chocoladetekort: NRC Handelsblad stelt zich vragen bij Tony Chocolonely’s – #happyclappy

In de reeks Kerstuniversiteit 2014 leggen we uit waarom de cacaoboer arm blijft.
DEEL 2A: de leukste blijkt niet zondermeer de eerlijkste van de klas. Woensdag deel 2B.

Tony’s Chocolonely is er om winst te maken. Onderzoeksjournalist Janneke Donkerlo benadert het bedrijf dan ook kritisch, als ieder ander bedrijf, en zet in NRC Handelsblad de zaken scherp: van de meerprijs van circa 25 procent die de consument voor Tony’s reep betaalt, zou slechts een fractie bij de boeren belanden.

”De aandacht gaat nu te veel naar de vrolijke gezichten en de succesverhalen. Hierdoor heeft het bedrijf soms een hoog happy clappy-gehalte.”

Tony’s Chocolonely: niet | wél meer dan happyclappytrade?

zaterdag 6 dec – Nieuwsshow (TROS) las in NRC Handelsblad dat de chocolade van Tony niet zo fair is, als we denken. Het laat Janneke Donkerlo hierover aan het woord.

BRON: m.radio1.nl
LEES HET ARTIKEL VAN JANNEKE OP NRC.NL: www.nrc.nl
BEKIJK DE FOTOREPORTAGE OP DE WEBSITE VAN JANNEKE: www.donkerlo.nl

Hoe eerlijk is een duurzame chocoladeletter?

Tony Chocolonely werd verkozen tot de meest duurzame chocoladeletter van Nederland. Tony kwam het best uit het consumentenprogramma “VARA KASSA”.

“Dit bedrijf maakt de hele cacaoketen inzichtelijk,”

zegt Charlotte Linnebank van Stichting Questionmark, die het onderzoek deden.

“Bovendien werkt Tony Chocolonely met cacaocoöperaties waarmee een langetermijnrelatie is afgesproken. Boeren hebben daardoor inkomensgarantie.”

Uit de reeks: Kerstuniversiteit 2014

4 gedachtes over “chocoladetekort: NRC Handelsblad stelt zich vragen bij Tony Chocolonely’s – #happyclappy

  1. Pingback: chocoladetekort: “winsthonger handvol spelers oorzaak van verarming cacaoboer” zegt Oxfam | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: chocoladetekort: Tony’s Chocolonely en het failliet van de Fairtrade cacao | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: weinig ambiteuse cacaobarometer 2015 maakt weinig indruk | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  4. Pingback: het failliet van de happyclappymarketing | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s