kleine cacaoboeren zijn de grootverdieners van morgen – tenminste, als ze klein mogen blijven…

Zwitserse merken produceren 2,5% van de horloges in de wereld, maar draaien meer dan 50% van de omzet in die branche. Iets gelijkaardigs zie je bij Apple en haar IPhone. Ook een luxeproduct, maar kennelijk betaalbaar(der). Cacaoboeren moeten dus zelf chocolade gaan maken, van hun weldra schaarse goed. Met of ondanks eerlijke handel.
sib

‹‹ KLEIN IS MOOI ››

Who needs big organisations that are inherently inefficient in this age of smartphones and smart farmers? The future is small, the future is beautiful… and resilient. Just look at the cacao example – it’s the same wherever you look.

Craig Sams, bio-goeroe

everything counts in ” ….. ” amounts

Chocolademakers – én met hen bekende NGO’s – negeren de bewijzen dat klein leefbaar en weerbaar is. Ze willen de cacaoproductie grootschaliger. Zoveel schreef ik vorige week al.

In de jaren 60 van vorige eeuw leefden gelijkaardige ideeën, waarbij men zich wensdroomde dat arme cacaoboeren – met hun miezerige cacaoboerderijtjes en armoedige kinderen – plaats moesten ruimen voor grote cacaoplantages, die massaal en vooral erg goedkoop zouden produceren.

Zouden produceren, inderdaad…

bio en klein versus FAO en groot

Craig Sams – van de eerste chocolade in de wereld met het fairtradekeurmerk, de Maya Gold van Green & Black’s – herinnert zich goed, hoe experts van de FAO in een kramp sloegen, toen hij in 1993 begon te pionieren met – oh jee – arbeidsintensieve biocacao.

De FAO joeg de cacaoboeren schrik aan, met dat deze failliet zouden gaan aan zieke biobomen. Maar in 2006 schreef The Guardian over het succes van Green & Black’s:

it’s the livelihood for a whole district of Belize

klein, de nieuwe standaard voor groot

Wat meer is. De grote cacaoplantages zijn veelal ten onder gegaan aan de “witches’ broom” – een schimmelziekte, die door Sams bestempeld wordt als

‘the BSE of cacao’.

Big is niet langer beautiful, het bleek een ramp. Vandaag steekt een nieuwe tendens de kop op. Bandenmaker Michelin zoekt kleine boeren aan om voor hun rubberbomen te onderhouden en te oogsten. Unilever laat kleine boeren palmolie telen.

Now everyone has to make nice to the smallholders. They have the whip hand and, organised into cooperatives, can command fair prices, supported by the Fairtrade Mark and other assurances,

schijft Craig Sams in een pakkend weerwoord op de nieuwe lichting aanjagers van grootschalige(re) cacaoproductie. Lees zijn analyse in: “Small is still beautiful“.

onafhankelijke cacaoboer ruggengraat nieuwe economie

Kleine boerderijen zouden niet renderen. Sams, in zijn analyse:

[…] independent people who own their own business or land are the backbone of any representative democracy. They’re harder to push around.

The independent smallholder farmers, getting fair prices for what they produce, will be an important market for manufactured goods.

Just look at what a mess ‘Big’ has got us in. Big farmers in the US and EU depend on subsidies for half their income – they’d go bust overnight without £400 billion each year of taxpayer support. Big supermarkets are struggling, squeezing suppliers for cash to prop up their flagging share price, while independent butchers, bakers and brewers and other small retailers are popping up all over the place.

afro choco

In 2012 kostte een Zwitsers uurwerk 739 dollar, eentje gemaakt in China nauwelijks 3 euro. Een verhouding van één op 245.

Binnen de eindprijs van een stuk chocolade is het deel voor de cacaoboer hoogstens 3 procent. M.a.w., een verhouding van drie op honderd.

Het eerste heet een niche met hoge marges te zijn, het tweede eerlijke handel.

Morgen meer.

2 gedachtes over “kleine cacaoboeren zijn de grootverdieners van morgen – tenminste, als ze klein mogen blijven…

  1. Pingback: Hoe fair kun je gaan? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: Ecobank: “helft cacaobomen Ivoorkust moet in de fik voor een verdubbeling van de cacaoprijzen” | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s