lastercampagne de Standaard t.a.v. fair trade – Max Havelaar krijgt geen recht op antwoord

Vorige week haalde de Standaard gemeen hard uit naar Max Havelaar. Die laatste reageerde met een opiniestuk, dat niet werd weerhouden door de redactie van de krant. Ookal was het artikel onprofessioneel en inhoudelijk niet meer dan een poging tot kindermoord, opgezet door de oprichter van het keurmerk, duurzaamheidsmonopolist Solidaridad. De redactie liet zich lenen voor een ordinair partijtje drive-by-shooting.

Ik publiceer hier het opiniestuk van Max Havelaar, dat de Standaard-lezer onthouden wordt. Laster zonder weerwoord toe te staan, is onbeschoft machtsmisbruik PUNT

Jammer wel, dat het opiniestuk niet ingaat op de essentie van wat achter deze geörchestreerde media-hetze schuilgaat. Echt jammer. Misschien gaat het hier toch vooral over een saga van “wanneer twee honden vechten om één been” ? …

Nog meer en hevigere aanvallen zullen volgen. Gisteren stond dit nog te lezen op EthicalCorp: “labels make little difference to consumers“. Koren op de molen van de monopolisten.

BOEREN VERDIENEN MEER!

Een artikel in De Standard van 13/02/2014 titelde “Fairtrade helpt koffieboeren nauwelijks”. Wij zijn het grondig oneens.

Fairtrade werd in de jaren ’60 opgestart in Mexico door een groepje idealisten, vastberaden om het lot van boeren aan de oorsprong van onze lange voedselketens te veranderen. ‘Trade not aid’ was het credo, handel dé motor voor ontwikkeling en kleinschaligheid de norm. Waar staan we vandaag? Fairtrade staat momenteel voor een goederenstroom met een waarde van 5 miljard euro per jaar. Anderhalf miljoen boeren in 70 landen produceren meer dan 27.000 producten: koffie, bananen, rijst, kruiden, suiker, cacao, tropisch fruit, soya… Fairtrade boeren en boerinnen uit het zuidelijk halfrond leveren kwaliteitsvolle voedingsproducten voor organisaties als Oxfam, maar ook en in stijgende mate voor KMO’s en multinationals zoals Unilever, Starbucks, Colruyt, Delhaize en Nestlé. Boeren en arbeiders uit het zuidelijk halfrond zijn eigenaar van de wereldwijde Fairtrade organisatie en beschouwen zich als een belangrijke hefboom in strategieën voor armoedebestrijding en voedselvoorziening. Burgers, bedrijven, scholen, organisaties allerhande kiezen in de supermarkt voor een ander handelsmodel. Fairtrade producten vind je vandaag ook in de supermarkt in Bangalore, São Paulo of Kaapstad. Knap is dat. En toch…

De Fairtrade fabrikant, de kok-die-kiest voor-Fairtrade, de Fairtrade koffiedrinker mag fier zijn op deze realisaties. Fier, maar niet tevreden. Neem nu Fairtrade koffie uit Kenia, onderwerp van het artikel in De Standaard. Fairtrade koffieboeren verkopen er gemiddeld 6 % van hun export aan een kostendekkende Fairtradeprijs. Het effect is dus nauwelijks voelbaar. De spanning tussen wat boeren produceren onder Fairtrade condities en wat wij afnemen is veel te groot. Boeren hebben geïnvesteerd in een duurzaam productiemodel om toe te treden tot Fairtrade maar blijven achter zonder markt. En zonder markt geen kostendekkende prijs, geen premie voor ontwikkeling, geen voorfinanciering om periodes van cashtekort te overbruggen, geen centen om te investeren.

Een onderzoek van Test-Aankoop (mei 2013) wijst op een grote positieve betrokkenheid van Belgen op het sociale en ecologisch welzijn van de planeet en zijn bewoners. Wij Belgen plaatsen de verantwoordelijkheid echter vooral bij de bedrijven. Daar situeert zich inderdaad de grootste hefboom. Bedrijven zijn immers de architecten par excellence van de mondiale grondstoffenproductie en -handel. Echter, op weg naar meer duurzaamheid zullen álle maatschappelijke spelers en sectoren hun krachten moeten bundelen. We zullen ideologieën en zwart/wit denken moeten overstijgen in functie van werkbare enthousiasmerende oplossingen. Een faire wereldhandel als motor van onze economie: dat kan een prachtige gemeenschappelijke ambitie zijn!

Lily Deforce, directeur Fairtrade Max Havelaar Belgium

KLIK OM HET ARTIKEL TE LEZEN IN PDF

KLIK OM HET ARTIKEL TE LEZEN IN PDF

Wordt vervolgd.

4 gedachtes over “lastercampagne de Standaard t.a.v. fair trade – Max Havelaar krijgt geen recht op antwoord

    • Hoi Wim, bedankt voor de interessante suggestie. Dat zou Max dan moeten doen, niet? Maar misschien maken die een andere analyse.

      Daarnet nog binnengekregen: http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/61470/zes-redenen-om-de-waardeketen-te-verduurzamen/

      Het doel van Mars is om in 2020 om alleen duurzame cacao te gebruiken. Om de herkomst en kwaliteit te waarborgen heeft Mars zogenaamde Cacao Ontwikkelingscentra (CDC’s) opgezet. Hier traint het bedrijf cacaoboeren om duurzaam te verbouwen. In Indonesië hebben CDC’s in sommige gevallen een inkomstengroei van 500 procent bij de aangesloten boeren weten te realiseren.

      Met de kennis die Mars in de ontwikkelingscentra opbouwt is het bedrijf nu een autoriteit in de cacao-industrie en heeft het veel invloed op de wetgeving omtrent de productie en certificering van cacao. Zo zat Alastair Child, directeur duurzame cacao bij Mars, zat in het aanbevelingspanel bij de workshop International Cocoa Certification in Kameroen in juni 2013.

      Het andere voordeel van deze duurzaamheidsinspanningen in de waardeketen van cacao is dat Mars in 2025 gegarandeerd producten kan leveren aan de Nederlandse markt.

      Solidaridad begeleidt die duurzaamheidsmove. De lables worden mee in bad getrokken, worden van binnenuit uitgehold en gaan uiteindelijk overkop, door een onhoudbaar kluwen aan certificatietrucs.

      Nog even en de labels zijn passé en vervangen door de wet van de sterkste.

      Zo lees ik de toekomst, maar ik ben geen madam Soleil, natuurlijk.

      Groetjes,

      Steven

  1. Pingback: ombudsman Tom Naegels reageert in de Standaard op belasterend artikel Max Havelaar | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s