chocoladetekort: Harry Potter en JK Rowling eisen en verkrijgen fairtradechocoladen kikkers

In de reeks Kerstuniversiteit 2014 leggen we uit waarom de cacaoboer arm blijft.
TUSSENDOORTJE: Ceci n’est pas un cartoon – bis.

De zogenaamde Harry Potter Alliantie heeft – i.s.m. J.K. Rowling en anti-slavernij-organisaties – weten te bekomen dat alle chocolade, die verkocht wordt in de naam van Harry Potter, staat voor de waarden waar deze fictieve figuur voor gevochten heeft.

NOT IN HARRY'S NAME

NOT IN HARRY’S NAME

Licentiehouder Warner Bros. gaat de Harry Potter-chocoladeproducten aan- en verkopen onder fairtradevoorwaarden.

De Chocoladen Kikkers van HoneydukesChocolate zijn een belangrijk onderdeel van Harry’s wereld:

Chocolate Frogs are a favorite wizarding treat that leap to life when opened, and chocolate is the go-to antidote after exposure to the chilling effects of Dementors, dark creatures that feed upon happiness.

Lees het hele actieverhaal op “Not In Harry’s Name.

zijn Fairtrade-NGO’s veeleisend genoeg?

In de angelsaksische landen organiseren vrijwilligers zich vaak los van de bestaande fairtrade-NGO’s, om hun zin door te kunnen drijven. Toch zijn de USA en de UK op korte tijd veruit de grootste markten voor fairtradeproducten geworden.

Deborah Doane van de London School of Economics and Political Science (LSE) schreef daarover (24/02/2011):

The huge success of Fairtrade products in the UK represents a grass-roots response to market failure, but the ethical label must not be afraid to ask for more policy changes that would benefit all,

Bezoek zeker deze zeer interessante pagina met een uitgelezen panel (Adam Brett, Deborah Doane, Julia Clark en Robin Murray), waarin men zich buigt over de vraag: “Has Fairtrade Asked for Enough?

power to the people: wie heeft de macht?

Op de vraag of Fairtrade veeleisend genoeg is, werd recentelijk door de Fair Trade Advocay Office geantwoord met het onderzoeksdocument: “Wie heeft de macht?“.
Je kan het hier downloaden: Whos_got_the_power-full_report.pdf.

Introduction to the WHO’S GOT THE POWER? report by Sergi Corbalán from Fair Trade Advocacy Office on Vimeo.

Uit de reeks: Kerstuniversiteit 2014

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s