zoveel doktors, zoveel remedies voor zieke sector fairtradekoffie #ChubbyCheckerCoffee

Heel veel sterk begane mensen zijn het erover eens: er schort wat aan de fairtradekoffie. Is het probleem de smaak, dan ben je in de Wereldwinkels op het juiste adres. Ze worden ondergewaardeerd als speciaalzaak in betaalbare kwaliteitskoffie. Over smaak kun je gaan twisten en beven als Chubby Checker op een cafeïnetrip, maar waar al die betrokken personen het over eens zijn, is dat het label (de labelS) eerder onderdeel vàn dan oplossing voor het probleem van unfair trade is.

Twee links, twee geluiden, nu: beide zoeken ze de oplossing voor unfair trade in de keten. Wie is de dissidentste en wie de efficiënste dokter in de zaal? Ik laat het aan jou.
1. Moyee Coffee: http://goo.gl/lhfnzf      |      2. Oxfam-Wereldwinkels: http://goo.gl/AEiFw0

OXFAM WW EN MOYEE OVER FAIRE KOFFIEKETENS

MOYEE COFFEE EN OXFAM WW OVER FAIRE KOFFIEKETENS

het probleem volgens Moyee Coffee: “labels zijn hol”

Keurmerken als Max Havelaar zijn hol omdat van de opbrengst van uw kopje kopje koffie slechts 1 procent naar de koffieboer gaat,

beweerde Guido van Dijk van Moyee Coffee uit Amsterdam, in de Volkskrant.

Er zijn veel keurmerken, aangezien bedrijven zich niet aansloten bij Max Havelaar […] hoe meer labels, hoe meer verwarring bij de klant. Zo houd je als merk de controle, want […] omdat hij (= de klant nvdr) niet precies weet hoe het zit, gelooft hij wat de reclames hem willen wijsmaken.

De hausse aan labels bracht concurrentie, die ook tot gevolg had dat de ‘oude’ keurmerken concessies deden […] door toenadering te zoeken tot de multinationals.

het probleem volgens Oxfam-WW’s: “meesurfen op de trend”

Oxfam-Wereldwinkels publiceerde onlangs haar mening over de trend. Daar klinkt het:

Sinds de eerste experimenten met de import van fairtradekoffie bijna een halve eeuw geleden, zijn zowel de koffiewereld als de fairtrademarkt sterk geëvolueerd.

De gelabelde fairtradekoffiesector is ondertussen geïntegreerd in de conventionele koffiehandel en –keten, die niet alleen lang is, maar ook beperkt traceerbaar en weinig transparant. Dat is een goede zaak voor de volumes, maar betekent ook een verlies aan transparantie in de keten voor de fairtradekoffies. De wet van de sterkste wint aan terrein.

EERSTE CONCLUSIE: beide zijn het EENS, dat er iets moet veranderen inzake transparantie en dat ook fair trade in steeds meer marktmacht voor Big Coffee resulteert.

Moyee Coffee: WAT moet er anders?

die labels zijn hol, vooral omdat ze op de boer en de groene boon zijn gericht. Dat is maar een beperkt deel van de keten, helemaal als je dat beziet in toegevoegde waarde.

Max Havelaar en fair trade zijn bedacht om de koffieketen te veranderen, eerlijker te maken. Dat gaat op deze manier niet lukken. Niet als het zich richt op de boeren, en niet als het optreedt als het schoothondje van de multinationals in plaats van de waakhond die de tijd en aandacht verlegt naar partijen die het systeem willen veranderen en de keten willen verbeteren.

Oxfam-Wereldwinkels: WAT moet er anders?

Oxfam geeft een voorbeeld uit Honduras:

De koffiesector in Centraal-Amerika heeft zwaar te lijden onder de koffieroest […] De kleine producenten […] worden het hardst getroffen. Gecombineerd met de lage marktprijs betekent deze situatie harde tijden […]. De Hondurese coöperatie Comsa daagt haar producenten uit om zelf veel meer ondernemend en creatief te zijn in vernieuwende productietechnieken.

De organisatie heeft oog voor het gebruik van hoogwaardige variëteiten die de beste kwaliteit geven. Voor kleine koffieboeren is die kwaliteit noodzakelijk om in de markt van morgen te kunnen concurreren met de industriële productie van Brazilië.

TWEEDE CONCLUSIE: men is het EERDER ONEENS met elkaar – Oxfam legt de focus op (pech voor) de boer en de noodzaak tot verbeterde technieken (zoals de keurmerken); Moyee ziet niet zozeer bij de boer het probleem, alswel bij het gebrek aan toegevoegde waarde dat in het zuiden blijft.

Moyee Coffee: HOE moet het en DOEN ZE HET ZELF anders?

HOE moet het anders:

Fair trade schiet gewoon niet op, zo simpel is het. Geen enkel op de boer of boon georiënteerd programma kan de balans tussen koffieproducerende en consumerende landen herstellen.

