“een pakje koffie zou 250 frank moeten kosten”

Met de Paasvakantie in zicht, een nieuwe kortreeks: “Paasuniversiteit 2014“. In 1993 berekenden de wereldwinkels dat een pakje koffie 250 frank (6 euro) zou moeten kosten…

… indien we hun* werk echt evenwaardig aan het onze willen waarderen…

* ‘hun’, dat waren de koffieboeren.

Daarmee komen we in de buurt van de prijzen die El Ceibo Chocolate en Moyee Coffee nu aanrekenen voor hun respectievelijk Boliviaanse chocolade en Ethiopische koffie.

Steeds meer ondernemers willen rond eerlijke handel aan de slag, maar schrikken van wat fair trade soms ‘maar‘ voorstelt. Even graaien uit het jubileumboek “Ondertussen schommelde de koffieprijs” (over 25 jaar Vlaamse wereldwinkels, d.d. oktober 1996).

Ik citeer uit de kritiek van de ondernemers en plak daaronder een ingescand artikel uit dat geschiedkundig naslagwerk van de Oxfam Wereldwinkels.

1995 – cacao / chocolade: Mascao Direct

Gisteren maakte ik reclame voor de eerlijkste chocolade van de wereld: die van de cacaoboeren van El Ceibo uit Bolivia.

Norbert Mergenmetz verkoopt die via zijn onlinewinkel “Chocoweb.nl“. In mijn blogpost “EL CEIBO – Bolivia: sold out wegens #nosellout” stelt hij:

In dat licht bezien is EL Ceibo wel grappig. Dat werd door de Wereldwinkels verkocht*, maar FLO (dus MaxH c.s.) wilden meer marge en commerciëler gaan. Men importeert nu cacaobonen en maakt hier zelf chocola met het Fair Trade merk. Dat druist m.i. geheel tegen de principes van Wereldwinkel en FT in.

Wij, Chocoweb, geven er de voorkeur aan dat de chocolade in het land van herkomst wordt gemaakt. Dat lukt lang niet altijd, maar we proberen ons in dat geval ervan te vergewissen dat er een zuivere, mooie, eerlijke relatie tussen chocolatier en cacaoboer bestaat.

* Norbert doelt op de cacaopoeder die de Vlaamse wereldwinkels ooit verkochten. Ook hadden ze Mascao-chocolade in de rekken, met cacao(boter) van El Ceibo (Bolivia) en MCCH (Ecuador).

In 1995 droomden de Oxfam-Werelwinkels er luidop van die Boliviaanse chocolade te gaan verkopen. Dat is er echter nooit van gekomen, ondanks de goede intenties:

MASCAO DIRECT

Bovenstaande scan komt niet uit het boek, maar maakt wel perfect het bruggetje naar…

1993 – koffie: Yambo Direct

Moyee Coffee uit Amsterdam moet ik hier niet meer voorstellen. Indien toch, bekijk even dit filmpje: Moyee Coffee op KASSA Groen (VARA).

Het principe van hun FairChain-idee in het kort:

Dat houdt in dat de koffie voor een goede prijs en ook organisch verbouwd wordt. Het belangrijkste verschil met fairtrade koffie is dat Moyee Coffee de koffie ook in Ethiopië wil gaan branden. Dat is nieuw, want meestal wordt koffie niet in het land van herkomst gebrand. Juist dat branden levert veel geld op. Dat gebeurt nu vooral in het rijke Westen en daar worden de koffiemultinationals rijk van.

Zoals je in het filmpje over Moyee Coffee uit de mond van de woordvoerder van Max Havelaar kon horen, zijn zij niet voor deze redenering te vinden. Het keurmerk is dan ook een commercieel bedrijf, dat er baat bij heeft veel producten te kunnen labelen. Noch El Ceibo, noch Moyee Coffee zien daar echter de zin van in.


Maar nieuw is dat idee van Moyee niet… In 1993 lanceerden de wereldwinkels hun Yambo Direct-koffie: “100% MADE IN COSTA RICA”. Dit vertelden ze aan de klanten:

Het revolutionaire is dat we de koffie daar ook nog eens ter plaatse laten branden en verpakken. We kopen dus een afgewerkt product.”

Helaas viel de kwaliteit tegen. Eind 1994 kwam de Cubita ter vervanging: een koffie die in Cuba ter plaatse werd gebrand en verpakt. Deze is echter ook niet meer te koop in de wereldwinkel. Bij Koffiecentrale.be is die nog wel verkrijgbaar.


DE YAMBO DIRECT WAS ANNO 1993 DE FAIRSTE KOFFIE VAN DE WERELD

DE YAMBO DIRECT WAS ANNO 1993 DE FAIRSTE KOFFIE VAN DE WERELD

Merk dus op dat op bovenstaande bladzijde de wereldwinkels in 1993 beweerden dat een pakje koffie 250 frank (6 euro) zou moeten kosten…

Waarmee we in de buurt komen van prijzen die El Ceibo en Moyee Coffee aanrekenen.

1984: de revolutie uitgesteld wegens onbespeelbaar terrein

De échte koffie- en chocoladerevolutie ging in de jaren negentig dus weer even snel aan de wereldwinkels voorbij als zij gekomen was.

Reeds in 1984 – zo leren we verder uit het jubileumboek – werd het woord ‘revolutie’ in wereldwinkelmiddens nog nauwelijks gebruikt. Op onderstaande bladzijde kan je dat lezen. En ook een stukje over tonijn uit Kaapverdië. De wereldwinkels waren toen erg streng in de leer. Tijdens de stemmingsronde over het invoeren van dit product werd het even spannend omdat de tomatensaus weliswaar biologisch dynamisch was, maar niet uit de Derde Wereld kwam. In 1986 werd de tomatensaus vervangen door tonijn in eigen nat.

REVOLUTIE IN EEN BLIK TONIJN MET TOMATENSAUS

OVER REVOLUTIE EN EEN BLIK TONIJN IN TOMATENSAUS

Verschenen in de reeks: Paasuniversiteit 2014

3 gedachtes over ““een pakje koffie zou 250 frank moeten kosten”

  1. Pingback: El Ceibo is chocolade van de maand op Chocoweb.nl – “een eerlijke reep chocolade van 80 gram moet minstens 4 euro kosten” | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: koffieboeren Costa Rica schaffen BMW’s aan dankzij hun eerlijke handel met de Wereldwinkels | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: Fairtrade in de eerste plaats fair voor de boer – Reactie Max Havelaar op artikel in De Morgen van 16 juli 2014: ‘Fair trade dan toch niet zo fair’ | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s