Tony’s Chocolonely winnaar van de NIMA ‘MarketingNext’ Award 2013

Op 14 januari waren we te gast bij Tony’s Chocolonely met de werkgroep Vorming van Oxfam-Wereldwinkel Hasselt. Daar kregen we een uitgebreide uiteenzetting van ketenregisseur Arjen over hun unieke ‘bean to bar‘-aanpak (zie onderaan deze pagina) en een proefsessie o.l.v. hun chocolade-experte Eva.

Inmiddels konden we in het nieuwe magazine van Oxfam-Wereldwinkels lezen dat ook zij – zo lijkt het – “bean-to-bar” plannen hebben:

Om een eerlijke en straffe keten te blijven garanderen, moet de organisatie continu haar inspanningen in de cacaoketen tegen het licht houden. En verbeteren waar mogelijk.
Het partnerfonds van Oxfam-Wereldwinkels besliste daarom recent te investeren in een kleine maar beloftevolle cacaocoöperatie in Ivoorkust.

Tony pakt een mooie prijs

De feiten staan los van mekaar, maar twee dagen na ons bezoek in Amsterdam ontving Tony’s een cheque van NIMA ter waarde van € 2.500 om te besteden aan educatie. Het NIMA (Nederlands Instituut voor Marketing) is een Nederlandse vereniging van marketeers. NIMA stimuleert succesvolle initiatieven in de marketingbranche en reikt jaarlijks een Award uit in drie categoriën. Tony’s ging aan de haal met de ‘MarketingNext’-award 2013.

We plukken uit de lovende woorden van de jury:

“Sterke groei en een eerlijk verworven marktpositie”

Het juryrapport over de winnaar: “Tony’s Chocolonely heeft sinds de start in 2005 laten zien dat het in een zwaar concurrentieveld toch een positie in het schap kan afdwingen als publiekslieveling met de verhaallijn ‘op weg naar slaafvrije chocolade’. Met felgekleurde wikkels rond Fair Trade chocoladerepen is een unieke propositie ontwikkeld die heeft geleid tot een sterke groei en inderdaad de eerste slaafvrije chocolade omdat alleen dit merk precies kan vertellen waar de cacao in jouw reep vandaan komt. Nu nog de rest van de industrie.”

Lees meer over Tony’s Chocolonely haar aanpak in dit interview met brand manager Nicole van de Velde.

DE KETEN ACHTER EEN REEP TONY'S CHOCOLONELY

TONY’S CHOCOLONELY WIL VOOR DE CACAOBOER EEN DUURZAME PARTNER ZIJN

Een gedachte over “Tony’s Chocolonely winnaar van de NIMA ‘MarketingNext’ Award 2013

  1. Pingback: chocoladetekort: Tony’s belooft ons te bellen na hun reis naar Afrika deze week | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s