en alle duurzaamheidslabels, zij werkten samen en tekenden voor de negende milleniumdoestelling

Op FOODLOG.NL wordt deze weken het fairtradekeurmerk zwaar op de korrel genomen en op de rooster gelegd.

  1. Max Havelaar overleden
  2. Fair Trade laat inkomen boer in rook opgaan

Het keurmerk Max Havelaar krijgt daar enorme publiciteit door. Al weet het er zichzelf duidelijk niet meteen raad mee. Het communiceert erg moeizaam.

Maar iets wat voorbijgaat aan Foodlog, is dat het geen impact zal genereren met deze artikels. Big Business heeft andere zorgen dan terug in de schoolbanken gaan te zitten voor de rekenoefeningen van Dick Veerman.

Nestlé’s KIT KAT kiest voor UTZ CERTIFIED in Nederland, MARS voor FAIR TRADE in de UK

Big Business hanteert de willekeur, welke Foodlog zo verfoeit bij het Havelaar-label, maar waarover het alsnog niet lijkt te willen berichten als het over die andere labels (UTZ en Rainforest) gaat EN hoe de grote megaconcerns deze handig uitzetten als pionnen op hun speelbord van zet-de-boer-schaakmat-in-naam-van-de-plots-heilige-Duurzaamheid.

Want wat is de realiteit:

Bedrijven zijn beducht voor de enorme problemen in de cacaoproductie. In 2008 daalde de wereldwijde productie voor het vierde jaar op rij. Bovendien is er weinig enthousiasme bij de West-Afrikaanse jongeren om cacao te verbouwen. De boerenstand veroudert, en er dreigt gebrek aan opvolging. Ook de bomen verouderen en productiemethodes verbeteren nauwelijks.
Willen de bedrijven hun voorraad cacaobonen voor de volgende decennia verzekeren, dan is het een strategische en logische zet om nu een langetermijnrelatie aan te gaan met de boeren en hen meer te ondersteunen in de productie van cacao.

bron: www.oxfamwereldwinkels.be/chocoladebedrijvenduurzaam

In het Verenigd Koninkrijk is Fair Trade ontegensprekelijk dé duurzame labelaar van dienst. En dus kiest Nestlé er sinds januari 2010 voor de lokale variant van het Max Havelaar label, een van oorsprong Nederlands initiatief. Lees erover op deze blog: Fairtrade KitKat nu te koop in Groot-Brittannië.

Om echter de economische context in haar perspectief te zetten:

It is interesting to note that the amount Nestlé will pay on the Fairtrade premium for the cocoa it is due to buy in 2010 (less than £400,000) is less than 1% of expenditure on its current UK Nescafé advertising campaign (£43 million). For its money, Nestlé has generated unwarranted good news stories around the world.

lees meer: Fairtrade KitKat goes on sale across Britain

In Nederland zelf echter weten we dat de politieke context er eerder een is van angst voor wat vreemd is en schuift de bevolking steeds verder weg richting donkerblauw of zelfs bruin rechts. Daar kiest Nestlé voor diezelfde Kit Kat-repen nu voor… UTZ Certified, ook al een Hollands label. Een label echter dat op haar website niet ook maar ergens in één of andere zin al maar de schijn wekt te willen aantonen welk financieel verschil het realiseert voor bijv. de cacaoboer. Nana…

lees: Nestlé’s KIT KAT to be UTZ CERTIFIED

Maar in de UK zet Fair Trade de toon, en bekeert MARS zich nu tot het fairtradekeurmerk: The first fair-trade Mars bar will hit UK shelves in 2012

Mars Incorporated heeft een behoorlijke reputatie op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het eerder duidelijke engagement voor certificering door zowel Rainforest Alliance als Utz verraste dus niet. Rainforest Alliance legt de nadruk op het bewaren van de biodiversiteit en wil daartoe het welzijn van de boeren verzekeren. Het systeem voorziet echter niet in een minimumprijs voor de cacaoproducent of in een premie voor de gemeenschap. Met het kiezen voor fair trade, doet MARS dat laatste nu wel. In de UK dan. Kunt u nog volgen?

Dus stel ik bij deze een negende milleniumdoelstelling voor: alle labels werken samen, en zetten daarbij in op hun sterkste punten. Want ieder label heeft inderdaad echt wel iets bijzonders te bieden.
En wat meer is: zo zou ook het Noorden meteen iets wezenlijks kunnen bijdragen aan het realiseren van tenminste één dergelijke VN-doelstelling.

Een gedachte over “en alle duurzaamheidslabels, zij werkten samen en tekenden voor de negende milleniumdoestelling

  1. Pingback: BRUTO NATIONAAL GELUK als negende milleniumdoelstelling « recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s