de prijs van een cappuccino in meeneembeker: wat is ons sociaal leven – en dat van de koffieboer – ons waard?

De prijs van koffie in een koffiebar zegt iets over wat ons sociaal leven ons mag kosten. In Australië bestaat er zelfs een “Cappuccino Price Index”.

Bestel je een meeneemkoffie, dan kost de beker het dubbele van de koffie die erin zit. Zegt dit echter ook iets over wat ons het sociaal leven van de koffieboer waard is?

Op 23 september 2013 verscheen onderstaande interessante prent, met de kostenstructuur achter zo’n beker koffie. Prijzen zijn in Britse pond.
[ studie door Allegra Strategies ]

KOSTENPLAATJE VAN EEN BEKER MEENEEMKOFFIE

KOSTENPLAATJE BEKER MEENEEMKOFFIE: KLIK VOOR GROTERE AFBEELDING

kostenstructuur van een beker meeneemkoffie

  • Kost van de koffie in een medium £2.20 cappuccino is 8 pence;

  • De melk kost ook iets van 8 pence;

  • Verpakking en extra’s, zoals de beker, het karton, de suiker en het lepeltje (1p) kosten 16 pence;

  • Bijna een kwart van de kosten gaan op aan de lonen van de werknemers;

  • De overheid krijgt het tweede-grootste deel – gemiddeld een 37 pence BTW voor iedere koffie;

  • Rond de 13 procent van de prijs is winst.

koffie en het sociale leven van de Britten

De onderzoekers stelden vast dat de prijs van een een cappuccino in de grote Britse koffieketens het afgelopen decennium serieus is gestegen.
Tien jaar geleden kostte die £1.30. Vandaag dus £2.20. Maar van geldklopperij willen ze niet spreken. De hogere prijs vinden ze gerechtvaardigd, omdat samen koffiedrinken op een favoriete hangplek/koffiebar een belangrijk onderdeel is gaan uitmaken van het sociale leven van veel Britten.

Gilkatho Cappuccino Price Index™


In Australië meet men de kost van het leven aan de prijs van een Cappuccino. Ook daar blijkt de prijs los te staan van wat de koffie zelf kost. Die prijs varieert van stad tot stad en komt tot stand door materiële omgevingsfactoren (vaste kosten locatie, personeel,…), economische voorspoed (= duurdere koffie) en hoe hip het publiek is dat een stad aantrekt. Lees er hier meer over: The Real CPI – Cappuccino Price Index

het sociale leven van de koffieboer

MOYEE

HET LOGO VAN MOYEE COFFEE

Wat het sociale leven van de koffieboer ons waard is, wordt al decennia lang in onze plaats beslist en bepaald door een kreupele werking van de wereldmarkt.

De jonge startup uit Amsterdam Moyee Coffee is de eerste die fairchain koffie verkoopt. De eerlijke koffieverkopers richten zich vooral op het sociale aspect van duurzaam ketenbeheer. De welvaartsverdeling in de koffieketen is volgens Moyee Coffee krom: de rijken worden steeds rijker en de armer steeds armer. Moyee Coffee wil dit probleem bij de wortels aanpakken.

‘Wist je dat boeren nog maar 2% van de toegevoegde waarde van hun bonen krijgen? De consumerende landen nemen 99,4% procent van de bonen groen en onverwerkt weg uit de koffiestreek Kaffa in Ethiopië waardoor de boeren er zelf bijna niets meer aan verdienen. Hier willen we met Moyee verandering in brengen. Dat doen we met het FairChain principe. De waarde die wordt verdiend met de verkoop van koffie wordt door ons 50-50 verdeeld. 50% van de waarde blijft dus in het land van herkomst. Dit komt omdat wij onze bonen daar branden, waardoor we daar waarde toevoegen.’

Lees verder: Moyee Coffee zet kansen gelijk in de koffieketen.

Als uitsmijter nog een fragment uit een typerende Twitter-discussie van onlangs:

KLIK OP DE PRENT OM DE HELE TWITTERDISCUSSIE TE LEZEN

KLIK OP DE PRENT OM DE HELE TWITTERDISCUSSIE TE LEZEN


Deze reportage was dinsdagavond 18 februari 2014 te zien op de VARA (Nederland 2).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s