Wanneer ze iets zinnigs te zeggen hebben. En dat ‘alle middelen’ dan geoorloofd zijn. Inclusief de zeurpiet uithangen. Dat is bij deze mooi gelukt. Frank wist dat meesterlijk te bespelen. Respect!

Kunnen Belgen niet ruiken?

Op Foodlog nam men enkele quotes over van de blog van Frank Van der Auwera. En verpakten het – ondanks wat de kop mss suggereert – niet eens als een Belgenmop. Mooi zo!

Lees: http://www.foodlog.nl/artikel/kunnen-belgen-niet-ruiken

Geef een reactie

