van gouden wikkels en bergen, die certificeerders niet beloven maar wel lijken te claimen – @UTZCertified #KWATTAKOSTDA?

UPDATE: Han de Groot (Executive Director UTZ Certified) kwam persoonlijk langs en reageert onder dit artikel

UTZ CERTIFICEERT KWATTACHOCO

UTZ CERTIFICEERT KWATTACHOCO

UTZ Certified prijst zichzelf om de resultaten van een nieuwe studie onder cacaoboeren in Ivoorkust [PDF]. Ik lees die resultaten anders dan de slimmere koppen op hun kantoor.
Utz laat op haar website een cacaoboer aan het woord (framing heet dat):

“The advantages are many: higher quality, more volume, self-financing of the cooperative, better living conditions. The program enables me to save money and time.”

Kwatta, het bekende chocomerk, gebruikt voor een deel cacaobonen, van boeren die door UTZ Certified als gelukkig worden bestempeld. Duurzaam als synoniem voor armoede.

Ik open de PDF onder de link op de website van UTZ [PDF] en lees:

“Nevertheless, farmers find that premium payments do not fully compensate for their increased production costs.”

Waar hoorde ik dit allemaal al eerder? Ah ja, toen ik te rade ging over Lipton bij Unilever.
Dus stelde ik de vraag aan Han de Groot van Utz, over wat die cacaoboeren hier nu allemaal aan overhouden IN HARDE CASH? Ik wacht met u op het antwoord.

OPENT TWITTER-PRAATJE MET HAN EN ANTONIE

OPENT TWITTER-PRAATJE MET HAN EN ANTONIE

8 gedachtes over “van gouden wikkels en bergen, die certificeerders niet beloven maar wel lijken te claimen – @UTZCertified #KWATTAKOSTDA?

  1. Belangrijk om te beseffen wanneer je in kaart wilt brengen hoeveel boeren nou extra verdienen in hard cash, is dat boeren allemaal verschillend zijn en niet allemaal evenveel produceren. Boeren verschillen in grootte van land, bodemkwaliteit, beschikbaarheid van water, aantal cacaobomen, etc. Deze verschillen zijn van invloed op het productievolume wat betekent dat zij ook niet allemaal evenveel verdienen.

    Wat we weten uit het LEI rapport is dat UTZ gecertificeerde boeren 7% meer ontvangen bovenop de reguliere marktprijs van hun product. Het totale inkomen van boeren is echter ook afhankelijk van het productievolume. Het rapport laat zien dat UTZ gecertificeerde boeren gemiddeld 467kg cacao per hectare produceren tegenover 315kg per hectare voor niet gecertificeerde boeren. Als je kijkt naar de data kan je zeggen dat UTZ gecertificeerde boeren gemiddeld meer produceren dan niet gecertificeerde boeren, tegen lagere productiekosten per kilogram waarvoor zij een 7% hogere prijs krijgen. Voor de volledige reactie van UTZ op het rapport verwijs ik je graag naar de reactie op website (https://utzcertified.org/images/stories/site/pdf/downloads/impact/UTZ%20response%20to%20LEI%20Ivory%20Coast%202014%20FINAL.pdf).

    Een belangrijke volgende stap is boeren helpen hun productiekosten nog beter in kaart te brengen. Wanneer deze kosten helder zijn, is het voor boeren makkelijker te beoordelen dat het extra werk dat nodig is om duurzaam te produceren uiteindelijk ook echt meer oplevert; inkomen maar ook in de vorm van een veilige werkomgeving, kinderen die naar school gaan, een beter milieu, etc. Want ook deze voordelen zijn belangrijk in ogenschouw te nemen.

  2. Petje af, dat UTZ Certified reageerde op mijn nederige blog . Inhoudelijk verandert dat niks aan mijn stelling, maar bewustzijn groeit bij de certificeerders dat een hongerloon niet duurzaam mag heten (zo hoop ik het mogen te interpreteren).

    Ik beveel bij deze graag deze LinkedIn-draad aan: http://goo.gl/mXOIXF

    One cannot really discuss pricing unless one looks at the balance sheet effects that any proposed changes would have.

  3. Graag gedaan Steven, en weet dat dat bewustzijn er altijd al was , maar de knopppen om aan te draaien en eea goed te beinvloeden zijn beperkt, helaas. Goede Impact studie en debat hierover brengen ons weer verder!
    wens je neefjes een duurzaam ontbijt. Han

  4. Pingback: ethisch als metafoor voor duurzame armoede #MEERDANNIKSMAARNIKSMEERDANDAT | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  5. Pingback: 70% pure chocola aan € 1 / 100 gram: toe nou, #IKEA en #UTZ, verklap ons hoe je dat doet | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  6. Pingback: vrijheid/blijheid tot de laatste cacaoboer de laatste ALDI-deur achter zich dicht trekt? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  7. Pingback: open brief: IKEA’s cacaoboeren begrijpen er nog de ballen van | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s