lakmoesproef ‘Is Unilever een NGO?’ – deel 2 | Oxfam als “kritische vriend” van de industrie

Er is nog geen antwoord toegekomen vanuit Nederland op mijn vragen, maar wel een hernieuwde belofte te zullen antwoorden.

Ik heb Peter van Rainforest Alliance – dat de Lipton-thee labelt – getweet om mijn vraag van zijn kant nog eens onder de aandacht te brengen bij de dames van Unilever. Dat leverde onderstaande op:

TWITTER IS EEN SCHOON INSTRUMENT

TWITTER IS EEN SCHOON INSTRUMENT

Het lijkt er misschien op dat ik Unilever de duvel wil aandoen, maar dat is niet zo.

Vandaag kondigde Unilever aan dat het uit de BusinessEurope lobbygroep is gestapt. Die groep leeft nog in het steenkooltijdperk en Paul Polman zit in zijn gedachten met Unilever al in 2020.

A spokeswoman for Unilever told BusinessGreen yesterday that the relationship is with the trade association is now over. “We are committed to working with trade associations and likeminded companies who can come together to create tipping points for products and markets,” she said. “With this in mind it is important we review our memberships on an ongoing basis.”

Dat is schoon. Eind juni verscheen er een heel interessant artikel op just-food.com : Oxfam as industry’s “critical friend”.

Omdat het artikel soms weer wel, soms weer niet toegankelijk blijkt, maakte ik er ook een pdf van. Klik daarvoor op onderstaande prent.

Het engelstalig artikel begint, in vertaling:

Van een echte vriend aanvaarden we, dat die van tijd tot tijd even met ons gaat zitten om een harde waarheid te delen, zelfs wanneer de waarheid pijn doet. De mate waarin we hiertoe bereid zijn, kan je zelfs als een maatstaaf zien voor de sterkte van de vriendschap.

Geldt dit ook voor bedrijven?

Als dat zo is, dan is er niks mis met Oxfam, dat zich als een ‘kritische vriend’ aandient, terwijl het voedingsbedrijven hekelt omdat ze niet genoeg doen om de uitstoot van koolstof in hun supply chains te verminderen.

Wordt dus volgende week met de belofte van @UnileverNL vervolgd. Ik ben benieuwd of het lot van theeplukkers Unilever even dierbaar is als het klimaat.

Verschenen in de reeks: Zomeruniversiteit 2014

3 gedachtes over “lakmoesproef ‘Is Unilever een NGO?’ – deel 2 | Oxfam als “kritische vriend” van de industrie

  1. Pingback: CEO Polman (Unilever) wil gratis werken – opstap naar #equalpaytrade volgens de 2% ? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: Unilever middels Ben & Jerry’s als een megafoon voor de stem van het volk | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: de methodiek achter Keurmerkenwijzer.nl en Oxfam’s Behind The Brands | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s