CheChemel ChaCha met Barry en Tony’s: met kranten moet je geen goede vriendjes willen zijn

chechemel

betaalde liefde

Foodjournalist Felix Wilbrink van de Telegraaf was nogal sceptisch over of het verhaal van Tony’s Chocolonely wel klopt. Tony nodigde hem uit voor een bezoek aan de grootste chocoladefabriek van de wereld. Resultaat: onbetaalde en ook wel onbetaalbare reclame. Lees het hier.

De koffieprijzen zakken en Fairtrade International koopt zich een publi-artikel in The Guardian, om uit te leggen dat fairtrade de reddingsboei voor de kleine boer is, was en blijft.

Hmmm… hier krab ik me toch even achter de oren.

moeten we dit willen?

Betaalde of echte grote liefde? Doeternietoe. Kranten moeten niet vriendjes willen worden met NGO’s of wie dan ook. En omgekeerd ook niet. Van de pers verwacht je onpartijdigheid en onafhankelijkheid. En dus ben je aan jezelf verplicht deze mee te waarborgen.

grote merken spelen journalistje

Peter Staal schreef een tijdje terug een pakkend webartikel, met daarin de quotes:

“Nog even en dan kunnen we ons abonneren op de Heineken Courant. Geen ondenkbaar scenario, want merken worden mediabedrijven. Coca Cola en Red Bull zijn dit al, en in de toekomst zullen er nog veel meer volgen. Voor de consument wordt het alleen maar verwarrender.”

“Ik ben heus niet roomser dan de paus en ook niet vies van goede pr. Waar ik wel een probleem mee heb is dat bedrijven steeds meer aan gaan schurken tegen onafhankelijk onderzoek en onafhankelijke journalistiek. Want hoe onderscheid je als consument straks nog de onafhankelijke stukken van branded journalism waar bedrijfsbelangen meespelen? De journalisten die eerst voor kranten werkten, werken inmiddels al voor merken.”

bron: www.42bis.nl.

Maar ook NGO’s of kleine merken vermengen dus wat al te graag journalistiek met PR. Multinationale giganten snoepen mee van de walletjes en kirren van plezier.

Barry en Tony halen de chachaballen boven

SOFIE en HENK JAN C.Q . BARRY en TONY

SOFIE en HENK JAN C.Q . BARRY en TONY

Tony’s Chocolonely trok met een Telegraaf-journalist naar Barry Callebaut in Wieze, waaruit een onbetaald adformatie-artikel voortkwam. Journalistiek, reclame, marketing. Waar gaat over?

In ieder geval niet over het controleren van de feiten. Er wordt een sympathiek portret geschetst van Sofie De Lathouwer (Barry Callebaut) en Henk Jan Beltman (eigenaar van Tony’s).

“Geen elitechocolade,” zeggen beiden in koor. Beider businessmodel is immers gebouwd op cacao aanvoeren en de toegevoegde waarde vooral in de BeNeLux opstrijken.

Ik ben niet in de positie om daar verder al te kritisch over te kunnen zijn. Maar als het aan Wieze ligt, nikste Direct Cacao. Het statement is gemaakt. Met dank aan de firma.

omdat vragen belangrijk zijn

Nochtans, er zijn best wat belangrijke vragen te stellen:

1/ De Belgisch-Zwitserse chocoladebedrijf Barry Callebaut loopt fors achter op haar concurrenten in het nemen van maatregelen om kinderarbeid te stoppen in de cacaoproductie. Dit zegt de non-profit campagne ‘Raise The Bar”. Waar Sofie in het artikel een open doekje/de rode loper uitgerold krijgt:

ALS HET AAN SOFIE LAG WAS HAAR BAAS BETER WAT AMBITIEUZER?

ALS HET AAN SOFIE LAG WAS HAAR BAAS BETER WAT AMBITIEUZER?

2/ Volgens de Vlaamse Wereldwinkels moet het inkomen van de cacaoboer met een factor 10 toenemen om hem tot de ondergrens van de armoede – 1,5 euro per dag verdienen – op te tillen. Ook de fairtrade garandeert dit inkomen vandaag bijlange na niet. Hoe gaan Sofie en Henk Jan c.q. Barry en Tony dit helpen verwezenlijken? Waarom doen ze dit vandaag nog niet?

3/ Tony’s pakt uit met chocolademelk waarop de afbeelding van ene Che. Wat is er elitair aan het principe waar deze Che voor vocht: de boeren de gronden en productiemiddelen (terug) in handen laten krijgen? Geld verdien je met chocolade maken en verkopen. Cacaobonen telen in Afrika is vandaag als steenkool delven in Limburg weleer. Het bracht voorspoed. Tot plots het sop de kool niet langer waard was.

CHECHEMEL?

CHECHEMEL?

Het artikel uit de Telegraaf: Telegraaf onthult Tony’s Belgische geheimen.

gebrek aan zelfreinigend vermogen opstap naar soft-law

Wie deze blog regelmatig leest, weet dat ik een warm hart toedraag aan Tony’s. Met Tony’s zouden de Vlaamse Wereldwinkels beste vrienden mogen worden.

Maar met megabedrijven moet je geen goede vrienden willen worden. Met journalisten ook niet. Max Havelaar en Tony’s Chocolonely betreden een gevaarlijk terrein. Een werkrelatie, jawel, die moét je onderhouden. Da’s een burgerplicht, in deze. Afstand bewaren echter ook. Kranten dwingen tot het brengen van journalistiek, al helemaal.

“Zelfreinigend vermogen, daar zijn de meeste goede doelen niet goed in,”

las ik in een interview met de voormalige directeur van War Child, Willemijn Verloop. Ze schreef een boek met de boodschap: “Verbeter de wereld, begin een bedrijf“.

Net daarom is het zo belangrijk, waar bedrijven nu instappen in de faire en duurzame handel, dat iemand hen scherp houdt.

Want wanneer NGO’s, goede-bedoelingen-bedrijfjes noch journalisten voldoende (zelf-)reinigend vermogen aan de dag weten te leggen, rest ons eerstdaags de gruwel van de volatiele soft-law en wordt de politieke macht geprivatiseerd. Enkel langs politieke weg leggen we afspraken vast in bindende wetgeving voor iedereen.

Lees op deze blog: van ‘soft law’ tot de wet van de sterkste: codes, labels, coördinatiemethoden,….

2 gedachtes over “CheChemel ChaCha met Barry en Tony’s: met kranten moet je geen goede vriendjes willen zijn

  1. Pingback: De Telegraaf onthult – van boon tot reep – de Belgische geheimen achter Tony’s Chocolonely | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: big chocolate neemt fairtraders in houdgreep | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s