Niels FC Willems: “als deconcentratie van macht het single issue van Oxfam was, zou het m’n hart hebben” #fairchain #boerenongehoorzaamheid

VOLG @NIELSFCWILLEMS OP TWITTER

VOLG @NIELSFCWILLEMS OP TWITTER

NextHavelaar, the sequel

Je herinnert je nog de NextHavelaar-hoax? Het keurmerk Max Havelaar heeft het lastig met innoverend denken en doen. Goedbedoelende ondernemers willen het hierbij helpen, maar Max schuwt iedere vorm van kritiek en vooral ook zelfkritiek. Zeker en publique. N.a.v. 25 jaar Max Havelaar zetten die ondernemers (koffiebranders Moyee Coffee) een nepwebsite op, waar ze Max Havelaar lieten zeggen dat ze een nieuwe weg zouden inslaan: terug ten dienste van de kleine koffieboer in Ethiopië en niet langer als koppelbaas voor Big Coffee. Max Havelaar gaf echter niet thuis. Het zaakje belandde voor even in de koffiepot.

Maar we leven in andere tijden dan 25 jaar geleden. En zopas, van oud op nieuw als het ware, ontstond er op aangeven van Moyee-supporter Niels FC Willems onderstaande levendige (en uiteraard en publique) Twitter-discussie over de rol van Max Havelaar. Je kan die hier verder volgen: https://twitter.com/antonie/status/417928559068737537.
De cast:
@ernesto_spruyt: Co-Founder and Chief of Growth at Mobbr Crowd Payments. Interested in new economy, enterprise crowdsourcing, social collaboration & crypto-currencies;
@NielsFCWillems: Tegenstrijdig. Marketeer van Ideeën. Geboren buitenstaander. Dankbaar een vriend te zijn;
@SandervBennekom: biofuels, patents, corporate responsibility, history in general, oxfam;
@antonie: change agent provocateur.

KLIK OP DE PRENT OM DE TWITTERDISCUSSIE  VERDER TE VOLGEN

KLIK OP DE PRENT OM DE TWITTERDISCUSSIE VERDER TE VOLGEN


Vandaag toch ook even mijn neus ertussen gestoken:
OXFAM EN DECONCENTRATIE

OXFAM EN DECONCENTRATIE

waar gaat dit over?

Het National Resources Institute van de universiteit van Greenwich publiceerde onlangs een studie, welke de effecten op armoede bestudeerde van de keurmerken Rainforest Alliance en FLO Fairtrade. De studie onderzocht de theesector in Kenya en India en die van de cacao in Ghana en Ecuador.
Lees er hier over: Do Rainforest Alliance and Fairtrade have an impact on poverty?

Over de impact van het keurmerk Max Havelaar/FLO Fairtrade op de Ghanese cacaoboer:

[…]so far there has not been a significant step change in impact on the wealth/poverty levels of members.

De zoveelste studie, die bevestigt dat FLO Fairtrade het hart op de juiste plaats heeft, maar dat ze niet begrijpen dat het huidige fairtrademodel slecht aansluit bij hun missie.

fairchain, de logische stap vooruit na fairtrade?

De grappenmakers achter de NextHavelaar-website, zijn de zeer ernstige ondernemers achter Moyee Coffee. Op hun website zeggen ze het zo:

Op dit moment verdwijnt 85% van de totale koffiewaarde in de zakken van een handjevol grote multinationals, die wij Big Coffee noemen. Dit betekent dat de koffieboeren achter blijven met slechts 15% van de waarde. Waarde waar niets ‘toegevoegd’ aan is – slechts 2% is daadwerkelijke winst!

Fairtrade koffie is een respectabel idee. Het belooft lokale boeren een minimumprijs in ruil voor het groeien en exporteren van ongebrande bonen naar koffiedrinkende landen. Fairtrade is een geweldige eerste stap, maar de invloed is minder substantieel dan we aanvankelijk hadden gehoopt. Het dringt armoede terug, maar op een zeer bescheiden schaal. Op een wereldwijde koffiebonenexportmarkt die €80 miljard waard is, genereert Fairtrade slechts €17.5 miljoen extra voor lokale boeren.

Door de bonen lokaal te branden, verhogen we de hoeveelheid geld die achterblijft in de producerende landen met 300%.

FairChain = de koffieboeren krijgen een veel groter stuk van de taart: 50%

FAIRCHAIN = DE KOFFIEBOEREN KRIJGEN EEN VEEL GROTER STUK VAN DE TAART: 50%

Deze eenvoudige verschuivingen in de koffieketen verbeteren het leven van miljoenen mensen op een radicale en positieve manier. Jij wint omdat je geweldige koffie krijgt voor normale prijzen en de koffieboeren winnen omdat ze een veel groter stuk van de taart krijgen – 50%. Eigenlijk kun je zeggen dat koffie wint, wereldwijd.

Lees het op de website www.moyeecoffee.com/nl/fairchain/

Met de campagne “allekaartenoptafel.be” wil Oxfam-Wereldwinkels terug onafhankelijker denken en studeren, o.m. t.a.v. keurmerken en labels.
“Iedereen weet dat de macht op de internationale markten in handen is van een klein groepje bedrijven. En dat dit leidt tot mensonwaardige omstandigheden bij de producenten in het Zuiden. Maar weinigen staan er bij stil dat ook de Vlaamse consument de dupe is van die oneerlijk verdeelde macht. Hij betaalt vandaag meer voor zijn voeding dan het geval zou zijn bij een markt met gezonde concurrentie. Echte eerlijke handel houdt dus niet op bij een faire prijs voor de producent. Wij eisen dat de overheden de te sterke machtsconcentratie structureel aanpakken. Dan wordt eerlijke handel eerlijk voor iedereen. Daarom gooien we nu alle kaarten op tafel over fair trade”, zegt Arne Schollaert van Oxfam-Wereldwinkels.

KLIKKEN OPENT ALLEKAARTEN.BE IN NIEUW VENSTER

KLIKKEN OPENT ALLEKAARTENOPTAFEL.BE IN NIEUW VENSTER

Uit de reeks: Kerstuniversiteit 2013

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s