opkomende economieën en koffieproducerende landen maken koffie schaars en kostbaar goed

“In de opkomende economieën wordt de middenklasse steeds omvangrijker. Deze middenklasse heeft meer te besteden en gaat daarom steeds vaker vlees of vis eten. Het aantal dieren dat hiervoor geslacht of gevangen moet worden neemt toe. Daardoor is er ook steeds meer vee- en visvoer nodig. Dit is één van de redenen waarom de prijzen van voedselgrondstoffen (zoals soja, maïs, graan) de laatste jaren flink gestegen zijn. En dit gaat nog wel even door als we goeroe Jim Rogers mogen geloven. Volgens hem zijn de boeren immers de Ferrari-rijders van de toekomst.”

UIT: Zuivere koffie? door Martine Hafkamp, algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer.

Andere interessante quote:

Naast vlees en vis gaat de middenklasse in opkomende economieën ook steeds meer en vaker koffie consumeren. Ieder jaar stijgt de koffieconsumptie wereldwijd met circa 2 procent. Hierdoor is de koffieprijs de afgelopen 10 jaar ruim verdrievoudigd. In de landen waar de koffieboon geoogst wordt, worden steeds meer koffiebonen gebruikt voor de binnenlandse consumptie en is er minder beschikbaar voor de export naar het Westen. Uit de cijfers van de International Coffee Organization (ICO) blijkt bijvoorbeeld dat in Brazilië vorig jaar 39,8 procent van de oogst lokaal geconsumeerd werd tegenover 28,4 procent in 2002. In Vietnam was dit in 2010 8,6 procent versus 4,5 procent in 2002. In Colombia steeg de consumptie vorig jaar naar 36,0 procent van 23,7 procent in 2002. Naast een lager beschikbaar volume voor de export, steeg de koffieboonprijs ook door beperkte voorraden, misoogsten en speculatie op de koffieprijs.

Als gevolg van de gestegen koffieboonprijs staan de marges van Westerse koffieproducenten onder druk. Zo maakte Sara Lee, producent van ondermeer Senseo en Douwe Egberts, onlangs bij de presentatie van de kwartaalcijfers bekend dat de marges blijven verkrappen ondanks het feit dat de verkoopprijs van hun koffie ook verhoogd is. Vooral vorig jaar steeg de prijs sterk. Over 2011 is de prijs vrijwel onveranderd, hoewel in de eerste maanden van dit jaar deze wel fors hoger werd. Maar sinds er signalen zijn dat de wereldeconomie vertraagt, is de koffieprijs weer gedaald tot het (hoge) niveau van ultimo 2010.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s