“Help, de boeven zijn op!” – zes : tête-a-tête met de CSR-dames van Lidl n.a.v. ‘de liefdesbrief’

Deel zes, in onze reeks: “Help, de boeven zijn op!

Vrijdag 6 december j.l. zaten we samen met de twee CSR-dames van Lidl België, Kelly Mermuys en Ruth Broeckaert.

De aanleiding voor het gesprek was de liefdesbrief, die Ruth stuurde aan 85 actieve FairTradeGemeenten. Daarrond opende ik op deze blog een berekende polemiek, waarop Kelly en Ruth slim anticipeerden en me uitnodigden voor een tête-a-tête bij Lekker Gec, het vegetarisch restaurant aan het stationsplein van Gent Sint-Pieters.

RUTH EN KELLY OP EEN SLIDE IN EEN POWERPOINTPRESENTATIE

RUTH EN KELLY OP EEN SLIDE IN EEN POWERPOINTPRESENTATIE

Het ijs was snel gebroken. Kelly kent Wim Schalenbourg (een vrijwilliger bij onze Hasseltse wereldwinkel) goed en Ruth (die ons dus de brief stuurde) haar moeder was ooit voorzitster van een wereldwinkel.

Beide vrouwen kwamen ons zeer bekwaam en integer over. Ze zouden als mens perfect hun plaats kunnen hebben binnen Oxfam-Wereldwinkels.

verslagje van ons gesprek

Zoals afgesproken houd ik het kort: fair trade is niet echt veel meer dan een klein puzzlestukje in een uitgebreid en verder best ambitieus CSR-beleid.

Beloftes hebben de dames niet gemaakt, wanneer het ging over de aanbevelingen die wij hen via deze blog deden.

Al bij al vond ik het de moeite van het bloggen en nu dus het gesprek meer dan waard. De contouren binnen welke dat gesprek mogelijk was, waren uiteraard al duidelijk voor dat de brief naar de trekkersgroepen er kwam. Lidl ziet voor zichzelf geen voorhoederol inzake eerlijke handel.

Hieronder de suggesties die we overmaakten. Wie de antwoorden wil kennen, moet mij maar eens aanspreken. We spraken af dit niet aan de grote klok te hangen.

Aandachtspunten trekkersgroep Hasselt:
_________________________________

1. Interne communicatie over fair trade verzorgen en opleiding voorzien voor de werknemers op de winkelvloer.

2. Intentieverklaring met tijdslijn opstellen en deze bekendmaken aan de campagne FTG en de trekkersgroepen die werden aangeschreven. Dat zou een uniek signaal zijn.

Aandachtspunten Steven en Kristof (wereldwinkel Hasselt):
________________________________________________

1. Maak een hoek aan op de website – op maat van vormingswerkers/leerkrachten – waarin Lidl uitlegt waarvoor het staat inzake fair trade.

2. Anticipeer (op voorhand) op de campagnes van Oxfam-Wereldwinkels (“alle kaarten op tafel”) en Oxfam (“Behind The Brands”).

6 gedachtes over ““Help, de boeven zijn op!” – zes : tête-a-tête met de CSR-dames van Lidl n.a.v. ‘de liefdesbrief’

  1. Pingback: de afspraak met LIDL staat eraan te komen – how to engage ‘opinion formers’ on sustainability | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: Lidl wapent Peruaanse koffieboeren tegen de gevolgen van de klimaatschaos – #fairglobe | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: ALDI antwoordt: zo maak je bio/fair betaalbaar & slotsuggestie – “Help, de boeven zijn op!” – 7 | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  4. Pingback: de prijs van traceerbaar en transparant – zo maak je duurzame chocolade (on)betaalbaar | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  5. Pingback: #goedkoopzaamheid : groene bananen LIDL illegale marketing of gewoon greenwashing? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  6. Pingback: ALDI of LIDL: welke systeem-retailer gaat de cacaocrisis oplossen? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s