chocoladetekort: Tony’s belooft ons te bellen na hun reis naar Afrika deze week

In de reeks Kerstuniversiteit 2014 leggen we uit waarom de cacaoboer arm blijft.
INTERMEZZO: Tony’s Chocolonely op bezoek bij cacaoboeren in Ghana.

arjen-steven

Ik kreeg een mailtje van Arjen van Tony’s Chocolonely. Arjen is de ketenmanager van de chocolademaker. Begin januari dit jaar waren we op bezoek bij hem in Amsterdam. Ze zijn met een ploeg in Ghana nu. Daarna wil Arjen hun kant van het verhaal toelichten.

Tony’s Chocolonely kreeg het onlangs immers hard te verduren, in NRC Handelsblad en even later op Foodlog.nl. Janneke Donkerlo en Selase Kove-Seyram waren er niet mals voor het verdienmodel van Tony’s.

„Juist door als merk succesvol te zijn en ons marktaandeel te vergroten, willen wij de grote jongens laten zien dat het echt kan: een hogere prijs voor de boeren, waardoor hun kinderen niet meer hoeven te werken,”

zegt directeur en grootaandeelhouder Henk Jan Beltman in het artikel.
De auteurs schrijven hierover:

Intussen heeft Beltman, die Tony’s sinds 2010 leidt, kennisgemaakt met de „weerbarstige werkelijkheid”. Wat hem het meest stoort, is dat de bedrijven in de chocoladeketen – van de exporteur, de opslaglocatie, de producent van de chocolademassa, tot aan de supermarkt toe – allemaal een percentage van de verkoopprijs opeisen. Hoe duurder een reep, des te hoger is het bedrag dat naar de industrie en de winkels gaat. Dat verklaart waarom er van de meerprijs van circa 25 procent die de consument voor Tony’s reep betaalt, slechts een fractie bij de boeren belandt.

Afijn, je kunt het artikel helemaal zelf nalezen op NRCREADER.NL.

Inmiddels is Tony’s in Afrika. Op zijn facebookpagina postte Henk Jan een niet mis te verstane boodschap bij de eerste reeks foto’s:

GA NAAR DE FACEBOOK VAN HENK JAN BELTMAN

GA NAAR DE FACEBOOK VAN HENK JAN BELTMAN


Teun van de Keuken, bedenker van Tony’s, stelde in het NRC Handelsblad immers:

Tony’s heeft soms een hoog happy clappy- gehalte

Of hij zich verder veel zal aantrekken van de mening van Teun?

“Teun van de Keuken een grote jokkebrok?”

Dat is alvast de mening van Norbert Mergenmetz, de man achter o.m. chocoweb.nl.
In het artikel “De moraal van Tony van de Keuken” is hij bijzonder kritisch voor Teun, zowel als voor Tony’s. Beiden zouden van hem mogen leren.

Uit de reeks: Kerstuniversiteit 2014

6 gedachtes over “chocoladetekort: Tony’s belooft ons te bellen na hun reis naar Afrika deze week

  1. Ik houd niet zo van mensen bashen dus ik wil het graag even opnemen voor Teun van der Keuken. Hij heeft de moed gehad om twee originele journalistieke vormen te gebruiken (het produceren van een tastbare reep en het zichzelf aanklagen als chocoladecrimineel ) met het doel het probleem van de armoede van cacaoboeren en kinderarbeid op de kaart te zetten. Spoedig nadat de serie klaar was, heeft Teun het bedrijf verlaten. Hij is en blijft journalist. Dat hij zich niet gerealiseerd heeft dat de naam Tony’s (Teun) tot in lengte der dagen aan hem zou kunnen blijven kleven, is een beetje sneu want hij krijgt er nog steeds wel vragen over.

    Natuurlijk is het goed om kritisch te blijven, ook op journalisten. Maar door op de man te spelen, raakt het oorspronkelijke onderwerp uit beeld en daarmee gooi je het kind met het badwater weg. In dit geval: het economische systeem van keurmerken en certificaten waardoor de consument verantwoordelijk wordt gemaakt voor het wel en wee in de wereld (waar bedrijven als Tony’s, en certificeerders als Max Havelaar, misbruik van maken). Diezelfde consument is er toch ook niet verantwoordelijk voor dat bedrijven in Nederland zich aan de wet houden mbt minimumloon en kinderarbeid? Daar hebben we een overheid voor die sancties op kan leggen. Laten we niet vergeten om het echte onderwerp op de politieke agenda te blijven zetten: (inter)nationale armoede en uitsluiting.

  2. En wat betreft Tony’s: ik heb zeer veel tijd besteed aan gesprekken met hen, het checken en inzichtelijk maken van cijfers enz. Nu moeten ze opeens naar Afrika om het echte verhaal te laten zien? Wisten ze dat dan nog niet? Wat voor rookgordijn gaan ze nu weer optrekken? Net als de reactie op hun site dat ze de boeren 25% extra betalen. 25% van WAT? En hoeveel is dat per boer per zak extra bovenop de gegarandeerde vaste prijs die ze normaal krijgen? Transparantie telt pas als je van cijfers ECHTE chocola kunt maken🙂

  3. Hoi Janneke, ik twijfel er echt niet aan dat jullie je werk zeer zorgvuldig hebben gedaan!

    De consument heette nog gewoon burger (of arbeider) toen hij de overheden in de lage landen verplichtte wetten op te stellen mbt minimumloon en kinderarbeid. In België komt de consument van die burgerrechten, momenteel in conflict met zijn overheid.

    Vele groeten
    Steven

    • Ha Steven, het veranderen/ invoeren van wetten gaat meestal gepaard met conflicten en tegenstrijdige belangen. Daar hebben we nu juist een democratie voor. In een democratie is het cruciaal dat burgers via het stemhokje – of zo nodig georganiseerd via protesten, petities, acties ed – duidelijk maken aan de overheid dat er zaken verbeterd/ veranderd moeten worden. De overheid is altijd volgend. Het is de democratische plicht van de burger om de overheid te sturen en niet andersom. Vervolgens is het aan de overheid om de wet te handhaven.
      Keep up the good work! Janneke

  4. Pingback: Franse fairtradewet buigt begrip ‘eerlijke handel’ om naar ‘gewaarborgd basisinkomen’ #regiofair | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s