Delhaize domineert fairtradeverkoop: mogelijk slechte zaak voor groei keurmerk Max Havelaar

De Belg besteedt 7 euro per jaar aan fairtradeproducten en doet dat steeds vaker in de Delhaize Super of AD Delhaize.

Delhaize staat in voor een goede 20 procent van de omzet van fairtradeproducten in het retaillandschap. AD Delhaize doet daar nog eens een dikke 10 procent bij. Dat maakt de Delhaizegroep tot de sterkste partner van Max Havelaar in Vlaanderen.

Colruyt stagneert met een marktaandeel tussen de 15 en 20 procent. Opvallend is dat Oxfam-Wereldwinkels verder veld verliest, alsook Lidl, dat zich toch steeds meer profileert met een aanbod aan Fairglobe-producten, haar eigen fairtradehuismerk.

DELHAIZE TREKT HET STERKST AAN FAIR TRADE IN DE SUPERMARKT

DELHAIZE TREKT HET STERKST AAN FAIR TRADE IN DE SUPERMARKT


Bovenstaande staat te lezen in de laatste uitgave van Retail Magazine.

dominantie Delhaize slecht voor Max Havelaar?

De dominantie van Delhaize is geen goede zaak voor Max Havelaar en dus de boer in het zuiden. Het maakt dat de interesse van andere retailers beperkt blijft. Een gebrek aan concurrentie maakt ook dat het bedrag dat de Vlaming aan fairtradeproducten besteedt, marginaal blijft: slechts 7 euro per persoon. Ter vergelijking: de Zwitser geeft jaarlijks 30 euro uit aan fair trade en de Brit zelfs 40 euro.

In Groot-Brittanië speelt volop de concurrentie tussen de supermarkten en discounters. Anderzijds is deze markt er ook één die momenteel aangestuurd wordt door huishoudens die een recordbedrag aan kredietschulden hebben uitstaan…

strategie naar de toekomst voor concurrentie Delhaize

Niet dat ik Delhaize het succes misgun. Verre van. Maar ketens als Lidl kunnen zeker terug marktaandeel heroveren. De minst voor de hand liggende strategie is daarbij de meest uitgelezen weg.

Ik neem Lidl even als voorbeeld, omdat haar twee CSR-dames ons hebben uitgenodigd voor een gesprek. Dit gaat door op 6 december a.s. in Gent.

Aanleiding voor dat gesprek is een brief die Lidl België stuurde aan enkele FairTradeGemeenten. Lidl poogde toenadering te zoeken tot de vrijwilligers in de lokale trekkersgroepen, met het aanbod om de Fairglobeproducten mee te helpen promoten. Je las er op deze blog al over.

De trekkersgroep in Hasselt adviseerde Lidl een andere aanpak. Deze kun je hier nalezen: https://fairtradekookboek.wordpress.com/2013/10/03/de-trekkersgroep-fairtradegemeente-hasselt-antwoord-en-adviseert-lidl/

Hoewel het contacteren van plaatselijke fairtradegroepen een goedbedoeld signaal is, zal dit voor de keten enkel her en der wat plaatselijke succesjes opleveren. Waar het nog een speelveld geheel voor zichzelf vrij weet, is bij het toenadering zoeken tot Oxfam. Of het daar welkom is, daar heb ik het raden naar. Andere retailers gooien echter vandaag stelselmatig de Oxfamproducten buiten. En daarmee ook het potentieel van het krachtige verhaal van een beweging.

KLIKKEN OPENT ALLEKAARTEN.BE IN NIEUW VENSTER

KLIKKEN OPENT ALLEKAARTEN.BE IN NIEUW VENSTER


Wanneer het Lidl écht menens is met fair trade (daar is niet iedereen zo sterk van overtuigd, natuurlijk) dan moet het alle kaarten op tafel gooien en transparant willen zijn in waar het met fair trade naar toe wil. En anticiperen op campagnes als “alle kaarten op tafel” van Oxfam-Wereldwinkels of “Behind The Brands” van Oxfam.

REK OXFAMPRODUCTEN IN AD DELHAIZE ZONHOVEN

OXFAMREK IN AD DELHAIZE

Als ex-harddiscounter heeft het immers zelfs bij de eigen klanten nog veel uit te leggen. Klanten van Lidl zitten mogelijk met ethische bedenkingen, wanneer het gaat over de geloofwaardigheid van het Fairglobe-assortiment.
En dus gaan ze de inkopen van fairtradeproducten doen bij ketens, die minder zwaar de voorhamer van de lage prijzen hanteren en niet veelvuldig in opspraak komen door allerlei laakbare praktijken.

Oxfam Fair Trade-producten in AD Delhaize Zonhoven

In juni 2009 plaatste Luc Vanesch – uit overtuiging en om de erkenning als FairTradegemeente nog meer kracht bij te zetten – een bijkomend breed assortiment Oxfam Fairtradeproducten in zijn winkel. Deze vullen het bestaande gamma van Delhaize ook vandaag nog aan.

scans uit Retail Magazine van november 2013

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR EEN GROTERE, GOED LEESBARE WEERGAVE

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR EEN GROTERE, GOED LEESBARE WEERGAVE


KLIK OP DE AFBEELDING VOOR EEN GROTERE, GOED LEESBARE WEERGAVE

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR EEN GROTERE, GOED LEESBARE WEERGAVE

3 gedachtes over “Delhaize domineert fairtradeverkoop: mogelijk slechte zaak voor groei keurmerk Max Havelaar

  1. Pingback: Alleen Albert Heijn scoort voldoende op fair inkopen volgens Test-Aankopen | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: Alleen Albert Heijn en Carrefour scoren in België voldoende op fair inkopen volgens Test-Aankoop | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: Fairtrade, de niet te onderschatten groeimotor – Carrefour wipt over Delhaize in fairtradevolume | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s