Multatuli overschreidt vervaldatum: Hollandse koopmansgeest neemt het terug over van de ethische handel-labels – docu ARTEplus7

SLAVERNIJPRETPARK

SLAVERNIJPRETPARK UNILEVER in KENIA

6 augustus was er een heftige documentaire te zien op ARTEplus7. De keurmerken Max Havelaar en Rainforest Alliance kregen er flink van langs. Labels komen hun afspraken niet na. Dat kunnen ze ook niet, omdat veel van hun leveranciers ter kwader trouw zijn. Die leveranciers hebben de labels echter wel weer nodig, om hun faire of andere duurzame handel in hele grote volumes kunnen aan te slepen.

Is het einde van de duurzaamheidskeurmerken nabij? Weldra op deze blog een antwoord. Vandaag exclusief voor u de reportage, zoals deze te zien was op ARTEPLUS7 onder de titel: “Le Business du commerce équitable”.

MEER: L’étiquette du commerce équitableDer faire Handel auf dem Prüfstand

wat leerden de Nederlanders van Multatuli?

Opmerkelijk in deze Franse documentaire is de prominente rol die Nederlanders spelen in de wereld van de labeling. Je hebt de voorbeelden uit de “faire/groene” bananenhandel in de Caraïben, waarin twee Hollandse vrouwelijke ondernemers figureren, die een loopje nemen met wat hun eindconsumenten als fair beschouwen. Je hebt de geestelijke vader van het Max Havelaar-keurmerk, Frans van der Hoff, die op andere plekken zegt kritisch te staan ten aanzien van de richting die het Max Havelaar-keurmerk uit is gegaan, doch nu geen interview wenste te geven aan de documentairemakers. Er is het half-Hollandse Unilever, dat na de aantijgingen van sexuele intimidatie en problematische arbeidsomstandigheden op haar plantages, hier niks mee lijkt te hebben gedaan. En dan komt het sterk opkomende Nederlandse UTZ Certified nog niet eens in beeld. Dat keurmerk lijkt het geen probleem te vinden samen te werken met bedrijven die NGO’s infiltreren (Nestlé) en onderling verboden prijsafspraken maken (Nestlé en Mars): LEES HIER MEER. …

1a. Fairtrade International reageert

LINK: fairtrade.net

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR EEN GOED LEESBARE WEERGAVE

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR EEN GOED LEESBARE WEERGAVE

1b. Max Havelaar België reageert op de ARTE documentaire

Op 6 Augustus zond ARTE een documentaire uit genaamd “Der faire Handel auf dem Prüfstand/Le business du commerce equitable”. Het Max Havelaar België team bekeek de uitzending en neemt ze ernstig. De vragen die in deze uitzending centraal gezet worden zijn niet nieuw voor ons. Zo hebben we bijvoorbeeld, onder impuls van boeren uit het Zuiden die in de eerste plaats een markt willen voor hun producten, een heel bewuste keuze gemaakt om met grote bedrijven samen te werken. Alleen zo kunnen we wegen op internationale handel en de levensomstandigheden verbeteren voor meer dan een handvol boeren. De uitzending zoomt vooral in op negatieve aspecten en gaat helemaal voorbij aan de vele mooie realisaties bijvoorbeeld van een organisatie als Banelino in Domenicaanse Republiek. Nergens ook wordt een vergelijking gemaakt met niet Fairtrade situaties. Elk van ons, in ons dagelijks werk, maar ook journalisten en externe onderzoeksinstellingen die het totaal plaatje bekijken zijn niet blind voor de verbeterpunten maar globaal komen we tot totaal andere conclusies.

Fairtrade is echter niet af. Het is een ambitieuze aanpak in volle ontwikkeling. Dat gaat stap voor stap. Een aantal punten van kritiek in de uitzending vinden we heel terecht: een problematiek die ons goed bekend is: bijvoorbeeld de situatie van arbeiders in dienst tijdens oogstperiodes. Dat is vandaag een speerpunt in de verbetering van de nieuwe standaarden. In tegenstelling tot de indruk die in de uitzending gewekt wordt is onze houding ten aanzien er een van transparantie en openheid. Journalisten zijn bij ons altijd welkom. Elke vraagstelling krijgt een antwoord. Dat is niet altijd evident met een klein team.

Tot een respons op de meeste vragen die in de uitzending aan bod komen, zijn we steeds bereid.

Onze collega’s in Fairtrade International zijn momenteel aan de slag om een aantal zaken verder opgehelderd te krijgen. Indien dit relevant blijkt zullen we niet aarzelen om relevante informatie met u te delen. Aarzelt u vooral niet om ons te bellen of te mailen met uw specifieke vragen mochten we ze niet afdoend beantwoord hebben.

Lily Deforce, directeur.
In naam van Max Havelaar België

2. Rainforest Alliance antwoordt op de ARTE documentaire

LINK: rainforest-alliance.org

SCHERMAFDRUK VAN DE REACTIE OP DE REPORTAGE

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR EEN GOED LEESBARE WEERGAVE

3. Oxfam Magasins du Monde (Wallonië) reageert

LINK: Oxfam Magasins du Monde

SCHERMAFDRUK VAN DE REACTIE OP DE REPORTAGE

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR EEN GOED LEESBARE WEERGAVE

Er is geen officiële reactie van Oxfam-Wereldwinkels in Vlaanderen.

4. GEPA.de, The Fair Trade Company (Duitsland)

LINK: GEPA.DE

SCHERMAFDRUK VAN DE REACTIE OP DE REPORTAGE

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR EEN GOED LEESBARE WEERGAVE

5. Reactie van Donatien Lemaître, de maker van de reportage

LINK: http://future.arte.tv/

SCHERMAFDRUK VAN DE REACTIE OP DE REPORTAGE

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR EEN GOED LEESBARE WEERGAVE

Verschenen in de reeks: Zomeruniversiteit 2013

4 gedachtes over “Multatuli overschreidt vervaldatum: Hollandse koopmansgeest neemt het terug over van de ethische handel-labels – docu ARTEplus7

  1. Pingback: Albert Heyn verkoopt uitbuiting als ‘Hollands geprijsd’ met een kus v.d. eerlijke kikkerprinses | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: Hoe weet de fairtradebananenliefhebber dat Max Havelaar en AgroFair de boer en consument niet belazert zoals Rainforest Alliance en Chiquita? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: Lidl krijgt Duitse Fairtradeprijs en ik de wubbes | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

  4. Pingback: het mysterie van de gekke kikkerbananen van Lidl België: eerste antwoorden | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s