Test Aankoop vindt maar 4 koffies van de 30 lekker; stoeft over Oxfam Fair Tradekoffie – zet vraagtekens bij ethische zelfcontrole koffiesector

UPDATE: KLIK HIER en lees het volledige artikel in PDF

KLIK OP DE PRENT VOOR EEN GROTERE, GOED LEESBARE WEERGAVE

KLIK OP DE PRENT VOOR EEN GROTERE, GOED LEESBARE WEERGAVE IN EEN NIEUWE TAB

Test Aankoop (TA) vond maar vier koffies van de 30 die het voor haar juni-nummer testte echt lekker. Oxfam Fair Trade scoorde alweer hoog.

Daarnaast screende TA verscheidene branders, op hun duurzaamheids-merites. Opvallend daar is dat Illy Oxfam slechts met één procentpunt moet laten voorgaan. Nestlé doet het redelijk.

TA wil dat bedrijven – dus ook Oxfam – een mix toepassen van interne en externe audits. Oxfam besteedt haar controle uit aan Max Havelaar. Illy doet het zonder certificeerders.

Maar dit wekt de schijn van zelfcontrole-op-maat.

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR EEN GROTERE, GOED LEESBARE WEERGAVE

KLIK OP DE PRENT VOOR EEN GROTERE, GOED LEESBARE WEERGAVE IN EEN NIEUWE TAB

Oxfam besteedt haar eigen controle uit aan een certificeerder (Max Havelaar, cq Fairtrade International). Deze meet uiteraard volgens haar lastenboek van de fair trade. Volgens TA moeten daar ook interne audits bijkomen. Immers, nu bestaat de kans dat de NGO zich verschuilt achter de rug van de certificeerder die het betaalt.

Illy werkt aan betere teeltmethoden en betaalt de boeren mooie premies voor kwaliteitskoffie; rechtstreeks, zonder tussenhandel. Het maakte het merk erg populair in Brazilië. TA vindt Illy’s interne audits prima, maar zou graag ook externe controle zien. Maar “dat zal nooit gebeuren onder het Fairtradelabel zegt Andrea Illy, de CEO van het Italiaanse bedrijf..

wie gaat dit auditfeestje betalen?

Niet onder een fairtradelabel” zou wel eens de trend van 2014 kunnen worden…

Maar, die opmerkingen over dubbele controle: wie gaat dit feestje betalen? Indien de consument, dan moet TA de kosten verbonden aan audits en controles allerhande toch ook eens precies gaan voorrekenen aan haar klanten / lezers.

Graag had ik echter ook eens de mening gehoord van TA over wat het zelf als een eerlijke koffieprijs beschouwt. Het Nederlandse Moyee Coffee brandt haar koffie in Ethiopië en werkt zonder certificaten. Het gelooft in transparant ondernemerschap, waarbij de opbrengsten evenredig worden verdeeld tussen Europa en Afrika.

Ook dit komt tegen een prijs. Want gebrande koffie invoeren wordt moedwillig duur gemaakt door Europa.

Zo mag groene koffie taksvrij de EU binnen, maar geldt voor gebrande koffie een “billijke bijdrage” aan het EU-budget van 7,5 procent,

dixit Arne Schollaert van Oxfam-Wereldwinkels.

Tel je deze onnodige marktverstorende kosten samen met die van (eveneens onnodige?) dure certificatie en labelling: wat zou de boer dan overhouden op het einde van de rit? Niemand lijkt het ons voor te willen rekenen.

4 gedachtes over “Test Aankoop vindt maar 4 koffies van de 30 lekker; stoeft over Oxfam Fair Tradekoffie – zet vraagtekens bij ethische zelfcontrole koffiesector

  1. Pingback: Alleen echte fair trade-koffie is eerlijk | Peter Heirman

  2. Pingback: chocolademerk Verkade stopt met Fairtrade – toekomst fair trade ligt niet in de wereldmarkt | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: sapboer Luiz en het spook van de Suco Justo | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  4. Pingback: Ceci n’est pas une pub voor de chocolade van FTO en de koffie van OFT | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s