alle kaarten op tafel: Callebaut produceert bitter(st)e chocolade volgens ‘Raise The Bar’

raise the bar

Het toonaangevende Belgisch-Zwitserse chocoladebedrijf Barry Callebaut loopt fors achter op haar concurrenten in het nemen van maatregelen om kinderarbeid te stoppen in de cacaoproductie. Dit zegt de non-profit campagne onder de naam “Raise The Bar“.

Het bedrijf maakt deel uit van van de Child Labor Cocoa Coordinating Group (CLCCG), georganiseerd door het Amerikaanse ministerie van arbeid, dat een “actiekader” voor anti-kinderarbeid projecten en initiatieven heeft vastgelegd.

Maar terwijl de jaarlijkse bijdrage van MARS aan CLCCG (voor het verminderen van kinderarbeid) meer dan $ 900.000 bedraagt en andere bedrijven, zoals Ferrero en Kraft, ieder meer dan $ 500.000 besteden, is de bijdrage van Callebaut slechts $ 100.000.

Het bedrijf is “gierig”, ook al is het “net zo verantwoordelijk als haar tegenhangers voor de afschuwelijke arbeidsomstandigheden van de cacao-sector”, zegt de Raise The Bar campagne.

Callebaut leert cacaoboeren in Ivoorkust lezen en schrijven“, schreef de Standaard nochtans op 24 april 2013.

Ook Oxfam-Wereldwinkels laat een belangrijk deel van haar chocolade produceren door Barry Callebaut. Zo konden we lezen in de Standaard van 15 juni 2013: reportage chocoladetransport ds 20130615 (PDF). Lees hierover op deze blog: broodje aap!?.

Oxfam-Wereldwinkels kaart aan dat de macht in de internationale handelsketens oneerlijk verdeeld is. Enkele grote spelers hebben alles voor het zeggen, wat zowel voor de producenten (in het Zuiden) als voor de consumenten hier in Vlaanderen nefaste gevolgen heeft. In de chocoladesector is Barry Callebaut een van deze grote spelers. (Meer over Oxfam-Wereldwinkels’ visie op eerlijke handel: www.allekaartenoptafel.be)

Oxfam-Wereldwinkels zegt haar missie (de internationale handel eerlijk maken) op een pragmatische manier te realiseren. Daarom gaat de organisatie voor een deel van haar chocoladeproductie met Barry Callebaut in zee. Totdat een volledig traceerbaar alternatief mogelijk is, wil Oxfam-Wereldwinkels dit in België verankerde bedrijf, dat een typisch Belgisch product smaak geeft, overhalen om op een structurele manier de cacao- en chocoladehandel eerlijk te helpen maken.

Zo slaat Oxfam-Wereldwinkels twee vliegen in één klap, zeggen ze:

  • Structureel: de nefaste gevolgen van de te grote machtsconcentratie in de productie- en handelsketens onder de aandacht brengen
  • Specifiek: één van de grote spelers, die opereert vanuit onze eigen achtertuin (Barry Callebauts grootste productiesite bevindt zich in het Oost-Vlaamse Wieze), ervan overtuigen dat er een substantiële vraag is van consumenten naar traceerbare eerlijk verhandelde chocolade

Raise The Bar vandaag op haar website:

Barry Callebaut’s program aims to build two schools in two cocoa growing communities; a number that appears irrelevant compared to the estimated 36,000+ schoolrooms needed in these regions.

No matter how many schools are built or how many health centers are staffed, the balance of power in the cocoa supply chain will remain in the hands of cocoa exporters and chocolate brands unless cocoa farmers can be empowered to negotiate a decent price for their crop. Until then, farmers will continue to live in poverty.

Wordt vervolgd.

welke financiële bijdrage doen de grote chocolademakers?


Company

Total
committed funds

Average
commitment per year

Mars

$2.7
million committed for 2011-2013

$904,000

Mondelez
(Kraft)

$2.32
million committed for 2009-2012

$508,000

Ferrero

$1.14
million committed for 2012-2013

$570,000

Nestle

$1.5
million committed for 2012-2015

$375,000

Hershey

$600,000
committed for 2011-2014

$150,000

Barry
Callebaut

$300,000
committed for 2012-2014

$100,000

2 gedachtes over “alle kaarten op tafel: Callebaut produceert bitter(st)e chocolade volgens ‘Raise The Bar’

  1. Pingback: wat is ‘mass balance’ binnen fair trade? – levert Callebaut ‘bean-to-bar’ aan Tony Chocolonely? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: CheChemel ChaCha met Barry en Tony’s: met kranten moet je geen goede vriendjes willen zijn | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s