with a LIDL love: een open brief aan LIDL

Geachte mevrouw
Beste Ruth

ik sprak een collega van je, gisteren in de namiddag, aan de telefoon.

Mijn naam is Steven Schepers en ik ben lid van de trekkersgroep FairTradeGemeente Hasselt.

Ik had het met je collega over de blogpost, die ik publiceerde n.a.v. de brief die jij, namens LIDL, aan de trekkersgroepen richtte. Ik hoor van andere trekkersgroepen dat ze dit als een positief gebaar zien en hun reacties zijn dus veelal positief.

In het artikel schrijf ik : “Dat LIDL fair trade hoog in het vaandel wenst te dragen, is uiteraard een evolutie die we moeten toejuichen. Dat een bedrijf van die orde de vrijwilligers van lokale trekkersgroepen FairTradeGemeente aanschrijft, is toch ook niet niks. LIDL vist naar erkenning. En misschien moeten we het als trekkersgroepen op onze beurt ook als een vorm van erkenning ervaren.

Dat zijn bij de belangrijkste zinnen uit die post, wat mij betreft. De vrijwilligers binnen FairTradeGemeenten voelen zich – terecht – gevleid.

Ik haalde er een stukje geschiedenis bij in mijn blog. Jazeker, tijden veranderen en ik wil zeker niet afglijden tot het niveau van ene Basil Fawlty, die Duits bezoek kreeg in zijn hotelletje en zijn personeel op het hart drukte : “Don’t mention the war. I mentioned it once, but I think I got away with it all right.” Maar de geschiedenis helpt ons bij het heden te begrijpen. Dat verzekeren geschiedkundigen ons.

Ik probeer te begrijpen wat LIDL drijft inzake eerlijke handelsrelaties met achtergestelde producenten in het zuiden. In het dagelijks leven ben ik namelijk scholenwerker voor Oxfam-Wereldwinkel Hasselt. Zo komt LIDL vaak ter sprake in de klas. Ten positieve. Maar ook met dezelfde kanttekeningen, die ik in de blog maakte.

Die geschiedenis laat ik dan voor wat ze is. Maar, naargelang de actualiteit zich aandient, geef ik leerlingen ook voorbeelden van de spagaat die ontstaat in onze samenleving. Een onmogelijke spreidstand waarbinnen een middenweg wordt gezocht, die er niet meer is. Onze jeugd groeit op met onzekere toekomstperspectieven. Economisch en ecologisch. De macht om als bedrijven hierover ten goede mee te beslissen, is enorm. Duidelijke keuzes dringen zich op.

Wanneer LIDL “het meent” met meer systemathiek in haar sociale en ecologische acties te brengen, dan mag de fairtradebeweging, als verantwoordelijke actor binnen de samenleving, niet verzuimen hierover te communiceren. Maar zelf wil ik vooral niet naïef zijn. Hopelijk is het in eerste instantie niet gewoon een imago-oefening, die LIDL nu maakt? Waaruit zou ik het tegendeel moeten afleiden? Waarom niet gewoon ALLE bananen, chocolade en koffie fair trade bij LIDL?

Daarom nu helemaal terzake.

Wat ik aan je collega voorstelde, is te reageren op de blog zelf. Ik weet dat dat moeilijk ligt. En wellicht niet zal gebeuren. Je mag mij altijd verrassen.

Jullie mogen me ook op deze mail antwoorden, met de bezorgdheden die nu bij jullie leven, na de blog. Dat staat jullie uiteraard ook volledig vrij.
De hardere toon in de blog staat niet in de weg dat ik jullie – in alle objectiviteit – daarvoor een forum wil gunnen.

Ik besluit met mijn oprechte appreciatie over te maken voor de weg die jullie als bedrijf aan het afleggen zijn, richting eerlijke economische handelsrelaties met het zuiden. Wat ook jullie antwoord moge wezen op bovenstaande voorstellen, ik zal het niet nalaten over die appreciatie te berichten. Wie weet, wel in mijn vervolgreeks “help, de boeven zijn op!” Zeg ik met een vette knipoog.

Beste groeten uit FairTradeGemeente Hasselt. We zullen jouw brief zeker op onze komende trekkersvergadering behandelen.

Steven Schepers,
ter persoonlijke titel

5 gedachtes over “with a LIDL love: een open brief aan LIDL

  1. Beste, Ik ben er van overtuigd dat dit een mediastunt is van Lidl, maar wat nog? De reden is toch de boeren uit het Zuiden te helpen en als dat op zo’n manier kan, waarom niet? Een vrijwilliger van de WW zei eens tegen me: we willen niet aan iedereen verkopen maw alleen aan de notabelen uit het dorp. En toen dacht ik “Arm Oxfam” en nog “armere boeren” Groetjes Lut

    Date: Fri, 6 Sep 2013 11:31:54 +0000 To: lutpauwels@msn.com

  2. Pingback: LIDL en fair trade – intermezzo | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: #goedkoopzaamheid : groene bananen LIDL illegale marketing of gewoon greenwashing? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  4. Pingback: zijn de groene kikker bananen van LIDL UK ook een vorm van illegale marketing? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

