LIDL is op vrijersvoeten en schrijft trekkersgroepen FairTradeGemeenten een brief

Alles over LIDL op deze blog: https://fairtradekookboek.wordpress.com/?s=LIDL

LEES DE LIEFDESBRIEF

LEES DE LIEFDESBRIEF

LIDL schreef de trekkersgroepen van de FairTradeGemeenten een brief. Die leest als een sprookjesachtige liefdesbrief.

Maar wie is nu de kikker en wie de prinses?

En begrijpt LIDL dat het voor fairtraders in hun fairtraderelaties steeds gaat om een huishouden van drie?

Welkom LIDL, we horen graag van jullie!

FIJN! LIDL LEEST MEE

fairglobe

Op 7 juli 2008 startte Lidl in België met Fairglobe, een nieuw gamma fairtradeproducten met het Max Havelaarkeurmerk. Oxfam-Wereldwinkels publiceerde het persbericht van Max Havelaar hierover op haar website.

Er waren toen – en ook vandaag nog – hierbij behoorlijk wat vragen te stellen.

positie Max Havelaar

Hoe meer consumenten kunnen kiezen voor fair trade, hoe meer kansarme producenten in het Zuiden en hun omgeving er wel bij varen. Voor hen betekent dit niet alleen een beter inkomen, maar ook een sociaal verantwoorde en milieuvriendelijke productie.”

zei Lily Deforce, directeur van Max Havelaar België, in dat persbericht.

positie werknemers LIDL

Dat zal dan wel. Maar in maart van datzelfde jaar, besteedde het magazine Stern een coverreportage over systematische controle van werknemers van Lidl, met inbegrip van de meest intieme details van hun prive-zaken. Lees: “Entsetzen über Lidls Stasi-Methoden” (25 maart 2008). Jakkes. Toch?

fairtradevraag van 6 miljoen

Max Havelaar kan LIDL niet controleren of bestraffen, als het gaat over vuile streken met haar personeel uithalen. Maar hoe kan je dat – zeker toen, in 2008 – blijven rijmen met zware controles op de handel en wandel van de coöperatieven in het zuiden? Dat blijft toch een moeilijke.

wat denken buitenstaanders over fairglobe?

In 2006 noemde Der Spiegel de fairtrademove van LIDL: “Ein Siegel fürs Image“.

KLIK OM HET ARTIKEL TE OPENEN ALS PDF

KLIK OM HET ARTIKEL TE OPENEN ALS PDF

Reine Kosmetik“ sei das neue Lidl-Label, schimpft etwa Bettina Burkert vom Importeur BanaFair. Der Discounter sei doch „Trendsetter beim Sozial-dumping“. Die Berliner „tageszeitung“ höhnte, Lidl arbeite an einem neuen Kassensystem, denn um das Gütesiegel zu behalten, dürften die Lidl-Verkäuferinnen die faire Ware nicht berühren.

Op Radio 1 mocht Herman Konings hierover zijn gedacht zeggen (9 juli 2008).

KLIK OM HET INTERVIEW OP RADIO 1 TE BELUISTEREN

KLIK OM HET INTERVIEW OP RADIO 1 TE BELUISTEREN

te koop: een fair imago

Ieder zijn gedacht. En misschien ook allemaal wat oude koek? Toch wil ik nog even de advocaat van de duivel blijven spelen…

Als boerencoöperaties hun fairtradecacao verkopen, ontvangen zij daarvoor een eerlijke prijs en daarbovenop een fairtradepremie. Over die premie kunnen de leden van de coöperatie, de boeren dus, zelf beschikken. Nu is er sowieso al veel discussie over wat een eerlijke prijs dan wel zou moeten zijn. Of hoeveel zo’n premie zou moeten bedragen. Ik heb geen idee wat LIDL jaarlijks aan fairtradepremies betaalt. Wellicht best een smak. Maar bekijk het eens even door de ogen van Nestlé, waar wel wat cijfers over bestaan. Voor een habbekrats koopt het bedrijf zich een fair imago, door in de UK haar KITKAT-repen fair te laten labelen door Max.

Misschien leren de grote jongens gewoon van mekaar? En gieten ze graag wat goedkope fairtradechocolade saus over hun verder weinig ethische bedrijfspolitiek?

KLIK

 

LIDL vandaag

Vandaag lezen we op de website van LIDL:

Naast onze continue focus op de kwaliteit en de prijs van onze producten, stellen we ook hoge eisen op vlak van duurzaamheid. Eerlijke en duurzame handel, dierenwelzijn en het milieu zijn hierbij onze belangrijkste aandachtspunten.

Mooi. Maar wat doen we hier dan met het volgende?

bananenoorlog

LIDL verkocht bananen uit Colombia, van haar huismerk, aan 0,99 euro in een promotie tussen 06/06/2013 tot en met 12/06/2013: http://www.promoties.be/promotie-bananen-1693440.

KLIK OP DE PRENT VOOR GROTERE WEERGAVE

KLIK OP DE PRENT VOOR GROTERE WEERGAVE


Cynisch, want op datzelfde moment riepen de Colombiaanse plantage-arbeiders een staking af: http://www.theguardian.com/business/2013/jun/07/banana-shortage-colombian-workers-vote-strike

Campaign groups say bananas are sold too cheaply, although pay and working conditions in Colombia are seen as above average for the tropical fruit industry.