Anders zou het zijn wanneer bijvoorbeeld Ethiopië de bonen niet groen zou exporteren maar ter plekke zou branden. Dat mag best gedaan worden door die multinationals, […] maar liever nog door lokale branders. Omdat gebrande bonen ongeveer drie tot vijf keer meer opbrengen, zou Ethiopië er twee miljard extra aan verdienen. Een bruine boon is gemiddeld 3 tot 5 keer meer waard dan een groene boon. Dat is wat FairChain koffie is.

hoe DOEN ze het anders: FAIRCHAIN [ lees ook ]

Moyee is een 50-50 joint venture met lokale Ethiopische ondernemers. De winst uit de verkoop van de koffie wordt 50-50 verdeeld. Bovendien betaalt Moyee 20% meer voor de bonen dan de marktprijs en dus heel veel meer dan de minimumprijzen die Fairtrade hanteert.

UNFAIR TRADE: DE WINSTEN ZIJN VOOR HET NOORDEN, VOOR HET ZUIDEN RESTEN DE KRUIMELS

UNFAIR TRADE = DE WINSTEN WORDEN VOORAL GEMAAKT IN HET NOORDEN

De koffie wordt nu nog in Nederland gebrand. Als de campagne goed verloopt, gaan ze dit vanaf de volgende oogst in Ethiopië doen.

FAIRCHAIN = MEER TOEGEVOEGDE WAARDE IN HET ZUIDEN REALISEREN

FAIRCHAIN = MEER TOEGEVOEGDE WAARDE IN HET ZUIDEN REALISEREN

Oxfam-Wereldwinkels: HOE moet en DOEN ZE HET anders?

Volgens Oxfam is hun werk in de koffiesector verre van gedaan. Er is nood aan meer transparantie en korte ketens.
Eerst hoe Oxfam het anders DOET: KORTE KETEN – opnieuw naar Honduras:

De boeren investeerden in een ‘koffiewascentrale’ en exportverwerkingsfabriek om hun koffiebessen te verwerken tot ‘perkamentkoffie’ en vervolgens tot exporteerbare groene koffie van topkwaliteit. Daarna komt Oxfam Fair Trade op de proppen.

Oxfam koopt de groene koffie rechtstreeks aan van Comsa. Eenmaal in België worden de groene koffiebonen gebrand en verpakt bij een externe brander, en door Oxfam Fair Trade op de markt gebracht.

Over HOE het volgens Oxfam anders zou moeten:
Oxfam-Wereldwinkels maakte in oktober 2013 een ketenanalyse van koffie: [ LINK ]

Actoren zoals koffiehandelaars en -branders hebben hun macht in de keten aanzienlijk uitgebreid ten opzichte van producenten, lokale handelaars en overheden van producerende landen. We stellen een groeiende asymmetrie in de koffieketen vast: langs producentenzijde valt een toenemende fragmentatie waar te nemen, terwijl langs koperszijde een toenemende concentratie plaatsvindt.

Om de concentratie in nationale, regionale en internationale markten tegen te gaan zijn nieuwe beleidsinstrumenten en -organen nodig. Het zijn onze overheden die moeten voorkomen dat bedrijven hun machtspositie gebruiken om op kosten van de producent en consument hun winstmarges te verhogen.

LEES DE PUBLICATIES VAN OXFAM-WERELDWINKELS OVER DE KOFFIEKETEN

LEES DE PUBLICATIES VAN OXFAM-WERELDWINKELS OVER DE KOFFIEKETEN


DERDE CONCLUSIE:
A. men is het EENS over de analyse dat er een probleem is inzake machtsconcentratie binnen de koffieketen
B. men is het ONEENS, over waar fairtraders ZELF in de keten moeten ingrijpen.
  • 1. Moyee wil meer toegevoegde waarde realiseren in het zuiden (middels koffie telen én branden) en zoekt zakenpartners (middels joint venture) – ze willen af van de praktijk waarbij het zuiden als louter grondstoffenleverancier dient;
  • 2. Oxfam concentreert zich als handelaar op de boer, eerder dan op de keten; het kiest voor directe import van groene koffiebonen en gebruikt dit als opstap om het geïnstitutionaliseerd onrecht binnen de grondstoffenketens aan te klagen.

SLOTCONCLUSIE


Moyee en Oxfam moeten elkaar weten te vinden. In de koffierekken van de Oxfam-Wereldwinkels, bijvoorbeeld.

Wie er nu de fairste dokterspraktijk op nahoudt? Oninteressante vraag. Laat Chubby Checker en zijn Twisten maar voor de Fat Boys. Het oordeel is verder aan jou…

Een gedachte over “zoveel doktors, zoveel remedies voor zieke sector fairtradekoffie #ChubbyCheckerCoffee

  1. Pingback: zoveel doktors, zoveel remedies – deel 2 in de reeks “#ChubbyCheckerCoffee” | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s