ombudsman Tom Naegels reageert in de Standaard op belasterend artikel Max Havelaar

“Misschien moet je het melden aan de ombudsman van De Standaard (Tom Naegels)?”

suggereerde lezer Wim Schalenbourg op deze blog, op het bericht: “lastercampagne de Standaard t.a.v. fair trade – Max Havelaar krijgt geen recht op antwoord“.

Tom Naegels, ombudsman van de Standaard, schrijft nu in een opiniestuk:

Max Havelaar betreurt dat het geen weerwoord heeft gekregen in het artikel (daarin wordt wel de Nederlandse ngo Solidaridad aan het woord gelaten, die evenwel op gespannen voet leeft met Max Havelaar, maar daarvan was Ruben Mooijman niet op de hoogte). Er is nog een reactie gestuurd naar opinie, maar daar oordeelde men dat die te weinig concreet was, te zeer bleef hangen bij ‘fairtrade is écht nodig’. Ik deel die beoordeling: het was vaag.

Ik deel ook zijn beoordeling. Je kan hier het weerwoord van Max Havelaar lezen, welke de Standaard te mager vond.

Toch nog twee dingen daarover:

over de communicatiepolitiek van fairtrade-organisaties

Fairtrade-organisaties hanteren te vaak een egocentrische communicatiepolitiek. Wat niet strikt binnen de eigen verkoopskraam past, wordt niet in het uitstalraam gezet. En kritische berichtgeving over zichzelf of slecht nieuws zijn vooral geen nieuws.

Communicatie gebeurt in grote lijnen op twee manieren: ofwel bedolven onder een PR-saus, ofwel met de billen dicht. Suggestieve stijloefeningen – met soms onbetamelijk onterechte claims – zijn daarbij ook te vaak de regel.

Fairtradeorganisaties zien voor zichzelf niet de opdracht, om als een portaal te fungeren van wat er zich om en rond fair trade afspeelt in de wereld. Buiten de eigen verkoopsverhalen, laat het de werkelijkheid voor wat ze is. En zo discussieert de fairtradebeweging hevig binnen LinkedIn-groepen, op Twitter, Facebook of blogs, maar ontbreekt er steevast de stem van de fairtradeorganisaties.

Zo bouwen deze organisaties geen vertrouwen en ruggengraat op. Het vertrouwen van opiniemakers, die hun (via de sociale media bijv.) zouden kunnen ‘bijspringen’ in moeilijke mediatijden. En ruggengraat, omdat de beweging – welke de organisaties zeggen te vertegenwoordigen – feiten én fictie weten en durven te benoemen. Dit laatste klinkt echter weinig door, nu ook in dit voorbeeld van de Standaard. Vandaar ook de begrijpelijke en terechte opmerking van Tom Naegels, wat betreft de vaagheid van wat het keurmerk als respons aanbracht.

OPENT TWITTER ACCOUNT NIELS FC WILLEMS

OPENT TWITTER ACCOUNT NIELS FC WILLEMS

over de inhoudelijke kant van wat de Standaard bracht

Bijvoorbeeld door chocoladebedrijven wordt er veel gesproken over verduurzaming. Echter, de daadwerkelijke investeringsbereidheid in afgelopen jaren is minder dan 0,001% van de winsten van deze bedrijven.

Vorig jaar verloor Fairtrade bijna 100 cacaocoöperaties omdat ze niet konden verkopen onder Fairtradevoorwaarden. Ze vonden geen Fairtrade marktafzet.

Aan de prijs mag het niet liggen, volgens cijfers van CNN:

In 1980 the international cocoa price was $3,750 a tonne — equivalent to $10,000 a tonne in 2013. Nowadays it is considered high at roughly $2,800 a tonne.

Snoepers krijgen ondertussen ook minder waar voor hun geld als ze bijv. een Mars-reep kopen. De repen worden steeds kleiner, maar de prijs blijft dezelfde.

Big Chocolate gijzelt de cacaoboer, de snoeper en de fairtraders.

Daarom

Beste Tom,

stuur eens een reporter naar Mars en andere vrienden van de kruisvaarders 2.0 Solidaridad. Met de vraag waarom de boeren – ondanks al die beloftes – hun koffie en cacao niet kwijtgeraken aan eerlijke prijzen, en dus moeten verkopen tegen absurde prijzen. Er is zomaar 120.000 ton Fairtradecacao beschikbaar en de markt absorbeert er nog geen 30% van.

Daarover wil ik journalisten zien schrijven. Om de lezer zich een weg te helpen banen in de PR-jungle van MNO’s en NGO’s.

het oorspronkelijke artikel in de Standaard

KLIK OM HET ARTIKEL TE LEZEN IN PDF

KLIK OM HET ARTIKEL TE LEZEN IN PDF

opiniestuk ombudsman Tom Naegels

KLIK OM HET ARTIKEL TE DOWNLOADEN OF LEZEN

KLIK OM HET ARTIKEL TE DOWNLOADEN OF LEZEN

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s