de trekkersgroep FairTradeGemeente Hasselt antwoordt en adviseert LIDL

KLIK OM TE VERGROTEN

KLIK OM TE VERGROTEN

Zelfs – of wegens? – na 22 jaar voor fair trade de boer op te zijn gegaan, blijf ik het toch een vreemde zaak vinden, dat het keurmerk Max Havelaar wél boerengroepen kan en wil sanctioneren, die zich niet houden aan de elementaire spelregels van eerlijke handel, terwijl de veroorzakers van hun problemen een schouderklopje krijgen, omdat ze gaan braderen op fairtradeproducten.

Dat laatste gebeurt uitgerekend in de Week van de Fair Trade, een week nadat de BBC uitbracht dat LIDL haar kleding laat maken door mensen die posten van 19 uur draaien.

Edoch, hieronder een laatste brief aan LIDL, in overleg met de trekkersgroep FTG Hasselt. In antwoord op de liefdesbrief van Lidl.

Volg onze LIDL-queeste : https://fairtradekookboek.wordpress.com/?s=LIDL&submit=

Beste Ruth,

de WEEK VAN DE FAIR TRADE is goed van start gegaan in Hasselt en in onze Wereldwinkel is het een komen en gaan van klasgroepen. Dit zijn absolute hoogdagen voor mij als vormingswerker.

Jullie grijpen de Week ook aan om te communiceren met de (potentiële) klanten, zag ik in het reclameblaadje en op de website.

Ik heb ondertussen de brief, die jullie aan ons stuurden, ter bespreking voorgelegd aan de Hasseltse trekkersgroep. Die stelde een aantal vragen aan de campagnedienst van FairTradeGemeenten en deze middag kregen we daarop uiteindelijk een antwoord.

Ik bundel de opmerkingen, die voortkwamen uit het overleg binnen de trekkersgroep in Hasselt, hieronder even in enkele punten.

Wanneer het aanbod blijft van jullie kant, om een rechtstreeks gesprek aan te gaan met elkaar, dan wil ik graag vanuit deze punten praten. Ter persoonlijke titel zou dat dan zijn.
Inderdaad, ik denk dat we beiden kunnen leren van elkaar.
Een datum en locatie prikken we na de drukke tiendaagse WEEK VAN DE FAIR TRADE.

In de hoop, ondanks onze kritische ingesteldheid geen blauwtje op te lopen, eindig ik met welgemeende groeten uit Hasselt.

Steven Schepers,
mede namens de trekkersgroep FairTradeGemeente Hasselt

PS ik plaats deze mail ook op mijn blog, omdat ze mee onderdeel uitmaakt van mijn verhaal tijdens de Week van de Fair Trade in de scholen.

enkele bedenkingen van de trekkersgroep FairTradeGemeente

1. wat de trekkersgroep in Hasselt adviseert aan LIDL

Wij horen vaak van geranten (uit alle supermarktketens) dat er nauwelijks of geen interne communicatie gebeurt t.a.v. fair trade. Ook bestaat er naar onze informatie geen opleiding naar het personeel op de werkvloer hierover. Enkele jaren geleden maakte een studente aan UHasselt deze eindverhandeling: “De opkomst van fairtradeproducten in supermarkten in België” (eindverhandeling Ankie Spiltijns – Master in de Toegepaste Economische Wetenschappen Universiteit Hasselt)

Wanneer LIDL het echt meent, dan adviseren wij jullie inzake bovenstaande een intentieverklaring met tijdslijn op te stellen en ze bekend te maken aan de campagne FTG en de trekkersgroepen die jullie aanschreven. Dat zou een sterk signaal zijn.

2. wat betreft de inzet van vrijwilligers ter promotie van de Fairglobeproducten

Wij erkennen het belang van deze vaststelling:
“Mittlerweile kaufen 300.000-400.000 Menschen wöchentlich Fairtrade-Produkte bei Lidl, die sie vorher wahrscheinlich nicht gekauft haben.”
http://fairerhandel-aktuell.de/2013/05/05/das-ende-des-fairtrade-abendlandes/

En vinden het signaal van LIDL, in communicatie te willen treden met de trekkersgroepen, hoopvol en een vorm van erkenning. Uiteindelijk zouden er nooit fairtradeproducten bestaan hebben, zonder de inzet van ondertussen al enkele generaties vrijwilligers.

– Toch vinden wij de inzet van vrijwilligers op de parkings van LIDL geen goed idee. LIDL maakt o.i. genoeg winst om de promotie van haar Fairglobe-producten professioneel te organiseren. Dit is opnieuw een manier om te tonen dat ze het écht meent.

– Misschien vindt LIDL het sympathieker wanneer haar klanten een gezicht kunnen plakken op de campagne FTG en vandaar de wens deze promotie te laten gebeuren door vrijwilligers van de trekkersgroepen. Het is echter op onze beurt als trekkersgroep onmogelijk een gezicht te plakken op de mensen achter de fairtradeproducten van LIDL. Jullie vernoemen geen partners uit het zuiden. En tónen geen partners in het zuiden. Fair Trade staat ook en vooral voor duidelijkheid inzake ownership en transparante ketens. Wie waar welke middelen genereert en welke de voortgangsindicatoren zijn die LIDL hanteert om de positie van de kleine producenten te versterken, is ons totaal onduidelijk. We hebben nochtans hard ons best gedaan met het zoeken naar antwoorden op het internet.

– Hoe ziet LIDL de samenwerking met fairtradepartners in het Zuiden? Mag het Zuiden mee haar eigen prioriteiten bepalen binnen de samenwerking?

– In hoeverre is de visie op ontwikkelingssamenwerking van LIDL deze van de koepel 11.11.11, ook een partner binnen FTG ?

Uiteraard kan het advies uit punt 1 hierin meegenomen worden, om een kentering na te streven. En wederom zou dat een zéér sterk signaal zijn.

3. gewoon twee vragen:

– ging dergelijke brief ook naar Waalse FTG?
– welke (Vlaamse) steden en gemeenten werden naast Hasselt nog aangeschreven?

Wij vernamen van Leuven, dat zij geen brief ontving en zijn nieuwsgierig naar hoe jullie bepaalden wie werd aangeschreven?

 

4 gedachtes over “de trekkersgroep FairTradeGemeente Hasselt antwoordt en adviseert LIDL

  1. Pingback: de afspraak met LIDL staat eraan te komen – how to engage ‘opinion formers’ on sustainability | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: Delhaize domineert fairtradeverkoop: mogelijk slechte zaak voor groei keurmerk Max Havelaar | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: Lidl dumpt fairtradebananen en pionier AgroFair wil nieuwe duurzaamheidsstandaard voor bananen | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  4. Pingback: #equalpaytrade, rebranding fair trade | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s