Is Unilever écht een NGO? Onze lakmoesproef.

UPDATE: Unilever heeft geantwoord. Het wil – naar eigen zeggen – haar omvang verdubbelen en tegelijk haar milieuvoetafdruk verkleinen. Dat gebeurt op kosten van de theeboer, en met de hulp van beroemde NGOs. LEES HET HIER.

MVO Nederland beweert dat dankzij Unilever “de inkomens van kleine boeren er met tientallen procenten op vooruitgaan”. Grote baas Paul Polman stelt dan ook over zijn bedrijf: ‘Unilever is een van de grootste NGO’s ter wereld’.

We nemen de proef op de som. Herinner je onze zaak rond LIDL. LIDL ging voluit het gesprek met ons aan. Want zo doen verantwoorde bedrijven dat tegenwoordig, namelijk. NGO’s voelen doorgaans die noodzaak niet. Al hebben ze het ook al eens graag over hun impact, zonder daar dan veel bewijzen voor aan te dragen.

Begin vorige maand stuurde ik een mail naar Unilever in Nederland. Zij verkopen hun beroemde Lipton-thee onder het Rainforest Alliance-label. En dat lijkt allesbehalve op eerlijke handel. Ik schreef er dit artikel met onthutsende feiten over (november 2011).

De reden waarom ik Unilever aanschreef, is omdat ze zijn genomineerd door MVO Nederland voor hun nieuwe, eenmalige prijs: de MVO Nederland Award. Ik schreef de organisatie aan met enkele vragen, maar deze verwees me door naar Unilever zelf.

Ik heb echter nog steeds geen antwoord ontvangen. Dat ondanks de belofte, begin juni. Daarom publiceer ik hieronder de mails die ik aan respectievelijk MVO Nederland en Unilever richtte. Te lezen van beneden naar boven.

3. Mails aan en van Unilever

Mevrouw Mauser haar auto-returnmail verwees me naar mevrouw Kleijwegt :

KLIK VOOR GROTERE WEERGAVE

KLIK VOOR GROTERE WEERGAVE

2. Antwoord van MVO Nederland

KLIK VOOR EEN GROTERE WEERGAVE

KLIK VOOR EEN GROTERE WEERGAVE

1. Mail naar MVO Nederland

Beste,

Ik las over de nominatie van Unilever voor de MVO Nederland Award. www.mvonederland.nl/dossier/unilever

Daar wordt gesproken over het ‘meetrekken’ van de theehandel en elders wordt geclaimd dat “de inkomens van kleine boeren er met tientallen procenten op vooruitgaan”, dankzij Unilever. www.mvonederland.nl/dossier/jurytoelichting-unilever

In 2007 maakte de Vlaamse journalist Dirk Barrez onderstaande rekenoefening.
In deze reportage komt Unilever er eerder bekaaid vanaf: http://vimeo.com/71885201

Heeft u recentere cijfers en gegevens voor ons?

Met vriendelijke groeten,

Steven Schepers

https://fairtradekookboek.wordpress.com/

In mei 2007 maakt Unilever, de firma die wereldwijd het meest thee op de markt brengt, bekend dat al die thee duurzaam geproduceerd moet zijn. Rainforest Alliance zal dat garanderen door die thee te certifiëren, te beginnen met de theeplantages in Afrika. In augustus 2007 moet de eerste gecertificeerde thee in Europa verschijnen. Twee miljoen mensen zullen uiteindelijk hun voordeel doen met deze beslissing. Unilever denkt namelijk dat haar theeprijzen zowat tien tot vijftien procent zullen stijgen. Het bedrijf schat de meerinkomsten voor de boeren en plantagearbeiders op 2 miljoen euro in 2010 en 5 miljoen euro in 2015.
Een telefoontje naar Unilever bevestigt die gegevens. We nemen dan de cijferprognoses voor wat ze zijn. Deel 5 miljoen euro meerinkomsten door 2 miljoen bevoordeelde mensen, dat is gemiddeld 2,5 euro per persoon. De cijfers vertellen dus dat dan in 2015 twee miljoen mensen die afhankelijk zijn van die thee-inkomsten om te leven hun jaarinkomen gemiddeld met twee en een halve euro zullen zien stijgen. Eerlijk gezegd, dat is beter dan niets maar allesbehalve indrukwekkend. En het illustreert dat wie onderaan de keten thee verbouwt en plukt, daar zeer slecht aan verdient.

http://pala.be/nl/artikel/festival-der-labels-een-kritische-kijk-op-maatschappelijk-verantwoord-ondernemen

Verschenen in de reeks: Zomeruniversiteit 2014

5 gedachtes over “Is Unilever écht een NGO? Onze lakmoesproef.

  1. Pingback: lakmoesproef ‘Is Unilever een NGO?’ – deel 2 | Oxfam als “kritische vriend” van de industrie | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: Unilever en NGO’s als communicerende vaten – #zetdieploataf | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: Côte d’Or en Lipton houden u voor de gek – de #groenestikkerkikker als excuus voor bedrog? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  4. Pingback: de grote Unilever-lakmoesproef één jaar later | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  5. Pingback: Unilever en NGO’s als communicerende vaten | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s