According to the Fairtrade Foundation, a kilo of bananas cost consumers an average of £1.08 in November 1997, but today sells for just 68p. Tesco and Asda were both selling bananas for 68p a kilo on Friday.

Banana Link said the crisis showed that “bananas on the cheap … are simply not sustainable”.

Uiteindelijk werd de stakingsaanzegging afgeblazen, maar de supermarktwereld stond effe op haar kop, daar in het Verenigd Koninkrijk.

fairtradevraag van 6 miljoen – bis…

Ze hebben natuurlijk hun Fairglobe-bananen bij LIDL. Maar, opnieuw, hoe krijg je het uitgelegd dat je met je EIGEN huismerkbananen in je EIGEN winkels je EIGEN fairtradebananen gaat bekampen met unfaire stuntprijzen? Wat betekent dat dan nog, wanneer LIDL op haar website zegt dat “eerlijke en duurzame handel haar belangrijkste aandachtspunten zijn“??

Deze vraag is zeer pertinent. Want dit najaar wil Max Havelaar heel hard gaan inzetten op … bananen.

… en tris

Komt daarbij dat ALVA in Hasselt fairtradebananen gaat rijpen. Daar zijn we we toch wél wat fier over in onze stad. En dus ben ik eigenlijk toch echt curieus naar de argumenten van LIDL, over of haar brief aan onze trekkersgroep FairTradeGemeente niet wat te voorbarig was.

kiezen is (niet) verliezen

Dat LIDL fair trade hoog in het vaandel wenst te dragen, is uiteraard een evolutie die we moeten toejuichen. Dat een bedrijf van die orde de vrijwilligers van lokale trekkersgroepen FairTradeGemeente aanschrijft, is toch ook niet niks. LIDL vist naar erkenning. En misschien moeten we het als trekkersgroepen op onze beurt ook als een vorm van erkenning ervaren.

Maar er is ook een derde partij in het spel: en dat zijn de bananenboeren – en werkers in het zuiden. Bananenoorlogen tussen discounters komen hen niet ten goede.
Kiezen is verliezen“, wordt wel eens gezegd. Maar in dit geval moet onze nieuwe vrijer misschien toch nog eens best even bij zichzelf te rade gaan? Want eigenlijk zijn we al getrouwd. Met onze partners in het zuiden. Maar alle gekheid op een stokje. Aan goede vrienden heeft een mens nooit genoeg.

wie niet vraagt, niet wint

Misschien moeten we het LIDL gewoon eens zelf vragen. In de brief kregen we immers een contactpersoon met een emailadres mee.

Voor de zomervakantie had ik Frank Vermeersch van Agrofair op bezoek. N.a.v. dat ALVA fairtradebananen gaat rijpen voor hen. Hij zei dat er binnen LIDL mensen op de aankoopdienst zitten, die veel ruimte krijgen om ethischere reflexen te maken. Die mening geef ik hier ook nog graag even mee. Dus wat houdt ons tegen?

het Hasseltse fairtradebananenlied

 

Wij hebben in Hasselt overigens sowieso al iets extra’s met fairtradebananen.

Banana & KO was een theaterstuk dat werd gerealiseerd en opgevoerd door het Hasselts theatergezelschap Fabularasa. Vanuit de Wereldwinkel in Hasselt wisten we Toon Hermans, schepen bevoegd voor FairTradeGemeente Hasselt, te overtuigen om Fabularasa een dergelijk stuk laten uit te werken. In 2008 kregen 2000 kinderen in de Hasseltse basisscholen Eddy Smits en zijn aap Ko op bezoek.

Wordt vervolgd.

14 gedachtes over “LIDL is op vrijersvoeten en schrijft trekkersgroepen FairTradeGemeenten een brief

  1. Pingback: with a LIDL love: een open brief aan LIDL | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: LIDL en fair trade – intermezzo | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: “Help, de boeven zijn op!” – zes : tête-a-tête met de CSR-dames van Lidl n.a.v. ‘de liefdesbrief’ | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  4. Pingback: Lidl wapent Peruaanse koffieboeren tegen de gevolgen van de klimaatschaos – #fairglobe | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  5. Pingback: Alleen Albert Heijn scoort voldoende op fair inkopen volgens Test-Aankopen | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  6. Pingback: Alleen Albert Heijn en Carrefour scoren in België voldoende op fair inkopen volgens Test-Aankoop | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  7. Pingback: de trekkersgroep FairTradeGemeente Hasselt antwoordt en adviseert LIDL | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  8. Pingback: Hoe weet de fairtradebananenliefhebber dat Max Havelaar en AgroFair de boer en consument niet belazert zoals Rainforest Alliance en Chiquita? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  9. Pingback: waarom kruipt het bloed van ontkerstende paashazen waar geen eerlijke prijs gaan kan? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  10. Pingback: Lidl dumpt fairtradebananen en pionier AgroFair wil nieuwe duurzaamheidsstandaard voor bananen | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  11. Pingback: #goedkoopzaamheid : groene bananen LIDL illegale marketing of gewoon greenwashing? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  12. Pingback: LIDL: Fairglobe chocolade 0,89 EUR / 100 gr – geen braderieprijzen voor biofairtradebananen | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  13. Pingback: ALDI of LIDL: welke systeem-retailer gaat de cacaocrisis oplossen? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  14. Pingback: zijn de groene kikker bananen van LIDL UK ook een vorm van illegale marketing? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s