Clooney maakt van Nespresso fairtradekoffie – maar duurste logistieke afvalstroom, afgezien van kernenergie, blijft – fair deal?

Anderhalf jaar geleden verwierp Nestlé nog de eis om haar Nespresso fair trade te maken. Gisteren maakte Bloomberg bekend dat het, mét George Clooney mee aan tafel, gaat samenwerken met Max Havelaar.

Begin september 2011 werd George Clooney in zijn kruis geschopt middels een adbustvariant op zijn reclame voor Nespresso Nescafe. De advertentie – met een lookalike Clooney – was gericht op het overtuigen van Nescafe om zich te engageren uitsluitend fair trade-koffie in haar Nespresso te verwerken. Ze werd gemaakt in opdracht van de Zwitserse non-profit Solidar Zwitserland, een humanitaire en ontwikkelingsorganisatie.

‘Strenger dan Fair Trade’?

 

‘Dear George,…’

IK STUURDE OOK EEN BERICHTJE AAN GEORGE

Het Zwitserse Solidar vroeg landgenoot Nestlé in eerste instantie om zijn Nespresso-producten met fairtradekoffiebonen te bereiden. In tweede instantie wilde het dat alle koffie van de voedingsproducent op termijn van eerlijke handel afkomstig is.

En als het dat niet doet, moest George Clooney maar op zijn minst opkrassen als boegbeeld van Nespresso. Want het werk van de acteur als VN-ambassadeur en voor andere liefdadige projecten vallen volgens de NGO niet te rijmen met zijn spotjes voor Nestlé. Dat punt maakt het door een nep-Clooney flink op zijn donder te laten krijgen, met de boodschap dat het voor koffietelers net zo aanvoelt als ze uitgebuit worden door Nestlé.

Nestlé reageerde op de anti-reclame door te stellen dat het Solidars eis om Fair Trade te werken verwerpt, maar daarentegen sterk gelooft in de eigen ethische labels. De fabrikant heeft namelijk een samenwerking met een andere organisatie, het Rainforest Alliance, waarmee het een eigen duurzaamheidslabel heeft opgesteld: het ‘AAA Sustainable Quality’ Programma. Daarmee hanteerde Nestlé, naar eigen zeggen, andere benchmarks, die minstens even streng zijn.

Rainforest Alliance kreeg echter afgelopen jaren zware klappen wegens het labelen van slaventhee en paramilitaire Chiquita’s. Daarnaast heeft Rainforest Alliance zeker de markt naar meer duurzaamheid doen bewegen, maar is het fair trade dat de consument in beweging brengt.

Clooney organiseert ronde tafel voor fair trade PLUS

Nestlé, Fairtrade International, Rainforest Alliance plus acteur George Clooney schuiven nu samen aan tafel. Dit wordt een bijzondere samenwerking. Vooral omdat Nestlé haar boeren heel goed betaalt – veel beter dan fair trade – én vooral omdat ze nu met een programma willen starten in Ethiopië, Kenia en zelfs Zuid-Soedan.

Nespresso has surpassed an objective of obtaining 80 percent of its coffee through the company’s AAA sustainability program, which started 10 years ago […] Nespresso buys coffee from 56,000 farmers under the program and pays them a 30 percent to 40 percent premium to New York market prices. Colombia, Costa Rica, Guatemala, India and Mexico are among countries where farmers take part in the AAA projects, according to Nespresso’s website,

schrijft Bloomberg op haar website.

Dat van die betere prijzen voor de Nespressoboeren is bijzonder. Nestlé zorgt ervoor dat 75 percent van de exportwaarde van de door haar aangekochte koffie bij de boer blijft. Daarmee verzekert Nestlé zich van de top 1 tot 2 percent van de beste kwaliteitskoffie.

“They benefit and we benefit,”

laat Nespresso Chief Executive Officer Jean-Marc Duvoisin optekenen op Bloomberg.

duurzaamheidsnachtmerrie

Op Foodlog.nl wilde Frans-Peter Dechering, ondernemer in de tuinbouw/sierteelt, dit anderhalf jaar geleden kwijt:

Nespresso collection points for used capsules in Paris, France

KAART MET NESPRESSO INZAMELPUNTEN VOOR GEBRUIKTE ALUMINIUMCAPSULES IN PARIJS

Ben al jaren Nespresso fan maar ga er toch afscheid van nemen. Als er namelijk 1 koffieketen is die ongelofelijk weinig met duurzaamheid op heeft dan is het Nespresso wel:
– veel afval (alu cupjes)
– cupjes kun je via speciale zak retourneren via postbode. Dat heb ik al tig postbodes uit moeten leggen. Afgezien daarvan is dit de duurste afval logistieke stroom die ik ken (afgezien van kernenergie afval)
– giga marketing campagnes met George om te ‘bewijzen’ dat Nespresso om onze planeet geeft. Niet dus.
Alle duurzaamheidcampganes en hoge uitbetaalprijzen voor boeren ten spijt, ik geloof het gewoonweg niet meer.

Het zuiden een faire prijs, en wij een vuilnisbelt. Fair deal? Wat er ook van zij, de fairtradepioniers krijgen een steeds stevigere kluif aan Nestlé.

Interview with Jorge & Pedro Henao, Fairtrade and Nespresso AAA Coffee Farmers from Fairtrade International on Vimeo.

6 gedachtes over “Clooney maakt van Nespresso fairtradekoffie – maar duurste logistieke afvalstroom, afgezien van kernenergie, blijft – fair deal?

    • Hoi Johan, dat soort zaken wordt door WordPress zelf beheerd, denk ik. Van het moment dat een artikel intern gelinkt wordt, wordt dat blijkbaar als een update beschouwd. Ik ga toch eens snuffelen in de instellingen. Bedankt voor je reactie, trouwens!
      Steven

  1. Moet je eens de pods systeem van Koffie rombouts proberen.
    De espresso is zalig en je hebt er al fairtrade in. en ze zijn goedkoper. en biologisch afbreekbaar. wat wil een mens nog meer.

    • Uistekende reactie, Bert. Dank je wel. Al blijft het mij een mysterie waarom Rombouts niet over de hele lijn fair trade wil gaan. Hugo Rombouts leek me veel meer ambitieus dan zijn zoon vandaag…

      Alweer 7 jaar geleden haalde ik deze uitspraken van Hugo Rombouts uit de Vacature:

      “Mijn standpunten zijn hard, mijn overtuigingen fel. Te fel misschien. Fairtrade is koffie waar je minstens 126 dollarcent per pond voor betaalt. Rombouts heeft vorig jaar bijna de hele oogst van Max Havelaar van Zuid-Mexico opgekocht aan een meerprijs van 1 miljoen euro. Alléén dat is Fairtrade. Ik word verschrikkelijk boos van logo’s die doen alsof ze Fairtrade zijn. Om nog te zwijgen over marketingtechnieken die niet oprecht zijn.”

      “1 2 3 Spresso, ons espressosysteem, is minder bekend dan Senseo. Maar wij zijn niet zoals Senseo. Het is andersom. De koffiefilter bijvoorbeeld is een Romboutsuitvinding sinds 1958.”

      “Ik word verschrikkelijk boos van logo’s die doen alsof ze Fairtrade zijn.”

  2. Pingback: “Help, de boeven zijn op!” – vijf: NESPRESSO en ALDI fair trade – McDonald’s boycot kolonisten | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: de Nespresso dingetjes – prijssetting | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s