chocoladetekort: Vredeseilanden doet het met Mars maar Oxfam geeft Mars dikke onvoldoende

In de reeks Kerstuniversiteit 2014 leggen we uit waarom de cacaoboer arm blijft.
Vandaag DEEL 5: de kijk van Vredeseilanden hierop. Dit n.a.v. haar Campagne 2015.

ARTIKEL DE STANDAARD

KLIK VOOR ARTIKEL DE STANDAARD

In 2005 gingen Oxfam-Wereldwinkels, Vredeseilanden en Max Havelaar de boer op met de gezamelijke campagne “Ik ben verkocht”. Tien jaar later hangt de opvolger hiervan – FairTradeGemeenten – er wat gelaten bij. De NGO’s gaan ieder voor hun eigen ding en slagen er niet in om samen kordate standpunten te formuleren.

Ieder haar waarheid, zo gaat het inmiddels verder. Ook over het chocoladetekort. Eerder deze maand liet Oxfam-Wereldwinkels haar licht schijnen over het welzijn van de cacaoboer (“winsthonger handvol spelers oorzaak van verarming cacaoboer”). Vandaag laten we Vredeseilanden aan het woord: “Raakt de chocolade op, of zijn de boeren op?” [PDF], stelt het zich de vraag, in haar nieuwe campagnedossier (blz 11-18).

teneur analyse en aanpak Vredeseilanden

De uitdaging om het cacaotekort weg te werken, ligt volgens Vredeseilanden niet alleen op technologisch vlak, maar ook in de vraag: hoe houden we boeren in de stiel?

Over de chocoladegiganten zegt het:

Ze beseffen dat ze weer verantwoordelijkheid moeten opnemen voor wat er gebeurt aan de kant van de boer, willen ze een kwaliteitsproduct blijven leveren.

Om die reden zie je dus bedrijven als Mars, Ethiquable, Ritter Sport partnerschappen sluiten met ngo’s en boeren om het business model achter cacaoteelt te hertekenen.

Vanuit die visie faciliteert Vredeseilanden in Indonesië, Nicaragua, Peru en Ecuador samenwerkingen tussen cacaoboeren en chocoladebedrijven. Ik vraag haar ondertussen even of ze – wat Afrika betreft – de giganten verder vrij spel geeft.

ZAL VREDESEILANDEN ANTWOORDEN?

ZAL VREDESEILANDEN ANTWOORDEN?

Want vandaag stelt Winnie Byanyami – directeur van Oxfam International – in de krant, over de sociale en ecologische prestaties van de mega-voedselbedrijven PepsiCo en MARS:

[…] hun managers zijn niet bereid hun gedrag te veranderen.

Wat betreft Mars klaagt ze over hun onvoldoendes voor water- en landbeleid.

KLIK VOOR HET  ARTIKEL IN DE MORGEN

KLIK VOOR HET ARTIKEL IN DE MORGEN [pdf]

watervoetafdruk chocolade

Chocolade heeft een zeer zware watervoetafdruk. Dat leren we dan weer in het campagnedossier 2015 van Vredeseilanden:

KLIK VOOR EEN GROTERE WEERGAVE

KLIK VOOR EEN GROTERE WEERGAVE

Uit de reeks: Kerstuniversiteit 2014

5 gedachtes over “chocoladetekort: Vredeseilanden doet het met Mars maar Oxfam geeft Mars dikke onvoldoende

  1. Pingback: Mars berooft rietsuikerboeren van inkomen, maar gunt cacaoboer faire bonus van 0,002 dollarcent | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: Münchhausen-fairtradeballon loopt leeg voor rietsuikerboeren Fiji en Belize | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: Max Havelaar als satelliet van Mars – Fairtrade chocogigant houdt niet van rietsuikerboeren | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s